• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4202 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر

رونمايي از گنجينه ۹۰ اثر درباره سهراب سپهري

در سالروز ۹۰سالگي سهراب سپهري در موزه ‌دي‌دي از ۹۰ اثر نقاشان، عكاسان و هنرمندان عرصه تجسمي درباره شاعر و نقاش بلندآوازه ايراني رونمايي شد. نمايشگاهي كه در آن آثاري از علي اكبر صادقي، منوچهر معتبر، محمد احصايي، غلامحسين نامي، حسين محجوبي، منوچهر نيازي، عين‌الدين صادق‌زاده، يعقوب امامه‌پيچ، مهرداد محبعلي، ايرج شافعي، كامبيز درم‌بخش، كريم امامي، بهرام دبيري، آيدين آغداشلو، احمد عالي، بزرگمهر حسين‌پور، حسن روح‌الاميني، محمدعلي سجادي، شادي قديريان، سعيد نقاشيان، كوشا موسوي و ... به چشم مي‌خورد.

به گزارش روابط‌عمومي ستاد بزرگداشت سهراب سپهري، در اين مراسم كه در آن چهره‌هايي چون پرويز تناولي، گلي امامي، منوچهر نيازي، پوري بنايي، آريا عظيمي‌نژاد، خانواده سهراب سپهري و اعضاي ستاد مركزي و شوراي علمي بزرگداشت سهراب سپهري حضور داشتند، همچنين از تنديس مومي سپهري در سبك هايپررئال اثر حميد كنگراني كه در ابعاد واقعي او ساخته شده رونمايي و همچنين مجموعه بزرگ «من سهراب سپهري» كه شامل چندين مستند، آلبوم موسيقي و كتاب نيز هست معرفي شد.

در ابتداي اين مراسم سيدغلامرضا كاظمي‌دينان عضو ستاد مركزي بزرگداشت سهراب سپهري كه به نمايندگي از ديگر اعضاي ستاد مركزي يعني عليرضا عزيزي و سيدضياء‌هاشمي سخن مي‌گفت با تاكيد بر اينكه اين مراسم و كليت اين حركت بدون يك ريال پول دولتي و حضور هيچ‌يك از دولتمردان صورت گرفته، گفت: «امروز براي بزرگداشت مردي جمع شده‌ايم كه نمادي از مردم ايران بود و در قلب مردم زندگي كرد؛ و خود ما يادش را گرامي مي‌داريم و خوشحالم كه اعلام كنم هيچ دولتمردي در اين سالن نيست.» پرويز تناولي ديگر سخنران مراسم از نسل طلايي فرهنگ و هنر ايران گفت. از خودش و سهراب سپهري كه هر دو پي هيچ بوده‌اند. سهراب سال‌ها از هيچستان مي‌گفته و تناولي هيچ را ترسيم كرده است.

پس از اين سخنان، تنديس مومي سهراب سپهري اثر حميد كنگراني با حضور خانواده سهراب و پوريا يگانه بدل سپهري و بازيگر نقش او در فيلمي كه قرار بر ساخته‌شدنش درباره زندگي سهراب سپهري است رونمايي شد. شباهت بي‌حد تنديس موجب احساسي‌شدن جو سالن و گريه‌هاي خواهر سپهري شد و جميله فاطمي خواهرزاده سهراب گفت جالب است كه ما پير شده‌ايم اما دايي‌جان همان‌قدر جوان مانده است. مهدي قراچه‌داغي مترجم سرشناس ايراني و خواهرزاده بزرگ سهراب نيز طي سخناني از جايگاه سهراب در ادب و هنر ايران گفت.

در ادامه، نشست خبري پروژه «من سهراب سپهري» برگزار شد و اعضاي هيات علمي ستاد شامل خسرو نقيبي (مدير فرهنگي)، دكتر پيروز ارجمند (مدير بخش موسيقي)، محمدعلي سجادي (مستندساز و نقاش) و سيدجواد يحيوي (سخنگوي ستاد بزرگداشت سهراب سپهري) به سوالات حاضران درباره جزييات آن پاسخ دادند. نقيبي در ابتداي اين بخش بخشي از مقدمه‌اي را كه بر مجموعه نوشته براي حاضران خواند تا ابعاد پروژه روشن شود. نقيبي در توضيح اين پروژه گفت: «مجموعه «من، سهراب سپهري» به عنوان بزرگ‌ترين مجموعه فرهنگي اين سال‌ها كه حول يك چهره شكل گرفته، قرار است فارغ از آن مرز شاعر و نقاش، تصويرگر سهراب سپهري، چنان كه بوده، باشد. در قالب يك شش‌وجهي؛ شامل يك فيلم سينمايي، كتاب‌هايي كه زندگي و آثار او را در هر دو عرصه حرفه‌اي‌اش گرد آورده، چندين فيلم مستند كه زندگي سپهري را بدون مميزي پيش چشم مخاطبان مي‌گذارد، قطعاتي از آوازه‌خوانان و آهنگ‌سازان نامي ايران با استفاده از اشعار سهراب، كتاب‌هايي صوتي با شكل خوانش درست اشعار او- كه در اين سال‌ها كم به غلط خوانده نشده- و در آخر، روايت هنرمندان معاصر ايراني از سهراب سپهري در قالب تابلو، اثر هنري و ...، آنگونه كه او را شناخته‌اند، يا از او تأثير گرفته‌اند. مجموعه‌اي سترگ، حاصل سالياني چند از زندگي دوست اين سال‌ها، عليرضا عزيزي، كه به چشم ديده‌ام براي به سرانجام رسيدن اين مجموعه بزرگ، از جان مايه گذاشته است. در نودمين سالروز تولد سهراب سپهري، اين مجموعه پيشكشي است به جامعه فرهنگي ايران، در قواره و اندازه‌اي كه ما فكر مي‌كنيم بايد به بزرگان اين آب و خاك بها داده شود.»

نقيبي در ادامه يكي از بزرگ‌ترين بخش‌هاي اين پروژه را معرفي كرد. مجموعه‌اي شامل ۳۰۰ گفت‌وگو با بزرگان فرهنگ، ادب و هنر ايران كه در اقصي‌نقاط جهان انجام شده و آنها كه حتي يك روز را با سپهري گذرانده‌اند يا نكته و آرايي درباره سپهري داشته‌اند جلوي دوربين رفته‌اند و از سپهري گفته‌اند. اين مجموعه در دو قالب مستند بلند تصويري (به كارگرداني نقيبي) و كتاب (به قلم ليلي كريمان) در دست آماده‌سازي است و در سال جاري منتشر خواهند شد. نقيبي ضمن معرفي ديگر مستندهاي اين مجموعه كه برخي نسخه‌هاي تصويري كتاب‌هاي مجموعه و برخي مستندهايي مستقل هستند از محمدعلي سجادي به عنوان يكي از مستندسازان پروژه و البته نقاشاني كه آثارش در جمع ۹۰ اثر رونمايي شده بود، خواست از ابعاد كار تصوير روي فردي همانند سپهري بگويد. محمدعلي سجادي گفت: «اين يك كار سهل و ممتنع بود. سهل از آن رو كه منابع بسيار براي تحقيق درباره زندگي سپهري وجود دارد اما ممتنع از آن جهت كه نزديك‌شدن به سپهري واقعي بسيار دشوار است؛ و شايد برخلاف گفته خودش كه خواسته بود به سراغش اگر مي‌رويم نرم و آهسته برويم تا مبادا ترك بردارد چيني نازك تنهايي‌اش، بايد جسارت پيدا كرد و قدري به اين چيني نازك ترك هم وارد كرد تا با ابعاد واقعي شخصيت سپهري آشنا شويم.»

پيروز ارجمند در بخش بعدي آلبوم‌هاي صوتي اين مجموعه را معرفي كرد. آثاري از احمد پژمان، هوشنگ كامكار، آريا عظيمي‌نژاد، بهزاد عبدي و خود پيروز ارجمند با شعرخواني امير آقايي، مسعود رايگان، رويا تيموريان، ژرژ پطرسي و فرخ نعمتي و آوازهايي از محمد معتمدي، ميلاد درخشاني، صبا كامكار، سهراب پاكزاد و ... اين مجموعه صوتي در قالب چندين آلبوم موسيقي به زودي در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. سيدجواد يحيوي پيام‌هايي را از سوي دكتر مهدي حسيني مدير بخش تجسمي ستاد بزرگداشت و گردآورنده مجموعه ۹۰ اثر قرائت كرد كه توضيحاتي درباره‌ چگونگي جمع‌آوري ۹۰ اثر از هنرمندان پيشكسوت و جوان در كنار هم و تضارب آرا در اين مجموعه داده بود؛ و همچنين نوشته‌اي از ليلي كريمان مدير بخش ادبي ستاد كه از شكل‌گيري كتاب‌ها و مواجهه‌اش با سهراب در آن صحبت شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون