• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4207 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۲ مهر

خبر

«طعم سينما» در يك كتاب

پژمان الماسي‌نيا، منتقد سينما و نمايش و دبيرسرويس تئاتر پايگاه پژوهشي آكادمي هنر، در كتاب «طعم سينما» نگاهي به شماري از فيلم‌هاي ناديده يا دست‌كم‌گرفته‌شده‌ تاريخ سينما داشته است؛ به خصوص آن دست فيلم‌ها كه به اصطلاح سرشان به تن‌شان مي‌ارزد ولي نه كسي (چنان‌كه بايد) تحويل‌شان مي‌گيرد و نه در موردشان نقد و تحليل دندان‌گيري مي‌نويسد. همچنين «طعم سينما» درباره‌ برخي فيلم‌هاي مهم سال‌هاي گذشته است كه در زمان خودشان ارج ديده‌اند اما در حال حاضر كمتر به آنها پرداخته مي‌شود.

در حقيقت اين كتاب به مرور آن دسته از آثار قابل اعتناي سينماي جهان مي‌پردازد كه منتقدان ايراني كم‌تر پيرامون‌شان قلم زده‌اند. هدف از انتشار اين يادداشت‌ها، به گفته‌ مولف، درس دادن سينما نبوده بلكه تقسيم لذت از سينما با عاشقان حقيقي آن است. «طعم سينما» شامل ۱۷۹ يادداشت درباره ۱۸۵ فيلم ساليان دور و نزديك سينماي جهان است. اين كتاب در ۳۸۴ صفحه به قيمت ۳۸ هزار تومان، به ‌تازگي از سوي انتشارات اريش چاپ شده است.

 

ليلا حاتمي بازيگر «قاتل و وحشي» شد

حميد نعمت‌الله و ليلا حاتمي در فيلم سينمايي «قاتل و وحشي» باهم همكاري مي‌كنند. به گزارش «اعتماد» به نقل از روابط عمومي پروژه، حميد نعمت‌الله به تازگي براي ششمين فيلم سينمايي‌اش با نام «قاتل و وحشي» درخواست پروانه ساخت داده است. تاكنون حضور ليلا حاتمي در اين فيلم قطعي شده و حميد نعمت‌الله براي آغاز پيش‌توليد در انتظار صدور پروانه ساخت است. «قاتل و وحشي» هم‌اكنون در مرحله بازنويسي فيلمنامه قرار دارد و طبق برنامه‌ريزي‌ها، قرار است اواسط پاييز جلوي دوربين برود. ليلا حاتمي پيش از اين در «رگ خواب» نعمت‌الله بازي كرده است.

 

«حريق» در ايرانشهر

افروز فروزند نمايش «حريق» را با شيوه كارگاهي و تجربي آبان ماه سال جاري در تماشاخانه ايرانشهر اجرا مي‌كند. به گزارش «اعتماد» به نقل از روابط عمومي گروه، نمايش «حريق» جديدترين تجربه افروز فروزند در مقام نويسنده و كارگردان است كه برخلاف اجراهاي گذشته در فضاي كارگاهي و بر اساس تمرين‌هاي ۶ ماهه شكل گرفته است و از چهار آبان ماه سال جاري در سالن ناظرزاده كرماني تماشاخانه ايرانشهر به صحنه مي‌رود. در خلاصه اين نمايش آمده است: ۳۰ دقيقه قبل از بازي ايران _ پرتغال...

عوامل اين نمايش عبارتند از بازيگران: حميدرضا فلاحي، محمدعلي حسينعلي‌پور، مريم باقري، پژمان عبدي، ميثاق زارع، تايماز رضواني، پژند سليماني، بهادر باستان حق، فاطيما بهارمست، عليرضا زارع‌پرست، فرهاد رشيدي، حامد فعال، الهه فرازمند، اروين گالستيان، تني آواكيان، زهرا آقاپور، مهتاب شيرواني، حميدرضا جديدي. طراح صحنه: منوچهر شجاع، دستيار كارگردان و برنامه‌ريز: پژمان عبدي، مدير توليد: سعيد زارع، منشي صحنه: پگاه محمودوند، مدير صحنه: حميدرضا جديدي، ساخت تيزر: رهام عباسپور، عكاس: مصطفي قاهري، امور رسانه: غزل نهاني.

«مارتين كمپ» نيز در دفاع از اصالت اين نقاشي به نوع نقاشي موهاي «مسيح» در اين نقاشي اشاره كرده كه به غير از «داوينچي» كسي توانايي خلق آن را نداشته است. وي پيش از اين نيز اعلام كرده بود در حال نگارش كتابي با همكاري «رابرت سيمون» و «مارگارت داليواله» است كه در سال ۲۰۱۹ منتشر مي‌شود و در آن به مجموعه‌اي كامل از اسناد و شواهدي پرداخته كه نشان مي‌دهد نقاشي «سالواتور موندي» شاهكار «داوينچي» است.

قدمت نقاشي «سالواتور موندي» (منجي جهان) كه يكي از حدود ۲۰ نقاشي به‌جا‌مانده از «داوينچي» نقاش نامدار رنسانس است، به سال ۱۵۰۰ ميلادي بازمي‌گردد. در اين نقاشي حضرت مسيح(ع) با لباسي آبي با نوارهاي قرمز و در حالي كه گوي بلوريني در دست دارد به تصوير كشيده شده است. اين اثر نقاشي اولين‌بار به سفارش مجموعه شخصي پادشاه چارلز اول كشيده شد و در سال ۱۹۷۳ چوب حراج خورد اما پس از آن تا سال ۱۹۰۰ ناپديد شد. سپس در سال ۱۹۵۸ در حراجي ساتبي به يك مجموعه‌دار امريكايي فروخته شد و مجددا در سال ۲۰۰۵ در اختيار كنسرسيوم آثار هنري قرار گرفت و مرمت‌هاي فراواني روي آن صورت گرفت و در نهايت در ماه نوامبر سال گذشته به قيمت ۴۵۰ ميليون دلار به فروش رفت.

 

آلبوم «حافظ‌خواني» رونمايي شد

به مناسبت بزرگداشت يادبود حافظ شيرازي، شاعر نامدار ايراني، رونمايي از آلبوم «حافظ خواني» علي رستميان با حضور جمعي از هنرمندان عرصه موسيقي و صاحبنظران عرصه ادبيات و نيز علاقه‌مندان شامگاه ۲۰ مهرماه در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران برگزار شد. به گزارش روابط عمومي بنياد آفرينش‌هاي هنري نياوران، در ابتداي اين مراسم كه با حضور صديق تعريف، دكتر الهي قمشه‌اي، علي رستميان، شاهد الهي قمشه‎اي، سيما مافيها، فرامرز نيكنام، سيدعباس سجادي، اسرافيل شيرچي، كورش متين، دكتر محمودي بختياري، فاضل جمشيدي، استاد محمد بهرامي، مهران مهرنيا، علي جهاندار، مرتضي گودرزي، بهروز مبصري، سهيل محمودي و جمع بسياري از اهالي فرهنگ و هنر برگزار شد، سيد عباس سجادي، مديرعامل بنياد آفرينش‌هاي هنري نياوران با ذكر اين مطلب كه روز حافظ يكي از شريف‌ترين، عزيزترين و دوست‌داشتني‌ترين روزها است، گفت: «چه شايسته كه در مهرماه مقام حافظ هنرمند و شاعري سراسر مهر، بزرگ داشته مي‌شود. حافظ خلاصه خوبي‎هاي شعر ما است. ما مي‌توانيم چكيده شعر پارسي را در آثار حافظ ببينيم. امروز آلبوم «حافظ خواني» علي رستميان هم رونمايي مي‎شود كه در اين ميان شايد اشاره‌اي به موسيقي هم خالي از لطف نباشد. اگر بخواهيم تعبيري امروزي از حافظ و آن هم در حوزه موسيقي ارايه بدهيم مي‎توانيم جايگاه والايي را كه استاد محمدرضا شجريان در حوزه موسيقي دارد با جايگاه حافظ در شعر و ادب مقايسه كنيم. بسياري از افراد اين تعبير را به كار برده‎اند و من نيز توفيق داشتم تا در مقاله‎اي كه در مجله هنر موسيقي كه به مناسبت بزرگداشت استاد شجريان منتشر شد با عنوان «رستاخيز شعر در آواي سياوش» به اين نكته اشاره كنم.» در ادامه مراسم بهروز مبصري به نقد آلبوم «حافظ‌خواني» پرداخت و گفت: «امروز آلبوم «حافظ‌خواني» رونمايي مي‎شود و خوب است به مكتب آوازي اصفهان بپردازيم. در اين مكتب تاكيد خوانندگان روي ويژگي‎ها و نكات شعري و مناسب‌خواني و درك مفاهيم شعري است. در اين مكتب توجه كمتري به تصنيف‌خواني شده است.» گفتني است اجراي آواز توسط علي جهاندار و پخش كليپ‌هايي از روند ساخت آلبوم و نيز زندگي علي رستميان از ديگر بخش‌هاي اين برنامه بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون