• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4191 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳ مهر

11 توصيه بانكي در فضاي مجازي

كاربران در پرداخت‌هاي الكترونيكي دقت كنند

به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، با توجه به استفاده قابل توجه از كارت‌هاي بانكي، پيش‌بيني مي‌شود كه جرايم و كلاهبرداري‌‌هاي مرتبط با «خدمات پرداخت الكترونيكي» نيز افزايش يابند. بر اين مبنا ضروري است تا دارندگان كارت‌هاي پرداخت، ضمن حفظ هوشياري در استفاده از اين خدمات، توصيه‌هاي امنيتي لازم كه در زير اشاره شده است را مدنظر قرار دهند.

1- هنگام انجام خريد اينترنتي، پيش از وارد كردن اطلاعات كارت، از اينكه به «درگاه پرداخت اينترنتي» معتبر هدايت شده‌ايد، اطمينان حاصل كنيد. هنگام خريد از فروشگاه ‌هاي اينترنتي از معتبر بودن آدرس نمايش داده‌شده در مرورگر با درج عبارت https در ابتداي آن و وجود علامت تاييد سرويس‌دهنده (معمولا به صورت قفل سبز رنگ) مطابق شكل زير، اطمينان يابيد.

2- برنامك‌هاي همراه فراهم‌كننده خدمات پرداخت را تنها از مراجع معتبر بارگيري، نصب و استفاده كنيد.

3- از درج اطلاعات كارت خود در كانال ‌ها و گروه‌هاي تلگرامي يا صفحات اينستاگرامي يا هر شبكه اجتماعي كه توسط بانك يا شاپرك تاييد نشده باشند، خودداري فرماييد.

4- كارت و رمز كارت خود را تا آنجا كه مي‌شود، در اختيار ديگران قرار ندهيد. در فروشگاه‌ها شخصا اقدام به ورود رمز نماييد و از ارايه آن به فروشنده يا علني كردن آن به هر شيوه ديگري خودداري كنيد. به‌ منظور انتقال وجه، فرد دريافت‌كننده وجه، بايد تنها شماره كارت خود را ارايه كند و نبايد ديگر اطلاعات كارت ارايه شود.

5- خريد‌هاي اينترنتي خود را از فروشگاه‌هاي مطمئن انجام دهيد. در خريد‌هاي اينترنتي به وجود «نماد اعتماد الكترونيك» دقت كنيد و از اعتبار آن اطمينان حاصل كنيد. (با كليك روي نماد به سايت enamad.ir هدايت خواهيد شد، مسير و اطلاعات ارايه‌ شده بايد با مشخصات فروشگاه اينترنتي منطبق باشد).

6- از امنيت رمز‌هاي خود اطمينان يابيد. توصيه مي‌شود رمز اول و دوم كارت را به صورت دور‌ه‌اي تغيير دهيد. از روال‌هاي تغيير رمز و مسدودسازي كارت كه توسط بانك شما ارايه شده است مطلع باشيد، تا بتوانيد در مواقع ضروري رمز خود را به سرعت تغيير يا كارت خود را مسدود كنيد. در انتخاب رمز كارت از به كارگيري اعداد مرتبط با داده‌هاي شخصي (مانند سال تولد، شماره شناسنامه و...) كه قابل حدس هستند، اجتناب كنيد. از يادداشت كردن اطلاعات كارت از جمله رمز اول يا دوم در مكان ‌هاي ناامن خودداري كنيد.

7- تا آنجا كه مي‌توانيد از ارايه اطلاعات كارت خود در بستر‌هاي ارتباطي پرخطر نظير؛ تلفن ثابت، پيامك و كد‌هاي دستوري‌ *...# (USSD) خودداري كنيد. در صورت ضرورت، صرفا از كارت‌‌هايي در اين كانال ‌هاي پرخطر استفاده كنيد كه موجودي قابل توجهي ندارند.

8- از ابزار‌هاي شخصي امن براي انجام تراكنش‌‌هاي بانكي استفاده كنيد. مطمئن شويد كه ابزار‌هاي شخصي (تلفن همراه، تبلت، رايانه شخصي و غيره) مورداستفاده در تراكنش‌‌هاي بانكي از امنيت كافي برخوردار باشند.

9- در صورتي‌كه از اينترنت WiFi اماكن عمومي مانند رستوران‌‌ها، فروشگاه‌ها، مراكز خريد و... استفاده مي‌كنيد، تا آنجا كه مي‌ توانيد تراكنش مالي يا خريد اينترنتي انجام ندهيد و با استفاده از آن به برنامه‌هاي همراه بانك و اينترنت بانك خود وصل نشويد.

10- هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز يا پايانه فروش، از عدم وجود تغييرات/ دستكاري يا نصب تجهيزات اضافي غيرمجاز در بخش‌هاي مختلف آن اطمينان حاصل كنيد. چنانچه در استفاده از خودپرداز‌ها با مشكلي روبه‌رو شديد براي رفع مشكل از افراد ناشناس كمك نگيريد، در اين صورت در روزهاي كاري به نزديك‌ترين شعبه مراجعه كرده و يا در روزهاي غيركاري با مركز امداد مشتريان تماس حاصل كنيد.

11- تا آنجا كه مي‌ توانيد از مراجعه به دستگاه‌هاي خودپردازي كه در مكان‏‌هاي تاريك، نقاط خارج از ديد و كم‌رفت‌وآمد نصب شده‌اند، خودداري كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون