• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4205 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۹ مهر

كتابخانه

آينده زنان

سوالي كه سيمون دوبوار در سال ۱۹۴۹ در كتاب مشهورش «جنس دوم» مطرح كرد، اين بود: «زن چيست؟» او بر اين باور بود كه زن چيزي نيست جز نتيجه و محصول نيروهاي اجتماعي و اقتصادي. به عقيده او، زن از شكم مادر، زن متولد نمي‌شود بلكه تحت شرايط اجتماعي و اقتصادي است كه به زن تبديل مي‌شود. هلن فيشر نويسنده «جنس اول» مردم‌شناسي است كه اعتقاد دارد آينده، متعلق به زنان است. او در اين كتاب اين ادعا را تشريح مي‌كند. اين محقق با استفاده از تحقيقاتي كه داشته، نشان مي‌دهد چطور استعدادهاي ذاتي زنان در قرن بيست و يكم، دنياي امروز را تغيير مي‌دهد و آنان را به رهبراني مطلوب و شكل‌دهندگاني موثر در كسب و كار اجتماعي مبدل مي‌كند.فيشر در اين كتاب با نگاهي به دوره‌هاي تاريخي گذشته، نشان مي‌دهد كه چطور، ساختار خاص ذهن زن، زنان را قادر مي‌سازد تا شيوه تفكر شبكه‌اي يا تفكر تركيبي را در پيش بگيرند، در حالي كه شيوه تفكر ذهن مردانه، گام به گام و همراه با تمركز كامل حواس و تفكيك‌سازي موضوعات است. «جنس اول» با عنوان فرعي «توانايي‌هاي زنان براي دگرگوني جهان» نوشته هلن فيشر با ترجمه نغمه صفاريان‌پور براي بار سوم توسط نشر نو منتشر و راهي بازار نشر شده است.

 

در مورد هوش مصنوعي

ملاني ميچل خود مي‌گويد «در سال ۱۹۸۴ هنوز اصطلاح سيستم‌هاي پيچيده را نشنيده بودم، گرچه اين‌گونه انديشه‌ها پيش از آن به فكرم راه يافته بودند. دانشجوي سال اول دوره تحصيلات تكميلي علوم كامپيوتر در دانشگاه ميشيگان بودم و هدفم مطالعه در مورد هوش مصنوعي بود، يعني اينكه چگونه كامپيوترها را وادار كنيم تا مانند آدم‌ها فكر كنند.

ايده نوشتن اين كتاب وقتي شكل گرفت كه براي سخنراني يادبود لم در سانتافه در ايالت نيومكزيكو از من دعوت شد. مجموعه سخنراني‌هاي سالانه‌اي در مورد سيستم‌هاي پيچيده براي عموم، كه به يادبود رياضيدان بزرگ استانيسلاو لم برگزار مي‌شود، عنوان رشته سخنراني‌هاي من اين بود: گذشته و آينده علوم پيچيدگي. اين كتاب به گفته نويسنده‌اش براي اين نوشته شده كه نسخه بسيار تعميم يافته‌اي از آن سخنراني‌ها باشد؛ نسخه‌اي كه روي كاغذ آمده است. اين كتاب درباره پرسش‌هايي است كه ميچل و عده‌اي ديگر را در جامعه سيستم‌هاي پيچيده، در گذشته و حال، مجذوب خود كرده است. «سيري در نظريه پيچيدگي» كتابي است اثر ملاني ميچل دانشمند پيشگام در سامانه پيچيده و استاد پژوهشگر موسسه سنتا‌فه و استاد علوم رايانه در دانشگاه ايالتي پورتلند ايالات متحده امريكا. اين كتاب در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. اين كتاب به تازگي براي بار سوم توسط انتشارات نشرنو منتشر شده است.

 

شكل‌گيري كلام شيعه

امام محمد باقر(ع) يكي از برجسته‌ترين دانشمندان عصر خود بود و نقشي با اهميت در تاريخ ادوار نخستين اسلام بازي كرد. «نخستين انديشه‌هاي شيعي» در واقع اولين توصيف نظام‌مند از زندگي، كارها و تعليمات پنجمين امام شيعيان در تاريخ اوليه اسلام است كه براي علاقه‌مندان به مطالعات مربوط به حقوق، تاريخ، الاهيات اسلامي و همچنين شيعيان امروزي مي‌تواند بسيار سودمند باشد.«نخستين انديشه‌هاي شيعي» نوشته ارزينا آر. لالاني است كه با ترجمه فريدون بدره‌اي توسط انتشارات فرزان روز براي دومين بار به چاپ رسيده است. متن انگليسي اين كتاب در آبان ماه سال 1381 برنده جايزه «كتاب ولايت» سال جمهوري اسلامي ايران شد و خانم لالاني نيز براي دريافت جايزه خود به ايران آمد و در مراسمي كه به همين مناسبت در شهر يزد برگزار شده بود، شركت كرد. نويسنده در بخشي از مقدمه اين كتاب مي‌نويسد: «اين كتاب نقشي را كه امام محمد باقر(ع) در تكامل انديشه شيعي داشته است بررسي مي‌كند. قدرت امام محمد باقر(ع) اعتقاد به اين امر بود كه پيامبر(ص) علنا و آشكارا علي(ع) را با نص به جانشيني خود برگزيد.»

از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرد؛ انديشه امامت پيش از امام باقر، جنبه‌هايي از زندگي و سيره امام باقر، امام باقر و غلات، ايمان، تقيه، توحيد، حوزه‌هاي غير شيعي، سهم امام باقر در فقه شيعه و ... .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون