• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4192 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۴ مهر

نگاهي به تاريخ‌سازي ستاره كروات رئال مادريد

مودريچ آمار را دريبل زد

علي كربلايي

 

 

رئال مادريد با هدايت كارلو آنچلوتي در سال 2015 پس از خلق ركورد باورنكردني 21 برد پياپي در تمام رقابت‌ها، با مصدوميت شديد مودريچ و دوري چندين هفته‌اي او از مسابقات روبه‌رو شد. رئال كه سال پيش‌تر موفق به فتح كوپا دل‌ري و ليگ قهرمانان شده بود و فصل را بي‌نظير آغاز كرده بود، دچار افت وحشتناكي شد و بعد از چندين بازي امتياز از دست دادن، در كورس لاليگا از بارسا جا ماند. در ادامه فصل هم مودريچ بازيكن هميشگي نبود و دوران تلخ پس از مصدوميت را پشت سر مي‌گذاشت. در نهايت رئال موفق به فتح هيچ جامي نشد و كارلتو شغلش را در مادريد از دست داد. در سه سال گذشته اما اين بازيكن در بهترين فرم خودش قرار داشته و رئال مادريد را به سمت ركورد بي‌نظير سه بار قهرماني پياپي لاليگا هدايت كرده است. در حالي كه همه مهم‌ترين بازيكن رئال را كريستيانو رونالدو مي‌دانستند، افت تمام تيم در روزهايي كه مودريچ در اوج نبود كمي اين فرضيه را زير سوال برده بود. جام جهاني 2018 هم تاييدي بود بر اينكه لوكا مودريچ چه قدر بازيكن مهمي است و چه قدر تا امروز ارزش‌هايش ناديده گرفته شده است. او بازيكني است كه توانايي اين را دارد كاري كند بازيكنان هم‌تيمي‌اش بهترين عملكردشان را بروز بدهند.

به هر حال، پس از چندين سال درخشش و زير سايه ستاره‌هاي ديگر بودن، مودريچ موفق شد جايزه بهترين بازيكن سال را از آن خودش كند و آغازگر عصر جديدي در تاريخ فوتبال باشد؛ عصري كه پس از يك دهه حكمراني مسي – رونالدو شروع شده و اين احتمال مي‌رود كه نگاه هواداران به فوتبال را كمي دگرگون كند. در يك دهه اخير رسانه‌هاي آنلاين قدرتي بيش از پيش پيدا كرده‌اند. رسانه‌هاي آنلاين به دليل فرصت كمي كه براي تحليل دارند، اين قسمت را تقريبا خالي مي‌گذارند و تمركزشان را روي آمار مي‌گذارند. وبسايت‌هايي مثل «هواسكورد» تنها به ارايه آمار اكتفا مي‌كنند و از دل آمار، نتيجه بازي‌ها را هم پيش‌بيني مي‌كنند. آنها با «پردازش تصوير» اطلاعاتي از هر بازيكن به مخاطب مي‌دهند كه او فكرش را هم نمي‌كند و در گذشته اصلا چنين چيزي را نديده بود. وبسايت‌هايي مثل «اوپتا» يا اپليكيشن‌هايي مثل «فوت‌موب» كه دايره مخاطبان‌شان چند ده ميليوني است تمام تمركزشان روي انواع مختلفي از آمار است. طبيعتا در چنين شرايطي رسانه‌هاي ديگر هم با در اختيار داشتن چنين منابع قدرتمندي كه انواع آمار را ارايه مي‌كنند، تحليل‌هاي‌شان را با تكيه بر آمار ارايه مي‌دهند و دنياي فوتبال به سمتي رفته كه آمار، تبديل به اولين و آخرين فاكتور شده است. چه كسي بهترين دريبل‌زن است؟ فلان آمار مي‌گويد ويلفرد زاها بيشترين تعداد دريبل و درصد دريبل موفق را ثبت كرده است. اما آمار هيچوقت نمي‌تواند به ما از «كيفيت» بگويد و تنها از «كميت» صحبت مي‌كند. انتخاب لوكا مودريچ نشان‌دهنده اين است كه افكار عمومي بعد از مدت‌ها كميت‌گرايي افراطي، به سمت كيفيت‌طلبي رفته‌اند. البته كيفيت لوكا مودريچ، با كميت آماري خوبي همراه شده و او موفق شده هواداران فوتبال را تحت تاثير قرار بدهد. او در جام جهاني در 622 دقيقه‌اي كه بازي كرد، 422 پاس داد كه 87درصد آنها به مقصد رسيد. 2 بار گلزني كرد و يك بار هم پاس گل داد. آمار عجيب در مورد مودريچ 15بار قطع توپ حريف و بازي‌خواني است كه از يك هافبك فانتزي چنين توقعي نمي‌رود. او در مجموع دقايقي كه به ميدان رفت با 5 تكل موفق از حملات حريف جلوگيري كرد. مودريچ در جام جهاني تا پيش از بازي فينال با 40مايل دوندگي، ركورد دوندگي يك بازيكن در تاريخ جام‌هاي جهاني را شكست. مودريچ همچنين در جريان بازي روسيه – كرواسي در جام جهاني، 15بار توپ‌گيري كرد كه اين تعداد بيشترين تعداد توپ‌گيري در تاريخ جام‌هاي جهاني از زمان ثبت دقيق آمارها از
سال 1966 است. نكته جالب اينجاست كه اين درخشش تنها مربوط به جام جهاني نبوده و مودريچ در ليگ قهرمانان اروپا هم آمار مشابه يا دقيق‌تر بخواهيم بگوييم، آماري بهتر ثبت كرده است.

لوكا درست به مانند الگو و اسطوره‌اش يوهان كرايوف موفق شد سه بار تيمش را قهرمان اروپا كند و تيم ملي كشورش را هم تا فينال جام جهاني ببرد. سرنوشت هر دو بازيكن شكست در فينال جام جهاني بود. كرايوف با هلند، مودريچ با كرواسي. به لوكا مودريچ كرايوف بالكان هم گفته مي‌شود و او مدت‌ها به عشق يوهان كرايوف شماره 14 را بر تن مي‌كرد. از امروز، بازيكناني كه ضربه آخر را نمي‌زنند هم اين شانس را براي خود قائلند كه به عنوان بهترين بازيكن جهان برسند. اتفاقي كه پيشتر براي كاناوارو افتاده بود و پس از او كساني به عنوان بهترين بازيكن جهان رسيدند كه توانايي گلزني بالايي داشتند. حالا مودريچ در 33سالگي كاري كرد كه كمتر كسي تصورش را مي‌كرد و بايد ببينيم عصري كه او آغازگرش بوده، سرنوشتش به كجا ختم مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون