• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4196 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۹ مهر

بزرگان هنر و سياست در جشن ۹۰‌سالگي «موريكونه»

جشن تولد ۹۰ سالگي «اينو موريكونه» ـ آهنگساز برجسته سينماي جهان ـ در تالار بزرگ موسيقي شهر رم ايتاليا با برگزاري يك كنسرت ويژه برگزار شد.

به گزارش ايسنا به نقل از هاليوود ريپورتر، در اين كنسرت ويژه كه توسط آكادمي ملي «سانتا سسيليا» يكي از قديمي‌ترين موسسه‌هاي آموزشي موسيقي در جهان در شهر رم برگزار شد، «سرجو ماتارلا» رييس‌جمهور ايتاليا نيز حضور يافت و در اقدامي نادر در انتهاي مراسم بر روي سن رفت و «موريكونه» را در آغوش كشيد.

در اين مراسم «جوزپه تورناتوره»، كارگردان مطرح ايتاليايي نيز حضور داشت كه هم‌اكنون مشغول ساخت مستندي بر اساس زندگي «موريكونه» است و «نيكولا پيوواني» آهنگساز برنده اسكار فيلم «زندگي زيباست» و «داريو ماريانلي» آهنگساز برنده اسكار فيلم «كفاره» نيز در اين مراسم حضور داشتند و هر كدام به «موريكونه» آهنگساز بزرگ سينما اداي احترام كردند.

«موريكونه» نيز در اين كنسرت ويژه رهبري اركستر دو قطعه از مهم‌ترين آثارش شامل «افسانه ۱۹۰۰» و «ماموريت» را بر عهده گرفت. در اين كنسرت همچنين قطعاتي از آهنگسازان الهام‌بخش «موريكونه» چون «باخ» و «گوفردو پتراسي» معلم «موريكونه» در آكادمي ملي «سانتا سسيليا» نيز اجرا شد.

«موريكونه» در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت، در ابتدا از ساخت موسيقي براي فيلم‌ها شرمسار بودم و حتي آن را پنهان مي‌كردم؛ به ويژه كه «گوفرو پتراسي» معلم موسيقي‌ام نگاهي از بالا به پايين به موسيقي فيلم داشت. به همين دليل زماني كه متوجه شدند مشغول ساخت موسيقي فيلم هستم من را از آكادمي ملي «سانتا سسيليا» اخراج كردند. آكادمي ملي «سانتا سسيليا» اخيرا كتابي با عنوان
«۹۰ennio» را به مناسبت ۹۰‌سالگي اين آهنگساز منتشر كرده است كه شامل عكس‌، اسناد و ديگر مطالب مرتبط با همكاري «موريكونه» با چهره‌هاي سينمايي است. «اينو موريكونه» كه ساخت موسيقي بيش از ۵۰۰ اثر سينمايي و تلويزيوني و همچنين ۱۰۰ اثر كلاسيك را بر عهده داشته، تا كنون پنج‌بار با فيلم‌هاي «روزهاي بهشت» (۱۹۷۸)، «ماموريت» (۱۹۸۶)، «تسخيرناپذيران» (۱۹۸۷)، «باگزي» (۱۹۹۱) و «مالنا» (۲۰۰۰) نامزد كسب جايزه اسكار شد و در سال ۲۰۰۷ ميلادي نيز جايزه افتخاري آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي اسكار را دريافت كرد و در سال ۲۰۱۶ نيز در سن ۸۷ سالگي براي فيلم «هشت نفرت‌انگيز» ساخته «كوئنتين تارانتينو» جايزه اسكار موسيقي متن را كسب كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون