• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4198 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۱ مهر

تغيير رفتار داور بزرگ ايراني بعد از جام جهاني

آقاي فغاني كجا با اين عجله؟

علي كربلايي

 

 

دوشنبه شب بخش مهمي از برنامه نود به دربي تهران اختصاص داشت. از آناليزهاي فني بازي تا پرداختن به حواشي. نويد مظفري، كارشناس داوري برنامه بود و اولين صحنه‌هاي پخش شده براي كارشناسي هم دربي بود. در صحنه‌هاي ابتدايي نويد مظفري تمام و كمال تصميمات فغاني را درست مي‌دانست تا جايي كه عادل فردوسي‌پور به طعنه گفت: «پس كلا هر چي آقاي فغاني بگه درسته ديگه؟» و نويد مظفري كمي از شنيدن اين حرف جا خورد و ناراحت شد. در صحنه‌هاي بعدي كه چند تا از وقايع مهم بازي را شامل مي‌شد، نويد مظفري نظري بر خلاف نظر فغاني داشت و معتقد بود كه داور مسابقه دو اشتباه فاحش به ضرر پرسپوليس داشته. در يك صحنه آرمين سهرابيان اخراج نشده بود و در يك صحنه هم پنالتي روي عليپور ناديده گرفته شد. جداي از اين دو صحنه، مظفري گفت كه رفتار فغاني در برخورد با علي كريمي اشتباه بوده و از داوري مثل فغاني بعيد است چنين اشتباهي مرتكب شود. همين موضوع باعث شد عادل عليرضا فغاني را روي خط بياورد. فغاني ابتدا با طعنه گفت: «صبح بخير عرض مي‌كنم.» و جوري برخورد كرد كه انگار خيلي دير است و او را از خواب بيدار كرده‌اند. اما خيلي زود گفت كه بيرون از خانه است و در محيط بيرون است و به تلويزيون دسترسي ندارد. فغاني در مورد صحنه درگيري با علي كريمي گفت: «شايد برخي مثل آقاي مظفري كه در استوديوي برنامه دست به سينه ايستاده‌اند و نظر مي‌دهند، قضاوت‌هاي خودشان را فراموش كرده‌اند و راحت مي‌گويند من نبايد اين تصميم را در دربي مي‌گرفتم اما در شرايط بازي، بنده خطا را اعلام كردم و حتي كارت را هم از جيبم درآوردم كه درگيري شديدتر شد و در آن لحظه اينگونه به فكرم رسيد كه جلوي درگيري را بگيرم. در اين بازي رفتار تماشاگران ارتباط زيادي به درون زمين دارد. مثلادر يك صحنه مرتضي تبريزي و شجاع خليل‌زاده با هم درگير شدند كه اين مساله منجر به پرتاب بطري و سنگ به درون زمين شد و يك دقيقه بعد هم هواداران دو تيم بطري به سمت همديگر پرتاب مي‌كردند. اگر رفتارشناسي مناسبي صورت بگيرد و بازيكنان توجيه شوند كه يكسري درگيري‌ها را در زمين به وجود نياورند و بر سر هر مساله كوچكي با يكديگر درگير نشوند كه داور بخواهد برخورد قاطعي بكند، اين اتفاقات به تماشاگران انتقال داده نمي‌شود. بنابراين، صحبت كردن در مورد اين صحنه‌ها خيلي راحت است، اما اميدوارم كه ديگر اين اتفاق نيفتد. در مورد اينكه مي‌گويند ديگر پيراهن يك بازيكن را نكشم، بايد بگويم به روي چشم، از اين پس اجازه مي‌دهم همديگر را حسابي بزنند، بعد به آنها كارت قرمز مي‌دهم. علي كريمي از دوستان خوب من است اما در صحنه‌اي كه پيراهن او را كشيدم، بعدا پشيمان شدم. البته اين كار براي خاتمه دادن به درگيري بود. در مجموع ارتباط خوبي با بازيكنان داريم اما يك سري مسائل را بايد خود بازيكنان رعايت كنند تا به تيم داوري و داوران كمك شود.»

لحن حرف زدن فغاني بسيار تند بود. او در بين صحبت‌هايش اشاره كرد در ايران تفريحات بهتري از قضاوت دربي هم دارد و سعي داشت كاملا اين بازي را بي‌ارزش جلوه بدهد. فغاني اعلام كرد ديگر دوست ندارد دربي را قضاوت كند. حتي يك هفته پيش از اين مسابقه هم اعلام كرده بود كه دوست ندارد داور دربي باشد. اين جملات البته ناقض حرف‌هاي قبلي فغاني بود كه مي‌گفت به تلويزيون دسترسي ندارد؛ چون دقيقا به حالتي كه مظفري در آن لحظه ايستاده بود اشاره كرد.

عليرضا فغاني به شكل عجيبي بعد از جام جهاني رفتارش عوض شده است. در پايان مراسم بهترين‌هاي ليگ برتر هم بسيار شاكي بود و از زمين و زمان انتقاد مي‌كرد، در حالي كه تقدير ويژه‌اي از او صورت گرفته بود. فغاني همچنين در بخشي از صحبت‌هايش گفت:«بيكار نيستم كه طرفدار تيمي باشم.» و به نوعي به هواداران فوتبال توهين كرد. اين حرف در شبكه‌هاي اجتماعي هم بازتاب گسترده‌اي داشت و كاربران زيادي از رفتار مغرورانه فغاني انتقاد كردند. دوشنبه شب گذشته فضاي مجازي در حالي كاملا عليه فغاني بود كه تا همين چندي پيش برخي مي‌گفتند اگر فغاني به همين شكل ادامه بدهد مي‌تواند مدعي عنوان رياست‌جمهوري هم باشد. حالا اما بازي عوض شده و مصاحبه‌هاي فغاني به جاي اينكه او را محبوب‌تر كند، از اعتبارش مي‌كاهد.

شايد سطح فغاني از فوتبال ايران بالاتر باشد. اما خودش هم مي‌داند اگر در بازي‌هاي داخلي به او به اندازه كافي قضاوت نرسد و كميته داوري فدراسيون نام او را به عنوان نماينده ايران رد نكند، ديگر جايي در بين داورهاي بين‌المللي نخواهد داشت. رفتار فعاني در چند وقت اخير كمي چالش‌برانگيز شده و از سطح يك داور خارج شده است. اصولا داورها از مصاحبه كردن ممنوع هستند و بيشتر داوران در دوران حرفه‌اي خود مصاحبه‌هاي بسيار كمي دارند. همين الان هم وقتي با ساير داوران و حتي داوران بانوان ايران كه در مسابقات بين‌المللي قضاوت مي‌كنند تماس مي‌گيريم اعلام مي‌كنند كه از مصاحبه كردن ممنوع هستند. اما انگار عليرضا فغاني يك مورد متفاوت است و از اين قانون مستثني شده است. رفتار دوشنبه شب فغاني با مظفري دور از شأن كسي بود كه اعتبار داوري ايران است و اميدواريم فغاني منبعد دقت بيشتري در انتخاب كلمات و جمله‌هايش داشته باشد. او يك شخصيت ملي است و انتظار بيشتري از عليرضا فغاني داريم. او شأن يك كارشناس داوري را پايين آورد.بيشتر رسانه‌ها در گزارش خود از اين اتفاق از عنوان «رفتار زننده فغاني با مظفري» استفاده كردند كه به خوبي نشان مي‌دهد او چه قدر عيان اين برخورد را انجام داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون