• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4209 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر

قاسمي در پاسخ به «اعتماد»:

امريكا خروج خود را از عهدنامه مودت كتبا اعلام كرده ‌است

تصميمات مقتضي براي اقدام در صورت سرپيچي امريكا از دستور ديوان اتخاذ شده است

اعتماد| بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه در نشست هفتگي خود به پرسش‌هاي خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارج پاسخ داد. خبرنگار روزنامه «اعتماد» در اين نشست از وي سوال كرد: با توجه به خروج امريكا از عهدنامه مودت، آيا اين خروج تاكنون به شكل رسمي و مكتوب به ايران اعلام شده است؟ سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ گفت: اطلاعات من نشان مي‌دهد كه در مورد خروج امريكا از قطعنامه مودت يادداشتي دريافت كرده‌ايم. ما در ادامه روند پيشين كه شكايت از ايالات متحده امريكا براي نقض اين عهدنامه به ديوان بين‌المللي دادگستري تقديم شد و درخواست حكم موقت شد و با استفاده از تلاش‌هاي بخش حقوقي و سياسي وزارت خارجه و دولت به موفقيت برسيم و به نقطه مثبتي در اين دعواي حقوقي رسيديم. خروج ايالات متحده امريكا از عهدنامه موقت اگر كتبا هم به ما اعلام شود، باز هم زمانبر است و دست‌كم يك سال براي اجرايي شدن زمان نياز دارد.

واكنش‌هاي ايران در حال بررسي است

بهرام قاسمي در پاسخ به ادامه سوال خبرنگار اعتماد مبني بر اينكه ايران چه اقدام‌هايي براي اجرا شدن راي ديوان لاهه در قالب دستور موقت براي توقف اجراي تحريم‌هاي ثانويه ايران انجام داده است، خاطرنشان كرد: برنامه‌هايي درون دستگاه سياست خارجي كشور، تمهيدات و واكنش‌هايي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. اقداماتي در ادامه مسير قبلي و بر اساس عهدنامه مودت در حال بررسي است، ان‌شاءالله در صورت قطعي شدن هر اقدام در مورد آن در زمان مقتضي اطلاع‌رساني خواهد شد.

راهكارهاي خود را علني نمي‌كنيم

وي در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه تحريم‌هاي ثانويه از تاريخ ۴ نوامبر (۱۳ آبان) اجرايي خواهند شد و تا آن زمان ما فاصله چنداني نداريم. آيا وزارت خارجه تا آن تاريخ اقدام‌هاي متقابل خود را علني خواهد كرد؟ افزود: اقدامات مقتضي در صورت به نافرماني امريكا از دستور موقت آماده شده و در زمان لازم اجرايي مي‌شود. اما در شرايط كنوني قصد نداريم پيشاپيش راهكارها و روش‌هاي خودمان را قبل از اقدام عملي علني كنيم. زماني كه شكايت را مطرح كرديم تا زمان دريافت دستور موقت و حكم دادگاه ترجيح داديم كه سكوت كنيم و شكيبايي پيشه كرديم تا مراحل رسمي صدور دستور موقت طي شود همه كساني كه در اين كار بزرگ شريك بودند در اين موفقيت حقوقي سهيم بودند، اما در مقطع كنوني اعلام جزييات اقدامات آينده مصلحت نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون