• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4203 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر

ريزش هزار و 233 پله‌اي سهام

افت بورس، 5 تايي شد

شاخص بورس دوشنبه يك هزار و 233 پله ديگر افت كرد و در جايگاه 175 هزار و 185 واحدي قرار گرفت. افت روز گذشته، پنجمين افت پياپي بازار سهام پس از توقف روند ركوردشكني بود.

موج جديد اصلاح شاخص بورس، پس از كاهش نرخ ارز آغاز شد كه بر اساس آن، بهاي شركت‌هاي مرتبط با ارز افت كرده و شاخص را پايين كشيدند. معاملات سومين روز هفته، 3 ميليارد و 269 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 11 هزار و 849 ميليارد ريال در 168 هزار نوبت دادوستد شد. بررسي شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي‌دهد، شاخص قيمت (وزني - ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد، 360 واحد افت كرد و شاخص كل (هم‌وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت‌هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، يكسان در نظر گرفته مي‌شود، 615 واحد كاهش داشت. شاخص قيمت (هم‌وزن) نيز 435 واحد پايين آمد؛ اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور نيز يك هزار و 254 واحد كاهش يافت؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شركت‌ها در بورس را نشان مي‌دهد. شاخص بازار اول (مربوط به شركت‌هاي بهتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور) 142 واحد رشد كرد و شاخص بازار دوم بورس نيز 7هزار و 510 واحد كاهش يافت.

بر اين اساس، در معاملات دوشنبه نمادهاي فارس (هلدينگ خليج‌فارس) و جم (پتروشيمي جم) بيشترين تاثير منفي بر شاخص داشته اما فولاد (فولادمباركه)، كگل (صنعتي و معدني گل‌گهر) و معادن (توسعه معادن و فلزات) بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص داشتند. گروه فرآورده‌هاي نفتي در معاملات روز گذشته بورس صدرنشين شد؛ در اين گروه 222 ميليون سهم به ارزش 2 هزار و 154 ميليارد ريال دادوستد شد. گروه شيميايي به ارزش يك هزار و 872 ميليارد ريال و بانك به ارزش يك هزار و 427 ميليارد ريال جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص دادند. همچنين در رده چهارم معاملات دوشنبه گروه فلزات اساسي با دادوستدي به ارزش يك هزار و 258 ميليارد ريال قرار گرفت و گروه كاني‌هاي فلزي نيز با معاملاتي به ارزش يك هزار و 228 ميليارد ريال، رده پنجم را از آن خود كرد.

شاخص فرابورس (آيفكس) در معاملات روز گذشته 39 پله افت كرد و در جايگاه يك هزار و 981 واحدي قرار گرفت. در اين بازار، بيش از يك ميليارد و 78 ميليون سهم و اوراق بهادار به ارزش بيش از 4هزار و 403 ميليارد ريال دادوستد شد. در معاملات دوشنبه نمادهاي ذوب، هرمز، سمگا و دماوند بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشته و آن را پايين كشيدند. ايرنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون