• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4208 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۳ مهر

شهردار تهران:

بايد از افراد با نفوذ محلات براي مديريت بحران استفاده كرد

گروه اجتماعي

محمدعلي افشاني، شهردار تهران در جلسه فصل پاييز شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران بر لزوم شناسايي افراد «امين» و «با نفوذ» در محلات تاكيد كرد. او گفت بايد از توان اين افراد در زمان مديريت بحران بهره برد. افشاني گفت: «پس از شناسايي اين افراد بايد كارت شناسايي براي‌شان صادر شود تا زمان بحران اين افراد امين مسووليت توزيع امكانات به مردم محله را برعهده بگيرند.»

به گزارش ايسنا، محمدعلي افشاني در جلسه فصل پاييز شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران كه با حضور روساي شوراي اسلامي شهر تهران و سازمان‌هاي مديريت بحران كشور و تهران برگزار شد، با بيان اينكه امروز ميزان آمادگي و آگاهي مسوولان شهري نسبت به حوادث از لحاظ زماني بهتر از گذشته است، گفت: اولويت اصلي تهران در حوزه مديريت بحران با توجه به بافت فرسوده همواره موضوع زلزله بوده و هست. بعد از اين مورد سيل و نهايتا بارش‌هايي كه به شكل معمول مي‌آيند از مهم‌ترين دغدغه‌هاي شهر تهران در حوزه مديريت بحران محسوب مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه تمامي دستگاه‌هاي اجرايي طي يك هفته ميزان آمادگي خود از لحاظ تجهيزات، نيروها و سر فاصله خدمات‌رساني را بايد به ستاد مديريت بحران اعلام كنند، ادامه داد: در كنار اين امر ضروري است تا موضوع اورژانس هوايي تهران به‌طور جد مورد توجه قرار بگيرد. سال گذشته در زمان بارش برف اعضاي ستاد براي حضور در مركز مديريت بحران حدود 4 تا 5 ساعت در ترافيك بودند، راه‌اندازي اورژانس هوايي كمترين فايده‌اي كه دارد اينكه اعضاي ستاد را به‌موقع براي همفكري به مركز مديريت بحران برساند. شهردار تهران با تاكيد بر اينكه كانون تصميم‌گيري‌ها درخصوص مديريت بحران بايد محله‌اي باشد، گفت: در هر محله بايد سازماندهي مشخصي صورت بگيرد و فهرست آمادگي‌ها تهيه شود.

افشاني در ادامه با تاكيد بر ضرورت پيگيري سامانه هشدار سريع سيل گفت: اين طرح بايد با حضور دستگاه‌هاي مسوول همچون شهرداري و سازمان هواشناسي مورد بررسي قرار بگيرد و هزينه‌هاي راه‌اندازي آن مشخص شود. در اين مورد لازم نيست تمام هزينه‌ها از سوي شهرداري پرداخت شود، چراكه در زمان بروز بحران تمامي دستگاه‌ها مسوول هستند و همه بايد هزينه‌هاي آن را پرداخت كنند.

وي تاكيد كرد: شهرداري تهران امسال اقدامات خوبي را در حوزه لايروبي نهرها، رود دره‌ها و كانال‌ها انجام دادند تا در صورت بارندگي شهر كمترين ضرر را متحمل شود. شهردار تهران گفت: خوشبختانه در زمان بروز بحران، سازمان آتش‌نشاني به خوبي كار مي‌كند و عمليات مربوط به امداد و نجات را به‌درستي انجام مي‌دهد. اميدواريم با افزايش تجهيزات شامل نردبان‌هايي كه در آينده به اين سازمان تحويل داده مي‌شوند، شاهد عملكرد بهتري باشيم.

افشاني با تقدير از عملكرد وزارت كشور و استانداري تهران در زمان بروز بحران عنوان كرد: شهر تهران با يك بارندگي و سيل نبايد تا اين اندازه دچار مشكل شود، براي حل اين معضل بايد ريشه‌ها را پيدا كرده و درصدد رفع آن برآييم. وي ادامه داد: يكي از نيازهاي تهران در زمان بحران پيش‌بيني سوخت مورد نياز است. اميدواريم موضوع تامين سوخت در فصل بارش برف به خوبي مورد توجه قرار بگيرد و تمامي مخازن پر باشد. شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود بر ضرورت نياز همراهي مردم در زمان بحران اشاره كرد و گفت: تا زماني كه در حوزه مديريت بحران شهروندان را سازماندهي نكنيم موفق نخواهيم بود. مصداق اين موضوع زلزله سرپل‌ذهاب است كه نمي‌دانستيم افرادي كه امكانات مي‌خواهند چه كساني هستند. به عبارت ديگر پس از زلزله امكانات زيادي وارد شهر شده بود اما مردم همچنان از كمبود امكانات گلايه داشتند.

به گفته شهردار تهران، تجربه زلزله بم و ساير حوادثي از اين دست نشان مي‌دهد كه تا امروز نتوانستيم خدمات‌رساني در زمان بحران را ساماندهي كنيم. افشاني سرعت و زمان خدمات‌رساني به شهروندان در زمان بحران را يكي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي معرفي كرد و گفت: واقعيت اين است كه به محض بروز بحران همه افراد طلبكار هستند. در صورتي كه بايد در آن لحظات سخت به مديريت بحران روحيه داد و روحيه آنها را تقويت كرد. بعد از حادثه نيز در قالب آسيب‌شناسي بايد مشكلات را احصا كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون