• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4204 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۸ مهر

اخبار

مهار بحران ادلب با مديريت ايران، تركيه و روسيه

بينالي ايلدريم ، رييس مجلس تركيه از اقدام‌هاي تهران، آنكارا و مسكو در مديريت صحيح جهت حل بحران استان «ادلب» در سوريه ستايش كرد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري «ترند» «بينالي ايلدريم» رييس مجلس تركيه با تشكر از تلاش‌هاي سه كشور ياد شده تاكيد كرد كه با اقدام‌هاي ايران، تركيه و روسيه ايجاد موج جديد آوارگان سوري متوقف شد. وي تاكيد كرد كه تعهدهاي ضد تروريستي تنها نبايد محدود بين چند كشور باشد. ايلدريم گفت: «همه كشورها بايد فعالانه عليه تروريسم جنگيده و بين آنها وجه تمايز قائل نشوند.»وي با اشاره به فعاليت برخي گروه‌هاي خرابكار در تركيه افزود كه تروريسم تهديدي عليه همه كشورها از جمله تركيه است كه سال‌هاست با آن مواجه است.رسانه‌هاي تركيه‌اي اخيرا از پايان عقب‌نشيني معارضان سوري و ديگر گروه‌هاي تروريستي از منطقه غيرنظامي ادلب و همچنين خروج كامل تسليحات سنگين از اين منطقه خبر داده‌اند.

عفو عمومي «اسد» گامي مثبت در مسير آشتي ملي

«سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه ضمن استقبال از عفو عمومي رييس‌جمهور سوريه براي نظاميان فراري داخل و خارج اين كشور، اين اقدام را گامي در جهت تحقق آشتي ملي در سوريه توصيف كرد. به گزارش خبرگزاري فارس، «بشار اسد» رييس‌جمهور سوريه روز گذشته با صدور حكمي جرايم و تخلفات همه نظاميان فراري كه در سوريه و خارج از اين كشور حضور دارند را بخشيده شده اعلام كرد. بنا بر گزارش خبرگزاري «اسپوتنيك»، لاوروف در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با «ميروسلاو لايچاك» وزير امور خارجه اسلواكي تأكيد كرد: «در رابطه با عفو عمومي دمشق براي نظاميان فراري داخل و خارج اين كشور بايد گفت كه اين اقدام احتمالا گامي مثبت در جهت تحقق آشتي ملي و ايجاد شرايط مناسب براي آوارگاني است كه مايل به بازگشت به سوريه هستند». وزير خارجه روسيه همچنين گفت كه مسكو شديدا از اينگونه تلاش‌هاي دولت سوريه حمايت مي‌كند.

دعوت كيم جونگ اون از پاپ

«كيم جونگ اون» رهبر كره شمالي از «پاپ فرانسيس» رهبر كاتوليك‌هاي جهان براي سفر به كشورش دعوت كرد. به نوشته روزنامه ژاپني «ماينيچي»، دفتر رياست‌جمهوري كره جنوبي خبر داد «مون جائه اين» رييس‌جمهور اين كشور دعوتنامه كيم را هفته آينده طي ديدار با پاپ فرانسيس به وي خواهد داد.

كيم در سومين ديدار با مون كه ماه گذشته در پيونگ‌يانگ انجام گرفت درباره تمايلش براي دعوت از پاپ فرانسيس گفته بود. به گزارش فارس، شنبه آينده رييس‌جمهور كره جنوبي براي سفر به چند كشور اروپايي شامل فرانسه و ايتاليا عازم قاره سبز خواهد شد. سفر رسمي وي به واتيكان و ديدارش با پاپ روزهاي ۱۷ و ۱۸ اكتبر (۲۵ و ۲۶ مهر) انجام مي‌شود.

برنامه جديد پوتين براي ليبي

رسانه‌هاي محلي گزارش داده‌اند كه نهادهاي اطلاعاتي انگليس به نخست‌وزير اين كشور گفته‌اند، روسيه مي‌خواهد «ليبي را به سوريه‌اي جديد تبديل كند» تا بر هجوم مهاجران به اروپا تسلط يابد و به اين ترتيب نفوذش بر غرب را افزايش دهد. به گزارش ايسنا، پس از آنكه معمر قذافي، ديكتاتور سابق ليبي در سال ۲۰۱۱ سرنگون شد، اين كشور درگير جنگ داخلي شد و كنترل آن اكنون در دست دو جناح رقيب قرار دارد. دولت طرابلس كه سازمان ملل آن را به رسميت مي‌شناسد، كنترل بخش غربي ليبي را در دست دارد و بخش شرقي ليبي نيز در كنترل پارلمان منتخب تحت حمايت ارتش موسوم به ارتش ملي ليبي است. روزنامه «سان» به نقل از يك منبع عاليرتبه در دولت انگليس نوشته است كه مسكو از خليفه حفتر كه رهبري ارتش ملي ليبي را بر عهده دارد، پشتيباني كرده و «سربازان و تجهيزات سنگين آن را تامين مي‌كند.» بر اساس اين گزارش، ده‌ها تن از مقامات سرويس اطلاعاتي ارتش روسيه و نيروهاي ويژه آن هم‌اكنون در شرق ليبي مستقر شده‌اند و با نيروهاي ارتش ملي ليبي همكاري داشته و به آنها آموزش مي‌دهند. اين روزنامه مدعي شده است كه دو پايگاه نظامي روسيه هم‌اكنون در بنغازي و طبرق در حال عمليات هستند كه تحت پوشش شركت نظامي خصوصي «واگنر» روسيه فعاليت مي‌كنند.اين گزارش بدون اشاره به منبع يا مدركي مي‌افزايد: تصور مي‌شود كه موشك‌هاي ضد كشتي كاليبر و سامانه دفاع موشكي S-300 نيز به ليبي ارسال شده باشند. به نوشته اين روزنامه، تام توجندهت، رييس كميته امور خارجي مجلس عوام پارلمان انگليس در بيانيه‌اي به دولت اين كشور اظهار كرده است: اينكه روسيه مي‌خواهد جبهه‌اي جديد را عليه غرب در ليبي به راه بيندازد، بسيار نگران‌كننده است اما نبايد غافلگيركننده باشد. آنان بي‌شك تلاش خواهند كرد تا از مسيرهاي مهاجرت در سراسر آفريقا (به سود خود) بهره‌برداري كنند. او همچنين خواستار واكنشي به اين اقدام شده و گفته است كه مساله ليبي به امنيت ملي انگليس مرتبط است. عدم وجود دولت مركزي واحد در ليبي قاچاق را افزايش داده و گسترش گروه‌ها و تشكيلات شبه‌نظامي در اين كشور را به دنبال داشته است. ليبي همچنين يكي از راه‌هاي اصلي مهاجرت از شمال آفريقا به اروپا و از دلايل عمده بروز بحران مهاجرتي در سال‌هاي اخير است. مقامات اطلاعاتي انگليس گفته‌اند: حقيقت اين است كه ما در برابر هجوم مهاجران و شوك نفتي ليبي بسيار آسيب‌پذير هستيم و پيامدهاي آن براي دموكراسي غرب فاجعه‌بار خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون