• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4199 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر

«پياده» در تهران

گروه اجتماعي| حدود دو سال پيش يكي از دوستانم برايم يك پست فرستاد كه عكس يك شيريني‌فروشي در شمال‌شرق تهران بود و با اينكه هيچ نزديكي به محل خانه‌مان نداشت براي جذابيت بصري كه در آن عكس بود و چند خط شرح عكسي كه پايين آن نوشته شده بود، رفتم و از آنجا خريد كردم و حالا هم كه دو سال از آن روز گذشته آن خريد را تجربه خوبي مي‌دانم.

عكس شيريني‌فروشي يك فضاي بزرگ با دكور سفيد بود و بر خلاف اينكه رنگ سفيد در بيشتر مواقع ممكن است در نظرتان بي‌روح و بي‌جان بيايد اما براي وجود شيريني‌هايش حال و هواي خوبي با خودش داشت. پس از آن روز بر اساس عادتي كه خيلي از ما داريم، آن صفحه‌اي را كه آن شيريني‌فروشي را معرفي كرده بود، دنبال كردم و با هر پست جديدي كه در صفحه آپلود مي‌شد، بيشتر پيگير مكان‌هايي مي‌شدم كه در صفحه معرفي مي‌شد. گاهي اوقات عكس كافه‌ها و رستوران‌ها و سينماهايي را مي‌ديدم كه خيلي‌هاي‌مان به آنجا رفته بوديم و همين باعث مي‌شد خودم را و دوستان و اطرافيانم را به تهران نزديك‌تر بدانم.

در آن صفحه از خيابان‌هايي حرف زده مي‌شد كه همه‌ي‌مان به تناسب زندگي و كار در تهران آنها را قدم زده‌ايم. اما شايد ندانيم خيابان چه زماني و در چه دوره‌اي ساخته شده. چرا اسم خيابان لاله‌زار است چرا استانبول است چرا باب همايون است. عكس بيلبوردهايي را مي‌ديدم كه در شهر نصب شده بودند و آنها را ديده بوديم. خانه‌ها و ساختمان‌هاي تاريخي كه آنها را نمي‌شناختيم، تاريخچه‌‍‌‌شان را نمي‌دانستيم. اما در آنجا مي‌توانستيم راجع به همه آنها بخوانيم. حتي خبر برگزاري گالري‌ها و كنسرت‌ها و رويداد‌هاي هنري در آنجا بود و هركدام‌شان براي تك تك‌ ما مردمي كه در تهران بوديم و از شلوغي شهر به تنگ آمده بوديم لازم بود.

بعد از چندماهي كه گذشته بود و (پياده) را دنبال مي‌كردم، فهميده بودم تهران فراتر از برج ميلاد و آزادي و پل طبيعت است. و پس از چند ماهي كه «پياده» را دنبال مي‌كنيد، متوجه مي‌شويد كه تهران فراتر از تهران حال حاضر است. چيزي فراتر از رستوران‌ها و كافه‌هايي كه هر روز مي‌بينيد و از كنارشان مي‌گذريد... بعد از آن چند ماه مي‌بينيد در كوچه‌ پس كوچه‌هاي تجريش و فرحزاد تهران ديگري در جريان است و در عودلاجان و امامزاده يحيي تهران ديگري. مي‌بينيد معجون علي‌بابا كه در ميدان حسن‌آباد است بايد امتحان شود و اگر دل‌تان غذاهاي مامان‌پز بخواهد و مادرتان تا به‌ حال نپخته باشد بايد برويد خيابان وليعصر و در كافه ‌آنسو در قسمت غذاهاي مامان‌پزش چيزي براي خودتان انتخاب كنيد. و اگر دل‌تان هوس قيمه‌‌ نذري كرد، برويد پيش عمو هوشنگ كه پايين‌تر از ميدان باهنر است و بين دو نوع غذايي كه آنجاست يا قيمه بخوريد يا ديزي و پس از آن منتظر كوچه‌ها و خيابان‌هاي جديدي باشيد كه قرار است، معرفي شوند و منتظر تمام جزيياتي كه متعلق به تهران است. متعلق به خود تهران.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون