• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4197 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۰ مهر

اخبار

سرنوشت مبهم ديپلمات بازداشت‌شده ايراني در آلمان

دادگاهي در آلمان اعلام كرد با استرداد يك ديپلمات بازداشت‌شده ايراني به بلژيك موافقت كرده است.بنابر گزارش خبرگزاري فرانسه، دادگاه عالي منطقه‌اي «بامبرگ» روز گذشته در بيانيه‌اي درباره اين ديپلمات ۴۶ساله كه تير ماه امسال دستگير شد، اعلام كرد كه روز ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) با استرداد ديپلمات ياد شده موافقت كرده است.اين دادگاه مدعي شده كه چون اين ديپلمات در محل ماموريتش يعني اتريش حضور نداشته و در مرخصي به سر مي‌برده، از مصونيت ديپلماتيك برخوردار نيست. در بخشي از بيانيه دادگاه آمده است: «اين فرد تحت تعقيب نمي‌تواند به مصونيت ديپلماتيك استناد كند، چراكه او در تعطيلات چند روزه خارج از كشور محل ماموريتش بوده و در حال سفر بين كشور ميزبان و كشور فرستنده هم نبوده است.»بلژيك كه تير ماه امسال يك زوج ايراني‌الاصل را به اتهام تلاش براي بمبگذاري در تجمع گروهك تروريستي منافقين در پاريس پايتخت فرانسه بازداشت كرد، مدعي است كه اين ديپلمات ايراني با اين زوج در ارتباط بوده است. دادستاني آلمان هم مدعي شده بود كه اين دپيلمات ايراني به زوج بلژيكي- ايراني وسيله انفجاري حاوي ۵۰۰ گرم ماده انفجاري «استون پروكسيد» داده است.در ارتباط با اتهام بمبگذاري در نشست منافقين جمعا شش نفر در بلژيك، فرانسه و آلمان دستگير شده‌اند. جمهوري اسلامي ايران اين اتهام را رد كرده و با اشاره به عضويت زوج بازداشت‌شده در گروهك منافقين، آن را تلاشي براي فضاسازي عليه ايران توصيف كرده است. بازداشت اين افراد كه بر اساس اطلاعات ارايه‌شده از سوي «موساد» سرويس اطلاعاتي رژيم صهيونيستي انجام شده، دقيقا در روزي اتفاق افتاد كه «حسن روحاني» رييس‌جمهور ايران عازم اروپا بود.

جابري انصاري ميزبان سخنگوي جنبش انصارالله يمن

«محمد عبدالسلام» سخنگو و مذاكره‌كننده ارشد جنبش انصارالله يمن، روز گذشته در محل وزارت امور خارجه كشورمان در تهران با حسين جابري‌انصاري دستيار ارشد وزير خارجه در امور ويژه سياسي و مذاكره‌كننده ارشد ايران در مذاكرات بين‌المللي صلح يمن ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار آخرين تحولات مذاكرات صلح يمن بررسي و در خصوص راه‌هاي تسهيل موفقيت اين مذاكرات و همچنين كمك به مردم يمن براي پايان جنگ تحميلي عليه اين كشور تبادل نظر و هماهنگي شد.به گزارش فارس، ايران تاكنون سه دور مذاكره با چهار كشور اروپايي (انگليس، فرانسه، آلمان و ايتاليا) به همراه هلگا اشميد، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در خصوص يمن برگزار كرده كه دور اول اين مذاكرات در حاشيه اجلاس امنيتي مونيخ به رياست عراقچي و اشميد در 28 بهمن 1396 برگزار و دور دوم در ايتاليا به رياست جابري‌انصاري و اشميد در تاريخ 13 ارديبهشت 1397 و دور سوم هم 21 شهريور 1397 در بروكسل به رياست جابري‌انصاري و اشميد برگزار و طرفين درباره راه‌هاي كمك به پايان جنگ تحميلي عليه ملت يمن و مهار ابعاد فاجعه انساني بزرگ جاري در اين كشور گفت‌وگو و رايزني كردند.

عقب‌نشيني امريكا از خليج فارس

دولت «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا در سال جاري به طور بي‌وقفه لفاظي‌هاي خود درباره تهديد ادعايي ايران را شدت بخشيده است. اما از سوي ديگر، مقامات و كارشناسان نظامي بر اين باورند كه ارتش امريكا از حضور خود در منطقه خليج فارس كاسته‌ و ناوها، هواپيماهاي نظامي و موشك‌هاي خود را عقب كشيده است. بنا بر گزارش روزنامه «وال استريت ژورنال»، مقامات مطلع در خصوص استقرار ناوهاي نظامي امريكا گفته‌اند: از زماني كه ناو «تئودور روزولت» در ماه مارس گذشته از خليج فارس عازم اقيانوس آرام شد، هيچ يگان هواپيمابر امريكايي جايگزين آن در منطقه نشده است و اين طولاني‌ترين زمان طي دو دهه اخير است كه هيچ ناو هواپيمابري به اين منطقه اعزام نشده است. ناوهاي هواپيمابر امريكايي تا همين اواخر حضور دايمي در منطقه خليج فارس داشتند و هزاران نفر و ده‌ها هواپيماي نظامي و موشك و ديگر تجهيزات جنگي با خود همراه داشتند. اما امريكا در مدت اخير اين عدم حضور قابل توجه نيروي هوايي خود در منطقه را پر نكرده است». علاوه بر اين مقامات ارشد نظامي امريكا هفته گذشته به وال‌استريت ژورنال اعلام كردند، «جيمز متيس» وزير دفاع امريكا نيز قصد دارد در ماه اكتبر در تلاش براي صف‌آرايي مجدد قابليت‌هاي نظامي امريكا خارج از خاورميانه و متمركز ساختن آن به سمت چين و روسيه، دست‌كم 4 سامانه موشكي «پاتريوت» را از اردن، كويت و بحرين خارج خواهد كرد. اين عدم همخواني ظاهري ميان برآوردها از تهديد ايران و وضعيت نظامي امريكا در منطقه از عوامل مختلفي نشأت مي‌گيرد كه از جمله آن مي‌توان به تغييرات استراتژيك امريكا و محدوديت تجهيزاتي كه اين كشور با آن مواجه است، اشاره كرد.

 

گردش عجيب بحرين

«خالد بن احمد آل خليفه» وزير خارجه بحرين در واكنش به خبر ديدارش با «وليد المعلم» همتاي سوري خود در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل گفت كه اين ديدار از قبل برنامه‌ريزي نشده بود.به گزارش فارس، بن احمد در مصاحبه با شبكه «العربيه»، افزود كه ديدار وي با المعلم نخستين ديدار نبود و اين ديدار آنها نيز همزمان با برخي تحركات جدي عربي براي حل بحران سوريه صورت گرفت.اراضي سوريه بايد تحت سيطره دولت سوريه درآيد و تلاش‌هاي مربوط به بازگرداندن آوارگان سوري به كشورشان نيز مطلوب است.» آل خليفه تصريح كرد كه «سوريه يك كشور عربي است و درست نيست كه ما برخي كشورهاي منطقه‌اي و بين‌المللي را در سوريه شاهد باشيم و كشورهاي عربي در آن حضور نداشته باشند.»وزير خارجه بحرين در پاسخ به اين سوال كه آيا اين ديدار صميمانه مي‌تواند حامل اين پيام به جامعه جهاني باشد كه با وجود همه اتفاقات چند سال گذشته مي‌توان با دولت سوريه تعامل داشت، گفت: «حكومت سوريه، حاكم سوريه است و ما نيز با دولت‌ها تعامل داريم حتي اگر اختلافاتي نيز با آن داشته باشيم، ما با كساني كه در پي براندازي اين دولت‌ها هستند، تعامل نداريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون