• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4192 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۴ مهر

بيانيه مشترك وزيران خارجه دولت‌هاي عضو برجام

حركت از تعهدهاي سياسي به راهكارهاي عملياتي

متن بيانيه مشترك وزيران خارجه دولت‌هاي عضو برجام كه پس از نشست 2 مهرماه 1397 در مقر سازمان ملل متحد توسط محمدجواد ظريف و فدريكا موگريني قرائت شد، به شرح زير است:

1- نشست وزيران 1+4 (چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگليس به اضافه نماينده عالي اتحاديه اروپا براي امور خارجي و امنيتي) و جمهوري اسلامي ايران، اعضاي برنامه جامع اقدام مشترك، در 2 مهرماه 1397 در نيويورك برگزار شد. اعضا مسيرهاي پيش رو براي تضمين اجراي كامل و موثر توافق هسته‌اي در تمامي ابعاد را بررسي كردند. آنها همچنين فرآيند يافتن و عملياتي كردن راهكارهاي عملي براي مسائل ناشي از خروج يكجانبه ايالات متحده از اين توافق و وضع مجدد تحريم‌هايي كه وفق برجام و پيوست شماره دو آن رفع شده بود؛ موضوعي كه عميقا موجب تاسف است، را مورد مداقه قرار دادند.

2- نشست به رياست خانم فدريكا موگريني نماينده عالي اتحاديه اروپايي و با حضور اعضاي برجام در سطح وزراي خارجه برگزار شد.

3- اعضاي برجام مجددا بر تعهد خود نسبت به اجراي كامل و موثر آن در كمال حسن‌نيت و در يك فضاي سازنده تاكيد كردند. آنها خاطرنشان كردند برجام يك عنصر كليدي در ساختار جهاني عدم اشاعه بوده و يك دستاورد بسيار مهم در حوزه ديپلماسي چندجانبه است كه بر اساس قطعنامه 2231 با اتفاق آرا مورد تاييد شوراي امنيت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

4- اعضا تصديق كردند هما‌ن‌طور كه 12 گزارش پي‌درپي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاييد كرده است، ايران به اجراي كامل و موثر تعهدات هسته‌اي خود ادامه داده و بر ضرورت تداوم اين عملكرد تاكيد كردند. اعضا همچنان پروژه مدرن‌سازي رآكتور تحقيقاتي اراك به عنوان بخشي از برجام و طرح تبديل تاسيسات فردو به يك مركز هسته‌اي، فيزيك و فناوري را مورد حمايت قرار خواهند داد. اعضا همچنين مجددا حمايت خود را از پروژه‌هايي كه در حوزه همكاري هسته‌اي صلح‌آميز در چارچوب پيوست شماره سه برجام قرار دارند اعلام كردند.

5- اعضا اذعان كردند كه در كنار اجراي تعهدات هسته‌اي از سوي ايران، رفع تحريم‌ها و از جمله برخورداري ايران از منافع اقتصادي حاصله از آن، يك بخش حياتي از برجام است.

6- اعضا بر اراده خود براي حمايت از آزادي فعالان اقتصادي در تعقيب كسب و كار مشروع با ايران، در تطابق كامل با قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل، تاكيد كردند.

7- اعضا همچنين فعاليت‌هاي فشرده و پيشرفت‌هاي ماهوي كه تاكنون صورت گرفته است، تشديد گفت‌وگوهاي فني، تلاش‌هايي كه براي حفظ و تقويت روابط دوجانبه اقتصادي انجام مي‌شود، بسيج منابع قابل توجه توسط همه اعضا، از جمله با كشورهاي ثالث علاقه‌مند براي حمايت از برجام و پيگيري به موقع و موثر عادي‌سازي روابط تجاري و بازرگاني با ايران را مورد توجه و تاكيد قرار دادند.

8- در اين زمينه، اعضا از به‌روزساني «قانون انسداد» اتحاديه اروپا و اعطاي مجوز به بانك سرمايه‌گذاري اروپا براي اينكه ايران نيز واجد شرايط براي دريافت وام‌هاي خارجي محسوب شود و اينكه اين به‌روزساني در 16 مرداد اجرايي شده است، استقبال كردند.

9- اعضا تداوم تعهد خود به اهداف مندرج در بيانيه وزراي جلسه كميسيون مشترك در 15 تيرماه 1397، به ويژه پيگيري اقدامات مشخص و موثر براي تضمين كانال‌هاي پرداخت با ايران و تداوم صادرات نفت و ميعانات گازي، محصولات نفتي و پتروشيمي را مجددا مورد تاييد قرار دادند.

10- نظر به فوريت و ضرورت حصول به نتايج ملموس، اعضا از پيشنهادات عملي براي حفظ و توسعه كانال‌هاي پرداخت و به‌طور مشخص ابتكار تاسيس يك «سازوكار ويژه» براي تسهيل پرداخت‌هاي مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ايران كه فعالان اقتصادي را در تعقيب تجارت مشروع با ايران مساعدت كرده و به آنها اطمينان مجدد مي‌دهد، استقبال كردند. اعضا مجددا بر اراده قوي خود براي حمايت از فعاليت بيشتر براي عملياتي كردن اين «سازوكار ويژه‌» در كنار تداوم تعامل با شركاي منطقه‌اي و بين‌المللي تصريح كردند.

11- اعضا بر تصميم خود براي حمايت از راهكارهاي عملياتي درخصوص موارد فوق تاكيد و توافق كردند پيشرفت‌هاي حاصله را به دقت زيرنظر داشته باشند و جلسه كميسيون مشترك را، از جمله در سطح وزيران، به نحو مقتضي براي پيشبرد تلاش‌هاي مشترك تشكيل دهند.

12- اعضاي برجام خاطرنشان كردند اين ابتكارها با هدف حفظ برجام صورت مي‌گيرد كه در جهت منافع بين‌المللي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون