• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4194 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۷ مهر

انرژي

كره خريد را 80 درصد كاهش داد

افزايش واردات نفتي سه آسيايي

واردات نفت سه خريدار بزرگ آسيايي از ايران در ماه اوت افزايش يافت اما تحت‌الشعاع كاهش ۸۰درصدي خريد كره جنوبي در آستانه تحريم‌هاي امريكا قرار گرفت.

آمارهاي دولتي و كشتيراني نشان داد: چين، هند، ژاپن و كره جنوبي ماه ميلادي گذشته مجموعا ۱.۵۷ ميليون بشكه در روز، نفت ايران را وارد كردند كه ۴.۱ درصد در مقايسه با اوت سال ۲۰۱۷ كاهش داشت و همچنين حدود ۳۰۰ هزار بشكه در روز در مقايسه با ماه پيش از آن كاهش داشت. مدير انجمن پالايشگاه‌هاي ژاپن هفته گذشته گفت: ژاپن مانند كره جنوبي بارگيري نفت ايران را متوقف كرده، اما هنوز معلوم نيست دولت امريكا به توكيو معافيت از اين تحريم‌ها را اعطا خواهد كرد يا نه . به گفته منابع آگاه، واردات كره جنوبي از ايران در اوت ۸۴.۲ درصد كاهش يافت و به ۶۴ هزار و ۵۱۶ بشكه در روز رسيد. اين كشور براي نخستين‌بار در شش سال گذشته بارگيري نفت ايران را از ماه ژوييه متوقف كرد. كاهش خريد كره‌جنوبي جهش ۶۵.۳ درصدي واردات ژاپن از ايران را تحت‌الشعاع قرار داد. طبق آمار وزارت بازرگاني ژاپن، اين كشور در اوت پيش از اينكه پالايشگاه‌هاي ژاپني بارگيري نفت ايران رامتوقف كنند ۱۷۷ هزار و ۴۷۵ بشكه در روز نفت ايران را وارد كرد. بر اساس آمار تامسون رويترز آيكان، واردات نفت چين از ايران در اوت ۲.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد كرد و به ۸۰۴ هزار و ۸۳۹ بشكه در روز رسيد. چين اوايل امسال انتشار جزييات واردات خود را متوقف كرد. در اين بين واردات نفت هند از ايران در اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵.۹ درصد رشد كرد و به ۵۲۲ هزار و ۹۰۰ بشكه در روز رسيد. ايسنا

توافق روسيه و پاكستان براي انتقال گاز ايران

وزارت انرژي روسيه اعلام كرد: روسيه و پاكستان يادداشتي را درباره همكاري در اجراي پروژه خط لوله دريايي براي تامين گاز از ايران براي انتقال به پاكستان و هند امضا كردند.

از طريق اين پروژه خط لوله دريايي انتقال گاز ايران فراهم خواهد شد و از طريق آن گاز ايران به پاكستان و هند صادر مي‌شود. در اين سند شركت‌ها و سازمان‌هايي كه در اين پروژه حضور دارند مشخص شده‌اند و قرار است در زمينه توسعه مطالعات امكان‌سنجي، تعيين منابع اوليه، پيكربندي و مسير خط لوله گاز فعاليت كنند. ايرنا

گزارش بلومبرگ از دور زدن تحريم‌ها

به گزارش بلومبرگ، منابع آگاه گفتند، بزرگ‌ترين پالايشگاه‌هاي هندي هيچ نفتي براي خريد از ايران در ماه نوامبر سفارش نداده‌اند. اين اقدام بدان معناست كه وارد‌كنندگان هندي نمي‌خواهند به دليل معامله با ايران از طريق سيستم سوييفت، در تحريم‌هاي دولت امريكا كه از اوايل ماه نوامبر اجرا خواهد شد گرفتار شوند. فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، در طي روزهاي اخير راه‌حلي را براي اين مشكل پيشنهاد داده است. وي طرح‌هايي را براي ايجاد يك مكانيزم ويژه جهت ادامه تجارت اتحاديه اروپا، چين و روسيه با ايران، بدون گرفتار شدن در تحريم‌هاي ثانويه دولت امريكا اعلام داشته است.وي اضافه كرده كه اين مكانيزم مي‌تواند كشورهاي ديگري را هم در بر بگيرد. هنوز جزييات دقيقي در مورد نحوه كار اين مكانيزم اعلام نشده، اما حدس زدن نحوه كار اين مكانيزم چندان دشوار نيست. نقطه ضعف اصلي سيستم سوييفت وابستگي آن به دلار امريكاست. اگر اروپا، روسيه يا چين به جاي دلار، پول نفت ايران را به يورو، روبل يا يوان پرداخت نمايند ايران مي‌تواند از اين ارزها براي خريد كالا از اروپا، روسيه و چين استفاده كند و كل تجارت خارجي خود را دور از دسترس تحريم‌هاي امريكا نگه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون