• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4196 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۹ مهر

ظريف در گفت‌وگو با رسانه‌هاي امريكايي خبر داد

توافق قريب‌الوقوع نفتي ايران و اروپا

گروه ديپلماسي

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه روزهاي بعد از سخنراني رييس‌جمهور در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد را به گفت‌وگو با ديپلمات‌هاي خارجي و مصاحبه با رسانه‌هاي امريكايي در نيويورك مي‌گذراند. طي دو روز گذشته ظريف با پايگاه خبري المانيتور و شبكه‌هاي خبري سي‌بي‌اس و سي‌ان‌ان مصاحبه اختصاصي داشت. به گزارش نيويورك‌تايمز جز اين مصاحبه‌هاي اختصاصي، ظريف در نشستي با حضور خبرنگاران خارجي در اقامتگاه سفير ايران در سازمان ملل متحد در مورد برنامه‌هاي ايران بعد از خروج امريكا از برجام توضيح داد. ديويد سنگر، خبرنگار نيويورك‌تايمز كه در اين ديدار حضور داشت، مي‌نويسد: «ظريف نسبت به هر زماني در چند ماه گذشته، خوش‌بين‌تر به نظر مي‌رسيد و اميدوار بود تا متحدان سنتي امريكا را براي مقابله با رويكرد دولت ترامپ در آسيب رساندن به درآمدهاي ايران با خود همراه كند.»

به نوشته نيويورك‌تايمز ظريف در اين گفت‌وگو به خبرنگاران امريكايي خبر داده است كه جمهوري اسلامي ايران به زودي توافقي با اروپايي‌ها امضا مي‌كند كه بتواند نفت خام خود را بدون در نظر گرفتن تحريم‌هاي امريكا به كشورهاي اروپايي بفروشد. ظريف تاكيد كرده است كه اشتياق بيشتري در ميان متحدان امريكا براي مقابله «زورگويي‌هاي واشنگتن براي لغو روابط با تهران» به وجود آمده است.

ديدار ظريف با خبرنگاران امريكايي عصر روز شنبه به وقت شرق امريكا انجام شد. كارول مورلو، خبرنگار واشنگتن‌پست به نقل از ظريف در مورد توافق اقتصادي ايران و اروپا مي‌نويسد: «مبناي اين توافق بر اساس اجتناب از دلار در مبادلات تجاري است. كشورهاي مقابل ايران از ارزهاي خودشان در مبادلات تجاري با ايران استفاده مي‌كنند.» ظريف تاكيد كرده است: «بر اين اساس ما در برابر فروش كالا از يك كشور ارز خودش را دريافت مي‌كنيم و با استفاده از آن ارز از كشورهاي ديگر كالا مي‌خريم. اين سيستم كاملا مستقل از دلار است و نه تنها ممكن خواهد بود بلكه ممكن است براي كشورهاي مختلف نسبت به استفاده از دلار سودده‌تر هم باشد.» ظريف تاكيد كرده است؛ بدون استفاده از دلار «ديگر كسي نمي‌تواند در فروش نفت ايران و دريافت درآمدهايش دخالت كند.» به نوشته واشنگتن‌پست ظريف تاكيد كرده است كه اگر ابتكار اروپا نتواند انتظارات ايران را برآورده كند هيچ بعيد نيست كه جمهوري اسلامي ايران اجراي برجام را متوقف كند.

جان كري درخواست كرد در برجام بمانيم

خبرنگاران امريكايي از ظريف در مورد گفت‌وگوهايش با جان كري، وزير امورخارجه پيشين امريكا بعد از خروج دولت جديد امريكا از برجام سوال كردند. ظريف در مورد اين گفت‌وگوها توضيح داده است: «تنها چيزي كه كري به ما گفت، اين بود كه ما را تشويق كرد در برجام باقي بمانيم.» ظريف در پاسخ به سوالي در مورد حمله نظامي امريكا به تاسيسات كليدي در ايران به خبرنگاران امريكايي گفته است: «اگر امريكا فكر مي‌كرد كه چنين حمله‌اي ممكن است موفق باشد، تاكنون آن را انجام داده ‌بود.» به نوشته نيويورك‌تايمز ظريف در مقابل سوال يك خبرنگار ديگر در مورد احتمال موفقيت سياست تغيير نظام در ايران توسط امريكا كه از سوي نزديكان دونالد ترامپ مانند رودي جولياني، وكيل شخصي او مطرح شده است، فقط خنديد!

اتهامات نتانياهو تازگي ندارد

روز شنبه، محمدجواد ظريف مصاحبه‌اي هم با شبكه خبري سي‌بي‌اس امريكا داشت. در اين مصاحبه ظريف در مورد اتهامات تازه‌اي كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل روز پنجشنبه در جلسه مجمع عمومي سازمان ملل در مورد يك انبار پنهاني هسته‌اي در نزديكي تهران به ايران وارد كرده است، اين اتهامات را «بي‌مبنا» عنوان كرد و گفت: «نتانياهو چنين اتهاماتي را از سال 1992 تاكنون پيوسته مطرح مي‌كند.» ظريف با خنده در پاسخ به سوال خبرنگار برنامه «فيس‌د نيشن» شبكه خبري سي‌بي‌اس گفت: «[نتانياهو] سال 1992 مي‌گفت ايران 5 سال با ساخت بمب اتمي فاصله دارد، سال 1996 همچنان 5 سال با ساخت بمب اتمي فاصله بود. او بارها رسما ادعا كرده و حتي در برابر كنگره امريكا شهادت داده كه ايران در حال ساخت بمب اتمي است. اما ثابت شده است كه تمام اين اتهام‌ها غلط بود، همه اين موارد از سوي بازرسان سازمان بين‌الملل انرژي اتمي مورد تحقيق قرار گرفت و مشخص شد كه غلط است. اظهارات قبلي‌اش غلط بود و اين يكي هم غلط است.»

ظريف در اين گفت‌وگو تاكيد كرده است: «اگر نتانياهو نگراني‌اي درباره برنامه هسته‌اي ايران داشت، بهترين راه برايش اين بود كه از توافق هسته‌اي برجام حمايت مي‌كرد، توافقي كه او همه تلاشش را كرد تا از بين برود. برجام اجازه مي‌دهد تا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي سخت‌ترين بازرسي‌هايي را كه در جهان وجود دارد از برنامه هسته‌اي ايران انجام دهد. ايران اين بازرسي‌هاي سخت را پذيرفته است، چرا كه چيزي براي پنهان كردن ندارد.» ظريف گفت: «همين چند هفته پيش را به ياد بياوريد، زماني كه او در كنار تاسيسات هسته‌اي ديموناي اسراييل، جايي كه بمب اتمي مي‌سازند، ايستاده بود و ايران را تهديد به محو كردن از روي كره زمين مي‌كرد، حالا مدعي شده است كه ايران آنها را تهديد كرده است، واقعا مسخره است.»


گفت‌وگوي نفتي ترامپ و پادشاه سعودي

در شرايطي كه طي روزهاي اخير و بعد از توافق كشورهاي عضو اوپك و غير اوپك براي حفظ سقف توليد، قيمت نفت آرام آرام با عبور از مرز بشكه‌اي 80 دلار در حال افزايش است و در آستانه اجراي دور دوم تحريم‌هاي امريكا عليه ايران كه قرار است فروش نفت ايران را هدف قرار دهد، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا بار ديگر با سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه سعودي تماس گرفت تا از او بخواهد با افزايش بيشتر توليد نفت خام عربستان، باعث كاهش قيمت نفت شود. قيمت هر بشكه نفت برنت درياي شمال، روز جمعه با رسيدن به 83 دلار به بالاترين قيمت خود در سه سال گذشته را رقم زد. دونالد ترامپ، هفته پيش در سخنراني خود در جمع سران كشورهاي عضو سازمان ملل متحد گفته ‌بود: «اوپك و كشورهاي عضو اوپك طبق معمول دارند بقيه جهان را تيغ مي‌زنند و من از اين موضوع راضي نيستم. ما از آنها مي‌خواهيم كه قيمت‌ها را كاهش دهند. بايد قيمت‌ها را به سرعت كاهش دهند و در عين حال بايد در هزينه‌هاي دفاع از خودشان بيشتر مشاركت كنند.» اما واكنش بازارهاي جهاني نفت به سخنراني ترامپ معكوس بود و سرعت رشد قيمت‌ها بعد از اين سخنراني افزايش يافت. همزمان با نزديك شدن به موعد 14 آبان كه امريكا تاكيد كرده است قصد دارد عرضه نفت ايران را به صفر برساند، باعث افزايش نگراني‌ها در بازارهاي جهاني در مورد كاهش عرضه شده است و گروهي معتقدند كه با اعمال تحريم‌هاي امريكا عليه ايران، امكان افزايش قيمت نفت تا 100 دلار هم وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون