• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4209 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر

خبر

بشار اسد در ديدار با وزير خارجه عراق:

اوضاع خاورميانه به نفع دمشق و بغداد در حال تغيير است

رييس‌جمهوري سوريه با استقبال از وزير خارجه عراق تاكيد كرد كه شرايط منطقه و جهان به نفع سوريه و عراق در حال تغيير است و دليل اصلي آن، مشروعيت موضوعي است كه دو كشور برادر از آن دفاع مي‌كنند. به گزارش ايلنا، بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه ضمن استقبال از ابراهيم جعفري، وزير خارجه عراق تاكيد كرد كه پيروزي‌‌هاي سوريه و عراق در مقابله با گروه تروريستي داعش، دستاوردي مشترك است زيرا فضاي هر دو كشور با خون قهرمانان اين پيروزي‌ها آميخته است. رييس‌جمهوري سوريه با تاكيد بر اهميت افزايش سطح روابط تاريخي سوريه و عراق و تقويت آن به ويژه در سطح مردمي گفت: «با وجود شرايط امنيتي دو كشور و همچنين برخلاف تمام تلاش‌هاي خارجي براي ايجاد مانع در مسير گسترش روابط دوجانبه، همچنان هر دو كشور در تمام سطوح با يكديگر هماهنگ بوده و به درك مشتركي از وقايع و تحولات منطقه و جهان رسيده‌اند.» بشار اسد تاكيد كرد: «شرايط منطقه و جهان به نفع سوريه و عراق در حال تغيير است و دليل اصلي آن، مشروعيت موضوعي است كه دو كشور برادر از آن دفاع مي‌كنند. اين موضوع مستلزم تلاش براي تحقق پيروزي‌هاي بيشتر و استفاده از آن در مسير پيشرفت دو كشور و به طور كلي منطقه است.»

بعد از ادلب نوبت شرق فرات است

وزير خارجه سوريه پس از ديدار با همتاي عراقي خود ضمن اشاره به اين نكته كه گذرگاه البوكمال ميان دو كشور به زودي بازگشايي خواهد شد، تاكيد كرد: هدف ما پس از آزادسازي ادلب از تروريسم، شرق فرات خواهد بود. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه تلويزيوني سومريه نيوز عراق، وليد معلم، معاون نخست وزير و وزير خارجه سوريه روز دوشنبه در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي با ابراهيم جعفري، همتاي عراقي خود در دمشق اظهار داشت: هدف ما پس از آزادسازي ادلب از تروريسم، شرق فرات خواهد بود. وزير خارجه سوريه با اشاره به اينكه دو كشور عراق و سوريه به لطف پايداري مردم‌شان اكنون شيريني پيروزي بر تروريسم را احساس مي‌كنند، تاكيد كرد: همه كشورهاي منطقه و جهان از پيروزي سوريه و عراق در جنگ عليه تروريسم استفاده خواهند كرد. ابراهيم جعفري نيز در اين كنفرانس مطبوعاتي گفت: سفرم به سوريه با اهميت است، در اينجا آرامش و امنيت را پس از پيروزي دمشق بر تروريسم احساس كردم. وزير خارجه عراق با اشاره به اينكه سوريه بحران‌هاي بسياري را پشت سر گذاشت و در برابر تروريسم ايستادگي كرد و پيروز شد، گفت: روابط دو كشور عراق و سوريه تاريخي، مستحكم و قدرتمند است و به همين شكل نيز باقي خواهد ماند.

 

دادگاه فدرال عراق حكم داد

لغو دستور عبادي براي بركناري رييس حشدالشعبي

دادگاه فدرال عراق، روز دوشنبه، دستور نخست‌وزير پيشبرد امور اين كشور براي بركناري فالح الفياض از همه سمت‌هايش را لغو كرد. به گزارش فارس، فالح الفياض علاوه بر رياست سازمان «الحشد الشعبي»، رياست شوراي امنيت ملي و مسووليت مشاوره امنيت ملي دولت عراق را نيز بر عهده داشت. در بخشي از متن حكم دادگاه فدرال عراق در اين خصوص آمده است: از آنجايي كه خواهان، مسوول چند دستگاه امنيتي است كه ترك مسووليت آن موجب بي‌ثباتي اين دستگاه‌ها در سايه شرايط امنيتي و تهديدهاي تروريستي مي‌شود و آينده امنيت كشور را تهديد مي‌كند. دفتر حيدر العبادي كه اكنون نخست‌وزير پيشبرد امور است تا دولت جديد تشكيل شود، فالح‌الفياض را به بهانه اينكه براي ورود به فعاليت سياسي و حزبي تمايل نشان داده از سمت مشاور امنيت ملي و رياست الحشد الشعبي و رياست دستگاه امنيتي كنار گذاشته بود. ائتلاف انتخاباتي الفتح (به رياست هادي العامري) كه نزديك به الحشد الشعبي است، هم با صدور بيانيه‌اي تصميم اخير حيدرالعبادي براي بركناري فالح الفياض از فرماندهي سازمان الحشدالشعبي و سمت مشاور امنيت ملي عراق، را تصميم غيرقانوني و تسويه‌حساب شخصي توصيف كرده بود. الفتح اعلام كرده بود كه بر اساس قانون اساسي عراق، تصميم بركناري فالح الفياض از سوي نخست‌وزيري كه دوره فعاليت او پايان يافته است، غيرقانوني است.

كيم از افشاي فهرست تاسيسات هسته‌اي خودداري كرد

رهبركره شمالي از ارايه فهرستي مربوط به تاسيسات اتمي خود به وزير امور خارجه امريكا تا زمان امضاي اعلاميه پايان جنگ دو كره امتناع كرده است. به‌ گزارش ‌ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، در جريان ديدار اخير ميان كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي و مايك پمپئو، وزير امور خارجه امريكا در پيونگ يانگ دو طرف توافق كردند تا كارگروه‌هايي را براي بررسي توافق چهاربندي امضا شده در سنگاپور بررسي كنند. هدف از آن سند امضا شده توقف برنامه‌هاي اتمي و موشكي كره شمالي بوده است. روزنامه يوميوري شيمبون نوشت، كيم جونگ اون در پاسخ به اين سوال كه دست كم بايد ليستي جزئي را درباره سايت‌هاي اتمي خود ارايه كند، گفت‌: هنوز اعتمادي بين واشنگتن و پيونگ يانگ وجود ندارد و ليست تاسيسات اتمي كره شمالي قبل از امضاي اعلاميه مربوط به پايان جنگ دو كره ارايه نمي‌شود. كيم جونگ اون گفت: در نبود روابط قابل اعتماد ميان دو طرف حتي اگر ليست تاسيسات اتمي‌مان را هم بدهيم امريكا هرگز اين ليست را باور نكرده و در صحت آن شك خواهد كرد. اين روزنامه به نقل از كيم جونگ اون نوشته است، احتمالا امريكا بار ديگر درخواست ارايه اطلاعات از ما مي‌كند و در اين صورت اختلاف ايجاد خواهد شد. اوضاع در شبه جزيره كره در سال جاري ميلادي و از زمان مذاكرات دوجانبه رهبران دو كره بهبود يافته است. در ژوئن سال جاري ميلادي كيم جونگ اون و دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا توافقي را در سنگاپور امضا كردند كه مربوط به خلع سلاح اتمي كره مي‌شود. در همين حال پمپئو كه اوايل ماه جاري ميلادي با هياتي سفري سه روزه به شرق آسيا داشت، تلاش كرد تا روند خلع سلاح اتمي كره را پيش ببرد و نشست آتي بين رهبران كره شمالي و امريكا را برنامه‌ريزي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون