• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4208 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۳ مهر

يكي براي همه، همه براي يكي

داوود حشمتي

ابتدا اين دو جمله را پشت سر هم بخوانيد: حميد فرخ‌نژاد: مي‌خواهم 80 ميليون ايراني نباشد، اگر خم به چشم بچه‌ام بيايد!

عليرضا بهشتي (فرزند شهيد بهشتي): «پدرم به من مي‌گفت موقع تردد بسيار مراقب باش چون من دشمن زياد دارم و ممكن است براي تو مشكل ايجاد كرده و حتي به گروگان بگيرندت. اگر تو را گروگان بگيرند، ‌من برايت هيچ كاري نخواهم كرد چون ممكن است درخواست‌هايي از من داشته باشند كه من نتوانم انجام بدهم. ما در چنين شرايطي تربيت شديم.» (روزنامه اعتماد)

فارغ از تفاوت‌هاي فاحش اين دو نگاه قصد دارم نشان دهم چرا همين امروز هم شهيد بهشتي و تفكر او مظلوم است و صداي فرخ‌نژاد بلند.

شهيد بهشتي از بزرگان عصر ما بود كه چهره‌اش در پس دشمني‌هاي بسيار (از هر دو سو) پنهان شده و كمتر مورد توجه قرار گرفته است. تقابل اين دو نوشته و اين دو تفكر كاملا روشن است. شايد بسياري باشند كه اگرچه جرات نكنند علني حرف فرخ‌نژاد را تكرار كنند اما در دل با آن همراه باشند.

شهيد بهشتي قطعا فرزندانش را دوست داشت. شايد بيشتر از فرخ‌نژاد كه فرزندش را در امريكا و به دور از خود نگه داشته است. نقل است در بحبوحه انقلاب و آن شور و هياهو روز جمعه به درخانه شهيد بهشتي رفتند كه يكي از مقامات سياسي قصد ديدار با شما را دارد. نپذيرفته و گفته بود: «مگر اينكه امام تكليف كند. والا روز جمعه من متعلق به فرزندانم است. بايد به فرزندانم ديكته بگويم و در درس‌ها به آنها كمك كنم و به كارهاي خانه برسم؛ چون روز جمعه من، مخصوص خانواده است.»

از نظر شخصي من فكر مي‌كنم فرخ‌نژاد متوجه حرفي كه زده نبود. به اين معنا كه اگر من در مقابلش به عنوان خبرنگار نشسته بودم از او مي‌پرسيدم: «با اين تفكر اگر روزي فرزندت كليه‌هايش را از دست داد و هيچ اهدا‌كننده‌اي نبود آيا حاضري كليه ديگران را از بدن‌شان بيرون بكشي تا او زنده بماند؟» طبيعتا فرخ‌نژاد چنين خلق و خويي ندارد. با اين حال مساله من اساسا آن طرف معادله كه فرخ‌نژادها باشند، نيست.

مساله من اين است كه براي دفاع آزادي بيان فرخ‌نژادها گلو پاره مي‌كنيم، اما اصلا نمي‌دانيم سايت ترويج آثار وانديشه‌هاي شهيدبهشتي http://www.beheshti.org از سال 88 به خاطر تنگ‌نظري‌ها فيلتر است. مساله من اين است كه براي بيشتر ديده شدن سلبريتي‌ها خواهان فضاي باز هستيم تا آنها با گرفتن فالوئرهاي ميليوني در زد و بندي پنهان با صاحبان تجارت‌خانه‌ها تبليغات كنند، اما كانال شهيد بهشتي @Shahid_beheshti در تلگرام تنها 2761 عضو دارد.

براي بسياري اين روزها دفاع از آزادي بيان با مد روز پيش مي‌رود. براي آزادي بيان فرخ‌نژادها بايد فرياد زد اما فيلتر بودن سايت شهيد بهشتي مهم نيست. بي‌تعارف مي‌گويم: «نتيجه اين نگاه و بي‌توجهي تربيت فرزندان‌تان با تفكر فرخ‌نژادهايي خواهد بود كه در آن همه بايد فداي يك نفر شوند.»

اما در عين حال مي‌پذيرم كه دوره «فدا شدن براي جامعه و آرمان» به پايان رسيده است. من اعتراف مي‌كنم كه دوره اين حرف‌ها گذشته است. اين را از غربت تفكر شهيد بهشتي و بي‌توجهي به فيلتر بودن سايتش سال‌هاست دريافتم. لازم به تذكر و تكرار شما نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون