• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4207 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۲ مهر

يكسان‌سازي نرخ ارز

در سال‌هاي گذشته، طلب دولت از پيمانكاران پروژه‌هاي عمراني به‌شدت افزايش پيدا كرده بود به طوري كه به جاي پول نقد، اسناد خزانه به پيمانكاران داده مي‌شد. در سال جاري، با افزايش درآمدهاي ارزي، دولت بخشي از بدهي‌هاي خود را تسويه كرد و به جاي اسناد خزانه پول به پيمانكاران داد.

به نظر مي‌رسد در آينده قيمت نفت همچنان صعودي باشد اما مشخص نيست كه افزايش قيمت نفت در كنار افزايش نرخ دلار مي‌تواند بخشي از كاهش درآمدهاي ارزي دولت به خاطر تحريم‌ها را جبران كند يا خير؟ زيرا اولا تعداد و قيمت فروش بشكه‌هاي نفتي معلوم نيست و ثانيا از ميزان تاثير‌گذاري تحريم‌ها بر درآمد دولت اطلاعي در دست نيست. با توجه به افزايش قيمت دلار و نفت، اميدوار هستيم كمبود درآمدهاي دولت از اين دو منشأ جبران شود.

براي تدوين بودجه سال آينده توصيه به دولت اين است كه نرخ ارز را يكسان‌سازي كند. وجود نرخ يكسان ارز هم شفافيت اقتصادي را بالا مي‌برد و هم براي تمام بخش‌ها و اركان اقتصادي‌ موثر است. پيش‌بيني قيمت نفت در بودجه سال آينده بسيار زود است زيرا قيمت‌ها هر دو ماه يك‌بار تعديل مي‌شوند اما به نظر نمي‌رسد قيمت نفت از قيمت فعلي پايين‌تر بيايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون