• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4192 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۴ مهر

خبر كوتاه

چكناواريان آهنگساز سمفوني «دفاع مقدس»

مديرعامل بنياد فرهنگي و هنري رودكي با اعلام خبر ساخت سمفوني «دفاع مقدس» به آهنگسازي لوريس چكناواريان از برگزاري برنامه‌هايي به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي سخن گفت. علي‌اكبر صفي‌پور مديرعامل بنياد فرهنگي و هنري رودكي در گفت‌وگو با مهر گفت: «قرار است سمفوني «دفاع مقدس» به آهنگسازي استاد لوريس چكناواريان با حمايت بنياد فرهنگي و هنري رودكي ساخته و پس از آن نيز برنامه‌هاي مختلفي براي اجراي آن تنظيم شود.» وي با اشاره به اينكه تاكنون درباره دفاع مقدس و انقلاب اسلامي برنامه‌ها و آيين‌هاي مختلفي اجرايي شده است، بيان كرد: «به اعتقاد من جا دارد آثار و توليدات ديگري نيز در اين زمينه انجام شود، زيرا اين موضوع ظرفيت بالايي براي پرداخت هنري دارد.» مديرعامل بنياد فرهنگي و هنري رودكي بيان كرد: «بنياد رودكي خود را مكلف مي‌داند كه در تمامي عرصه‌هاي اينچنيني در حد و توان خود فعاليت‌هايي را انجام دهد كه سفارش ساخت سمفوني «دفاع مقدس» يكي از آنهاست و اميدواريم با برنامه‌ريزي‌هايي كه در اين زمينه انجام شده بتوانيم اين سمفوني را تا دهه فجر انقلاب اسلامي به مناسبت چهل سالگي پيروزي انقلاب اسلامي ايران آماده كنيم.»

برگزاري مراسم يادبود عزت‌الله انتظامي

مراسم يادبود زنده‌ياد عزت‌الله انتظامي امروز ساعت 18:30 در تماشاخانه سنگلج برگزار مي‌شود. به گزارش مهر، ۴ مهر تماشاخانه سنگلج ميزبان برگزاري مراسم يادبود زنده‌ياد عزت‌الله انتظامي است. كارگرداني اين مراسم بر عهده شكرخدا گودرزي مدير خانه موزه انتظامي است. پرويز پرستويي بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون نيز اجراي مراسم يادبود استاد انتظامي را عهده‌دار است.

نمايش «آبي‌هاي ناصر اويسي»

نمايشگاهي از آثار استاد ناصر اويسي با عنوان مجموعه «آبي‌هاي ناصر اويسي» شامل نقش‌هايي چون زنان ايراني، خورشيد خانم و اسب‌هاي اين هنرمند است، برگزار مي‌شود. به گزارش ايسنا، آثاري كه در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته مي‌شود، براي اين نمايشگاه خلق شده‌اند و مجموعه‌اي را با عنوان آبي‌هاي ناصر اويسي تشكيل داده‌اند. در اين نمايشگاه ۲۴ اثر شامل ۱۲ اثر بزرگ و ۱۲ اثر متوسط و كوچك از اين هنرمند نامي به نمايش درمي‌آيد كه بيشتر آنها براي اولين‌ بار است كه رونمايي مي‌شوند. ناصر اويسي از سال ۱۹۵۰ تاكنون نمايشگاه‌هاي بسياري در سراسر جهان برگزار كرده است كه از آن جمله مي‌توان به نمايشگاه‌هاي مشتركش با سالوادور دالي، پيكاسو، دابفت، فليكس و شاگال اشاره كرد. اويسي بي‌شك يكي از چهره‌هاي بنام نقاشي ايران در عرصه بين‌المللي است. او جلوه ديگري از فرهنگ ايران را با تلفيق سنت و مدرنيسم در آثارش به نمايش گذاشته كه مورد استقبال قرار گرفته است، راهي براي نشان دادن فرهنگ ايراني از دريچه‌اي شخصي كه به چشمي جهاني ديده شده است. افتتاحيه اين نمايشگاه جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷ از ساعت ۱۶ تا ۲۱ است و اين نمايشگاه تا ۲۶ مهر ادامه خواهد داشت.

دو آلبوم حسام‌الدين سراج در انتظار انتشار

حسام‌الدين سراج، خواننده درباره فعاليت‌هاي جديد خود به هنرآنلاين گفت: «هم‌اكنون دو اثر موسيقايي در دست انتشار دارم كه اگر شرايط فراهم شود، روانه بازار موسيقي خواهند شد.» سراج ادامه داد: «يكي از اين آلبوم‌ها به مدت يك سال است كه در اداره ارشاد مانده است. اميدوارم به زودي شرايطي فراهم شود كه اين اثر در دسترس علاقه‌مندان قرار گيرد.» اين خواننده افزود: «آلبوم دوم مجموعه‌اي عاشقانه است كه در آن از سازهاي پيانو، تنبك و ويولن‌سل استفاده شده است. در اين اثر موسيقايي از اشعار حافظ، مولانا، شفيعي‌كدكني، حسين منزوي، هوشنگ ابتهاج و... استفاده كرده‌ايم. در اين آلبوم يك شعر وطني درباره ايران هست و به ‌احتمال زياد عنوان آن «ايران من» باشد كه اطلاعات دقيق آن به زودي انعكاس مي‌يابد.»

يدالله صمدي درگذشت

يدالله صمدي كارگردان سينما درگذشت. اين كارگردان كه مدتي قبل براي پيوند كبد در بيمارستان بستري شده بود، سه‌شنبه (سوم مهر ماه) درگذشت.اين كارگردان متولد سال ۱۳۳۱ در شهر مراغه بود كه آخرين فيلمش در سينما با نام «پدر آن ديگري» ساخته شد.وي همچنين به مدت سه سال (۱۳80- ۱۳77) مديرعامل خانه سينما بود و علاوه بر آن رياست كانون كارگردانان سينماي ايران را نيز بر عهده داشت.سريال «شوق پرواز» به كارگرداني يدالله صمدي در مورد زندگي عباس بابايي يكي از خلبانان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ساخته شده كه از مجموعه‌هاي پرمخاطب و تاثيرگذار صدا و سيما در سال‌هاي اخير است. فيلم‌هاي‌«اتوبوس»، «ساوالان»، «آپارتمان شماره 13‌« ، «دو نفر و نصفي» و... از ساخته‌هاي او در سينما به حساب مي‌آيد.

 

تعيين كميته انتخاباتي آثار جشنواره‌ تئاتر فجر

از سوي دبيرخانه جشنواره تئاتر فجر اسامي گروه انتخاب آثار برگزيده جشنواره‌هاي تئاتر استان‌ها اعلام شد. به گزارش روابط عمومي سي و هفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر؛ حميدرضا نعيمي (مدرس، كارگردان، نمايشنامه‌نويس و بازيگر)، محسن عليخاني (مدرس و كارگردان) و افشين خورشيدباختري (مدرس، منتقد و بازيگر) به عنوان اعضاي گروه انتخاب آثار برگزيده جشنواره‌هاي تئاتر استان‌ها معرفي شدند. با توجه به اهميت برگزاري جشنواره‌هاي تئاتر استان‌ها، آثار برگزيده اين جشنواره‌ها پس از ارزيابي نهايي براي حضور در يكي از سه مسابقه تئاتر بين‌الملل، تئاتر ايران- يك و تئاتر ايران- دو معرفي خواهند شد. فرآيند انتخاب آثار از 10 مهرماه 1397 آغاز مي‌شود كه با توجه به درخواست كارگردانان به دو صورت ديدن فيلم يا اجراي اثر به صورت زنده انجام خواهد شد. سي و هفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر به دبيري نادر برهاني‌مرند از 22 بهمن تا 4 اسفند 1397 برگزار خواهد شد.

«همه ‌مي‌دانند» سومين فيلم پرفروش اسپانيا

فيلم «همه مي‌دانند» به كارگرداني اصغر فرهادي در هفته نخست اكران در سينماهاي اسپانيا در رتبه سوم گيشه فروش قرار گرفت. به گزارش ايسنا، اين فيلم اسپانيايي‌زبان كه از ۲۳ شهريور اكران خود را در ۲۴۰ سالن سينمايي در سراسر كشور اسپانيا آغاز كرد، در نخستين هفته اكران به فروشي بالغ بر ۹۵۹ هزار دلار دست يافت و پس از فيلم‌هاي «راهبه» با يك ميليون و ۸۴۹ هزار دلار و فيلم «غارتگر» با يك ميليون و ۱۵۹ هزار دلار، در رتبه سوم جدول فروش سينماي اسپانيا قرار گرفت. اين فيلم با بازي «خاوير باردم» و «پنه‌لوپه كروز» اولين نمايش جهاني خود را به عنوان فيلم افتتاحيه هفتادويكمين جشنواره فيلم كن و در بخش رقابتي اين رويداد سينمايي تجربه كرد. ساخته جديد فرهادي تاكنون به كشورهاي ديگري چون اتريش، ژاپن، چين، يونان، هنگ‌كنگ، مجارستان، لهستان، جمهوري چك، اسلواكي، سوييس، تايوان، تركيه، صربستان و منطقه بالتيك، منطقه اسكانديناوي و امريكاي لاتين نيز فروخته شده است.

تهيه‌كننده اولين «جنگ ستارگان» درگذشت

گري كورتز تهيه‌كننده فيلم «جنگ ستارگان» درگذشت. به گزارش ورايتي، ‌گري كورتز تهيه‌كننده فيلم‌هاي «جنگ ستارگان» (۱۹۷۷) و «امپراتوري ضربه مي‌زند» (۱۹۸۰) روز يكشنبه ۲۳ سپتامبر در ۷۸ سالگي بر اثر سرطان در لندن درگذشت.‌ گري كورتز علاوه ‌بر آوردن داستان‌هاي اسكاي‌واكر به پرده سينما، فيلم‌هاي «ديوارنويسي امريكايي» و «بلور تاريك» را نيز تهيه كرده است. كورتز در ابتدا دوستي نزديكي با جورج لوكاس كارگردان فيلم‌هاي «ديوارنويسي امريكايي» و «جنگ ستارگان» داشت كه البته پس از تهيه فيلم «امپراتوري ضربه مي‌زند» راه آن دو براي هميشه از هم جدا شد. در فيلم «بازگشت جداي» (۱۹۸۳) به عنوان سومين قسمت از مجموعه فيلم‌هاي «جنگ ستارگان»، ‌هاوارد كازانجيان به عنوان تهيه‌كننده جايگزين كورتز شد و لوكاس و كورتز راهشان از هم جدا شد؛ اتفاقي كه مارك هميل بازيگر «جنگ ستارگان» آن را به طلاق پدر و مادر تشبيه كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون