• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4194 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۷ مهر

شهادت عليه نامزد تصدي قاضي ديوان عالي امريكا براي او دردسرساز شد

سد دموكرات‌ها در برابر ترامپ

ميثم سليماني

 

 

وقتي به وقايع دوسال گذشته امريكا نگاه مي‌كنيد، يكي از سوالاتي كه مطرح مي‌شود اين است كه امريكا چند سال بعد چگونه به وقايع اين روزهاي خود نگاه مي‌كند. رسانه‌ها و تحليلگران با چه ديدي به آن مي‌پردازند. ارزيابي آن كار ساده‌اي نيست. اگر سري به رسانه‌هاي امريكايي بزنيد، متوجه مي‌شويد كه در طول ماه‌هاي اخير مهم‌ترين اخبار مربوط به دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده و حواشي مربوط به او است كه در خصوص مسائل متعدد به وجود آورده است. چه مستقيم و چه غيرمستقيم با هر مساله‌اي از حق‌السكوت گرفته تا مسائل آزار جنسي و درگيري‌هاي سياسي همواره يك پاي ترامپ در ميان است. حالا نيز طي روزهاي اخير ايالات متحده درگير وقايعي حول محور برت كاوانا نامزد تصدي پست قاضي دادگاه ديوان عالي ايالات متحده امريكا شده كه دونالد ترامپ وي را براي تصدي اين پست به مجلس سنا معرفي كرده است. اما كاوانا بايد ابتدا از كميته قضايي سنا و سپس صحن علني آن راي كافي را براي تصدي اين پست به دست آورد.

اما به نظر نمي‌رسد كه كاوانا مسيري ساده را براي تصدي اين پست داشته باشد، زيرا در جلسه استماع كميته قضايي سنا كه روز پنجشنبه برگزار شد، شاهدي به اين نشست آمد كه كاوانا را متهم به آزار جنسي كرد و يك جلسه احساسي به وجود آمد. با اين حال جمهوريخواهان كميته قضايي مجلس سناي امريكا اعلام كرده‌اند كه راي‌گيري در خصوص كاوانا روز جمعه و طبق برنامه قبل برگزار مي‌شود كه تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز اين راي‌گيري صورت نگرفته است. البته هنوز مشخص نيست كه پس از يك جلسه احساسي استماع سناتورهاي كليدي راي خواهند داد يا خير.

چاك گريسلي، سناتور جمهوريخواه و رييس كميته قضايي مجلس سنا در پاسخ به خبرنگار گاردين در خصوص اينكه آيا كاوانا از حمايت كافي در سناي امريكا براي تصدي پست قاضي ديوان عالي برخوردار است، گفت: اين بستگي دارد كه چه اتفاقاتي طي روزهاي آينده رخ دهد و راي كميته قضايي به چه سمتي سوق پيدا كند. كاوانا در حال حاضر متهم به تجاوز به خانم دكتر كريستين بيلز فورد در دوره جواني است كه در جلسه روز پنجشنبه نيز حاضر شد و شهادت داد كه مورد تجاوز قرار گرفته است. كاوانا اما به سناتورهاي كميته قضايي سنا گفت: اين روند تاييد در حال تبديل شدن به يك شرم ملي است. شما روند توصيه و رضايتنامه را با تجسس خود نابود كرده‌ايد. او تاكيد كرد: من امروز به حقيقت مي‌گويم كه هرگز به هيچ‌كس به لحاظ جنسي حمله نكرده‌ام، نه در دبيرستان و نه در كالج، هرگز اين كار را انجام ندادم. با اين حال دونالد ترامپ پس از جلسه عملكرد كاوانا را تحسين كرد و گفت كه دقيقا من او را به همين دليل نامزد تصدي پست قاضي ديوان عالي كردم.

رييس‌جمهور در توييت خود نوشت: شهادت او قدرتمندانه، صادقانه و بي‌نقص بود. تجسس و نابود كردن افراد استراتژي ناكارآمد دموكرات‌هاست. آنها اكنون براي تاخير انداختن در فرآيند تاييد قاضي بايد شرمسار باشند و مجلس سنا بايد در اين زمينه راي بدهد.

اما پيش از راي‌گيري روز جمعه نتيجه آراي اعضاي كميته قضايي سنا نامشخص است. جف فليك سناتور جمهوريخواه آريزونا نگراني خود را از كاوانا ابراز كرده و مشخص نيست چه رايي به كاوانا خواهد داد. فليك به خبرنگاران گفت: او (خانم فورد) يك شهادت قانع‌كننده را ارايه داد و كاملا شهادت خوبي بود.حتي ممكن است راي برخي اعضاي كميته قضايي سنا از جمله سوزان كالينز از ماين و ليزا موركوسكي كه معمولا آراي شناوري دارند، براي جمهوريخواهان دردسرساز شود، زيرا اين موضوع كماكان در ميان جمهوريخواهان مورد بحث است. سناتور باب كروكر اما حمايت خود را رسما از كاوانا اعلام كرده است. در حال حاضر واقعيت آن است كه راي كميته قضايي تبديل به يك توصيه‌نامه براي مجلس سنا مي‌شود و جنبه اجرايي ندارد. اما توصيه‌نامه كميته‌هاي سنا تاثير بسزايي در بحث راي‌گيري نهايي دارد.حتي در حال حاضر اگر كاوانا نتواند تاييديه كميته قضايي سنا را به دست آورد كار هنوز تمام نشده است، زيرا كاوانا وارد مجلس سنا مي‌شود و با اختلاف يك راي مي‌تواند از سد سنا براي تصدي پست مورد نظر عبور كند. حتي ممكن است شرايط وارد فضايي شود كه كاوانا براي رسيدن به پست قاضي ديوان عالي ايالات متحده نياز به راي معاون رييس‌جمهور خواهد داشت و در اين شرايط مايك پنس براي شكستن راي 50-50 وارد سنا خواهد شد.

هر چند ادعايي كه عليه كاوانا مطرح مي‌شود مربوط به 3 دهه پيش بوده است، اما شهادت خانم فورد در زمينه تجاوز گريبان او را گرفته است و حداقل فضاي احساسي به ‌شدت عليه كاوانا سوق پيدا كرد. فورد عملا در حال زير سوال بردن قابليت كاوانا براي تصدي بالاترين پست قضايي امريكاست. او در شهادت 45 دقيقه‌اي خود به‌طور دقيق توضيح داد كه چگونه در اوايل دهه 1980 وقتي كه او نوجوان بوده كاوانا به همراه دوستش به او تجاوز كردند.

اگرچه كاوانا در جلسه استماع اين اتفاق را رد كرده و به نوعي دليلي براي اينكه چنين جلسه‌اي برگزار شود وجود نداشته، اما واقعيت آن است كه دو زن ديگر نيز كاوانا را متهم كردند كه آنها را مورد تجاوز قرار داده است.اما كاوانا در نشست سعي كرد، لحني تهاجمي داشته باشد و بيشتر انتقادات خود را به سمت دموكرات‌ها برد كه آنها تلاش كردند كه وي را از تصدي اين سمت دور كنند و در نهايت به دفاع از كاخ سفيد و جمهوريخواهان پرداخت. او عنوان كرد كه اين ترور شخصيتي افرادي است كه قصد خدمت به كشور را دارند.

اما اگر به روند تاييد قاضي ديوان عالي امريكا نگاه و فضا را خارج از موضوع احساسي به وجود آمده در حول محور كاوانا بررسي كنيم، مشخص است كه جمهوريخواهان قصد ندارند كه اجازه دهند يك جمهوريخواه ديگر وارد ديوان عالي ايالات متحده شود. اكنون راي قضات ديوان 5-4 به سود محافظه‌كاران است و اگر كاوانا نيز راي بياورد از سال آينده ميلادي اين راي به 6-3 تغيير مي‌كند و محافظه‌كاران قدرت بسيار زيادي خواهند گرفت. اين در حالي است كه دونالد ترامپ در طول كمتر از 2 سال رياست‌جمهوري خود اين شانس را داشته تا دو قاضي ديوان را معرفي كند و دموكرات‌ها در تلاش هستند تا با هر ابزار ممكن اجازه ندهند توازن ديوان بيش از اين به سود محافظه‌كاران تغيير كند و تمام تلاش خود را به كار بستند كه اين روند تا پايان انتخابات ميان دوره‌اي كنگره ادامه پيدا كند تا خود اختيار كامل براي تعيين قاضي جديد را به دست گيرند و شايد تا مدت‌ها هيچ قاضي جديدي را براي ديوان تاييد نكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون