• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4203 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر

خبر كوتاه

محمد دبير‌سياقي درگذشت

محمد دبيرسياقي از اساتيد زبان و ادبيات فارسي و وصي و شاگرد علي‌اكبر دهخدا درگذشت. اين استاد ادبيات در مورخ ۴ اسفند ۱۲۹۸ متولد شد و صبح ديروز در ۹۹ سالگي درگذشت. دبيرسياقي نويسنده، شاعر، مدرس ادبيات فارسي و مصحح متون كهن پارسي بود، وي در دوران حيات خود مصحح بسياري از متون كهن فارسي بود البته در كنار آن طي سال‌هايي در موسسه لغت‌نامه دهخدا و مركز بين‌المللي آموزش زبان فارسي مشغول به ‌كار بود. وي پس از گذراندن دوره‌هاي ابتدايي و متوسطه در قزوين و تهران و گرفتن ديپلم از دارالفنون در سال ۱۳۱۸، دكتراي ادبيات فارسي خود را در سال 1324 از دانشگاه تهران دريافت داشت. در سال ۱۳۲۵ به عضويت انجمن ايرانشناسي درآمد. آنگاه به استادي در دانشگاه تهران و نيز دانشگاه‌هاي چين و مصر پرداخت. او تا ۱۳۵۳ كه بازنشسته ‌شد در استخدام وزارت دارايي بود. دبيرسياقي تاكنون نزديك به ۸۰ متن ادبي و تاريخي را تصحيح و منتشر كرده است كه از ميان آنها مي‌توان شاهنامه فردوسي، ديوان منوچهري، نزهه‌‌القلوب، فرهنگ سُروري و سلطان جلال‌الدين خوارزمشاه و تصحيح لغت فرس اسدي‌طوسي را نام برد. كار بزرگ استاد دبيرسياقي، نگارش لغت‌نامه فارسي بود كه تاكنون برخي از مجلدهاي آن چاپ شده است.

 

پرديس سينمايي كوروش، شنبه‌ها نيم‌بها

پرديس سينمايي «كوروش» براي رفاه اقتصادي و ايجاد انگيزه براي سينما رفتن، شنبه‌ها را نيز نيم‌بها اعلام كرد. روابط عمومي پرديس سينمايي كوروش، با اعلام اين خبر گفت: «باتوجه به استقبالي كه هميشه در پرديس كوروش از سوي مخاطبان وجود دارد و احترام به درخواست مخاطبان تصميم گرفته شد، شنبه‌ها نيز همانند سه‌شنبه‌ها نيم‌بها شود.پرديس سينمايي كوروش به عنوان پرمخاطب‌ترين و پرفروش‌ترين پرديس سينمايي ايران وظيفه خود مي‌داند تا از مخاطبانش حمايت كند. نيم بها شدن شنبه‌ها نوعي حمايت و تشكر از مخاطبان هميشگي اين پرديس محسوب مي‌شود.» پرديس سينمايي كوروش واقع در تقاطع ستاري شمال و پيامبر مركزي بزرگ‌ترين پرديس سينمايي كشور است.

 

اجراي آييني اركستر ملي با صداي اصفهاني

اركستر ملي ايران «حديث سرفرازي» را با خوانندگي محمد اصفهاني اجرا مي‌كند. به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل بنياد رودكي، اركستر ملي ايران به رهبري فريدون شهبازيان و خوانندگي محمد اصفهاني با اجراي ويژه آييني با عنوان «حديث سرفرازي» ۲۱ مهر‌ماه ساعت ۱۹ در تالار وحدت روي صحنه مي‌رود. در اين اجرا قطعات «سر افرازي» از حميد شاهنگيان، «سوگ و معصوميت» از فريدون شهبازيان، « غنچه افسرده»، « فرياد تنهايي» و «فرصت بدرود» از محمد اصفهاني، «شور‌آفرين» از حسين دهلوي، «دو نغمه بختياري» از روح‌الله خالقي، «چنگ و ني» از محمد بيگلرپور و «ديده بگشا» از علي‌كهن‌ديري، توسط هنرمندان اركستر نواخته مي‌شود.

 

رضا والي حق‌التاليف اثرش را به جامعه موسيقي تقديم كرد

رضا والي آهنگساز ايراني كه براي اولين‌بار مجموعه‌اي از او در ايران منتشر شده، حق‌التاليف اثرش را به جامعه‌ موسيقي تقديم كرد. به گزارش «اعتماد»، رضا والي از آهنگسازان ايراني مقيم امريكا كه چندي پيش مجموعه «سرنا – پارتيتورخواني ۳» را از سوي نشر موسيقي «خانه هنرخرد» منتشر كرد، با هدف انتشار گسترده‌تر اثرش ميان مخاطبان و هنرمندان، پنجاه نسخه از اين مجموعه ۱۲۰۰ نسخه‌اي را به شكلي محدود به موسيقيدانان برجسته، رهبران اركستر و آنسامبل‌هاي شناخته شده تقديم كرده است. والي ۵۰ نسخه‌ ديگر را به دانشجويان موسيقي و آهنگسازي اختصاص داده است؛ به عبارتي هر دانشجوي موسيقي كه اين اثر را از نشر موسيقي خانه هنر خرد خريداري كند يك نسخه‌ رايگان با نشان ويژه از آقاي والي هديه خواهد گرفت. اين روال تنها براي ۵۰ نسخه ادامه خواهد داشت. مجموعه «سرنا – پارتيتورخواني ۳» محصولي از نشر موسيقي «خانه هنر خرد» متشكل از سه اثر از رضا والي شامل «آواي كهن» (براي ترومپت ميكروتونال و اركستر)، «سرنا» (براي كلارينت ميكروتونال و هفت ساز ديگر)، «مرگ‌آوا» (براي ويولن سولو و اركستر زهي) است كه اين آثار همگي به همراه پارتيتورهاي‌شان در قالب مجموعه‌ پارتيتورخواني منتشر شده‌اند. رضا والي از هنرمندان فارغ‌التحصيل كنسرواتوار موسيقي تهران و آكادمي موسيقي وين و دكتراي آهنگسازي و تئوري موسيقي از دانشگاه پيتسبورگ پنسيلوانيا است.

 

۴ كتاب ايراني در فهرست كلاغ سفيد مونيخ

چهار كتاب ايراني به فهرست كلاغ سفيد سال ۲۰۱۸ كتابخانه بين‌المللي كودكان مونيخ راه يافتند. به گزارش ايسنا، شوراي كتاب كودك اعلام كرد: «فهرست كلاغ سفيد سال ۲۰۱۸ به عنوان يكي از مهم‌ترين برون‌دادهاي كاري كتابخانه بين‌المللي كودكان مونيخ رسما انتشار يافت. در اين فهرست كه به روال همه‌ساله، در نمايشگاه كتاب فرانكفورت در جمع علاقه‌مندان و دست‌اندركاران رونمايي خواهد شد، حدود ۲۰۰ كتاب از بيش از ۶۰ كشور و به ۴۲ زبان معرفي شده‌اند.» امسال از ايران چهار كتاب به اين فهرست راه يافته كه به ترتيب الفباي عنوان عبارتند از: «احتياط كنيد! پرنده‌ها پاي سفره صبحانه‌اند» (مجموعه شعر نوجوان. سروده حسين تولايي)، «پتش خوآرگر: بر بنيادهاي هستي» (نوشته آرمان آرين)، «شب به خير ترنا» (نوشته جمال‌الدين اكرمي)، «مشت زن» (نويسنده و تصويرگر حسن موسوي) . كتابخانه بين‌المللي مونيخ همه‌ساله از ميان هزاران عنوان كتاب كه از زبان‌ها و كشورهاي مختلف به كتابخانه مي‌رسند، با كمك كارشناسان زبان‌هاي مختلف و ساعت‌ها كار و بررسي و رايزني تعدادي از آنها را براي معرفي در فهرست كلاغ سفيد بر مي‌گزيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون