• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4208 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۳ مهر

مديركل هنرهاي نمايشي:

بدون حمايت نمي‌توان در برابر تئاتر تجاري ايستاد

گروه فرهنگ و هنر| وضعيت تئاتر اين روزها شاهد شرايط پيچيده‌اي است. در حالي كه يكي از مديران دولتي مشغول كارگرداني نمايشي سوپر لاكچري در شمال شهر است، هنرمندان تئاتر در كرمان براي جذب 15 ميليون تومان و برگزاري يك جشنواره جمع و جور دست و پا مي‌زنند. يك نمايش معادل كل بودجه سال هنرهاي نمايشي هزينه داشته و البته كه پول‌ها از بخش خصوصي!‌ مي‌آيد. در تهران گروه‌هاي تئاتري ماه‌هاي زيادي است مطالبات معوق خود را دريافت نكرده‌اند. بودجه تئاتر نسبت به سال گذشته كاهش يافته و مشخص نيست در نهايت چند درصد بودجه مصوب به اداره كل هنرهاي نمايشي برسد.

سرپرست شوراي نظارت و ارزشيابي تئاتر چشم بر تخلف بعضي مي‌بندد اما ممكن نيست چشم بر تخلف يك گروه جوان و كم‌تجربه در يك سالن تئاتر خصوصي مهجور كه هيچ حمايت دولتي هم دريافت نكرده ببندد. آنجا قانون، قانون است. در چنين شرايطي بود كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به شيوع تئاترهاي لاكچري واكنش نشان داد. يعني به بيان دقيق‌تر اخطار داد. سيدعباس صالحي از مسوولان اداره كل هنرهاي نمايشي و اعضاي «خانه تئاتر» خواست براي مراقبت و حفاظت از حريم صحنه چاره‌انديشي كنند. خانه تئاتري كه برخلاف گذشته چشم بر روي تخلف آشكار و بهاي بليت آنچناني يك نمايش خاص! بسته و كوچك‌ترين واكنشي نشان نمي‌دهد.

مديركل هنرهاي نمايشي در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره درخواست وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي مراقبت از گسترش تئاترهاي تجاري و سيطره آن بر فضاي عمومي توليد و اجراي آثار نمايشي مي‌گويد: «كاملا موافقم كه در زمينه تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي بايد تلاش كنيم اتفاقي متناسب با وضعيت به وجود آمده شكل دهيم. به همين دليل معتقدم براي حركت در چنين مسيري نياز است حمايت‌هاي دولتي را افزايش دهيم و تا وقتي نتوانيم از گروه‌ها حمايت مالي كنيم ناخواسته چنين مشكلاتي نيز به وجود مي‌آيد. براي مثال يك گروه نمايشي از آبان ماه سال گذشته 20 ميليون تومان از اداره كل هنرهاي نمايشي طلب دارد ولي ما همچنان نتوانسته‌ايم ريالي به آنها پرداخت كنيم. اين درحالي است كه گروه قصد دارد نمايش جديد خود را آغاز كند.»كرمي با بيان اينكه براي پيش‌گيري يا جلوگيري از گسترش چنين فضايي چاره‌اي جز افزايش و گسترش حمايت‌هاي مالي نداريم افزود: «اگر بتوانيم از سالن‌هاي خصوصي تئاتر حمايت كنيم قادر به هدايت جريان نيز خواهيم بود.» اظهارات مديركل هنرهاي نمايشي به درستي و در شرايطي مطرح مي‌شود كه دريافتي اين اداره‌كل تاكنون تنها امكان پرداخت مطالبات جشنواره تئاتر عروسكي را ميسر ساخته و بدهي اداره كل به هنرمندان همچنان پابرجاست. براساس گزارش‌هاي منتشر شده در رسانه‌ها، اداره كل هنرهاي نمايشي تا امروز حتي نيمي از بودجه مصوب خود را نيز دريافت نكرده است. كرمي در اين باره توضيح مي‌دهد: «سال گذشته 33 ميليارد تومان بودجه مصوب داشتيم كه در نهايت 24 ميليارد تومان به دست ما رسيد و امسال با كاهش اين رقم در مقايسه با سال گذشته مواجه شده‌ايم. به اين ترتيب بودجه مصوب امسال 24ميليارد تومان است و تازه بايد ديد در نهايت از همين مبلغ چه ميزان به اداره كل اختصاص مي‌يابد.»

شهرام كرمي خرداد ماه امسال در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد در پاسخ به سوالي درباره پرداخت معوقات مالي گروه تئاتر گفته بود: «از نيمه دوم آبان‌ماه سال 96 به بعد، معوقات هنرمندان و كمك هزينه‌ها پرداخت نشده و حدود چهار ميليارد تومان بدهي اين بخش باقي مانده كه قرار شده بخش عمده‌اي از آن تا پايان ماه خرداد به ما پرداخت شود تا به هنرمندان بدهيم و اميدوارم اين هم اتفاق بيفتد.» پيگيري‌‌ها نشان مي‌دهد از مقطع ياد شده تا امروز تغيير چنداني در ميزان بدهي اداره كل ايجاد نشده و دست مديريت اين مركز همچنان براي پرداخت بدهي‌ها بسته است.

حال بايد ديد با توجه به شرايط به وجود آمده و سيطره روز افزون نمايش‌هاي مبتني بر سرمايه‌هاي هنگفت و همچنين سوق يافتن گروه‌هاي نمايشي به سوي خودگرداني مالي آيا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي برون رفت از اين مساله كه مي‌رود به يك بحران در تئاتر ايران بدل شود تدبير و چاره‌اي مي‌انديشد يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون