• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4209 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر

خبر كوتاه

پورناظري آهنگساز «بي‌تار» شد

تهمورس پورناظري- نوازنده و آهنگساز- ساخت موسيقي فيلم «بي‌تار» به كارگرداني «جميل رستمي» را برعهده گرفت.

به گزارش «اعتماد»، اين اولين تجربه‌ تهمورس پورناظري در ساختِ موسيقي فيلم است. فيلم «بي‌تار» درباره يك گروه موسيقي است كه به كردستان عراق سفر مي‌كند. بر اساس شخصيت‌هاي گروه كه از بخش‌هاي مختلف ايران هستند، اساس موسيقي اثر نيز بيشتر برگرفته از ملودي‌هاي اقوام ايراني از جمله كردي است. در اين اثر كه فيلمنامه‌ آن به‌طور نويسندگي توسط جميل رستمي و پژمان تيمورتاش نوشته شده، بازيگراني چون مهدي پاكدل، مريم بوباني و ... حضور دارند و بقيه عوامل نيز چهره‌هايي چون محمود كلاري به عنوان مدير فيلمبرداري، جهانگير ميرشكاري مدير صدابرداري و عباس بلوندي به عنوان طراح صحنه و لباس هستند؛ همچنين تهيه‌كنندگي اين اثر را سيد حامد حسيني برعهده دارد.

 

رمان «رييس‌جمهور گم شده» منتشر شد

ترجمه رمان «رييس‌جمهور گم شده» نوشته‌ بيل كلينتون و جيمز پترسون منتشر شد.

به گزارش ايسنا، اين رمان كه حاصل كار مشترك بيل كلينتون، رييس‌جمهور اسبق ايالات متحده امريكا و جيمز پترسون، نويسنده‌ مطرح داستان‌هاي پليسي است، توسط امين جعفري و معين عبداللهي از مترجمان انتشارات تراشه دانش و از مجموعه كتاب‌هاي «دريچه» منتشر شده است. كلينتون كه در اين رمان داستان ناپديدشدن ناگهاني رييس‌جمهور امريكا را روايت مي‌كند، درباره‌ كتاب خود مي‌گويد: «اين كتاب تركيبي از داستان‌هاي توطئه، حملات سايبري و جنگ پشت پرده‌ قدرت‌هاي جهاني است». مجله‌ «گاردين» درباره اين كتاب مي‌نويسد: «اگرچه بسياري از پروژه‌هاي كلينتون در دوره‌ زمامداري پست رياست‌جمهوري با مشكل مواجه شد يا ناتمام ماند، اما اين هشت سال سبب شد داستان جنايي جذابي وارد بازار كتاب شود.» طبق اعلام شبكه‌ تلويزيوني «شوتايم»، به زودي توليد سريالي با اقتباس از اين رمان كليد خواهد خورد.

 

هنرپيشه بزرگ صربستان درگذشت

ميلنا دراويچ يكي از بزرگ‌ترين بازيگران سينماي يوگسلاوي سابق كه در خارج از مرزهاي اين كشور نيز تحسين شده بود در سن ۷۸ سالگي در شهر بلگراد درگذشت. به گزارش مهر به نقل از راديو اروپاي‌آزاد، ميلنا دراويچ بازيگر بزرگ صربستاني كه در طول ۶ دهه فعاليت هنري در بيش از ۱۵۰ فيلم و مجموعه تلويزيوني ايفاي نقش كرده بود ساعات اوليه روز يكشنبه ۱۴ اكتبر پس از مدت‌ها مبارزه با بيماري در سن ۷۸ سالگي درگذشت. اين خبر را انجمن دراماتيك صربستان اعلام كرد. ميلنا دراويچ كه ۵ اكتبر۱۹۴۰ در بلگراد به دنيا آمده بود در اغلب فيلم‌هايش يا نقش زنان نيرومند از طبقه كارگر، يا مادران تنها را بازي مي‌كرد. او بازيگري را زماني كه در دبيرستاني در سارايوو تحصيل مي‌كرد با فيلم «در باز مي‌ماند» (۱۹۵۹) ساخته فرانتيشك چاپ آغاز كرد. توليد اين اثر را خانه فيلم بوسني بر عهده داشت. سه سال پس از اين فيلم ميلنا دراويچ جايزه ميدان طلايي بهترين بازيگر زن را براي فيلم «پر ازدحام» ساخته برانكو بائور در جشنواره فيلم پولا كسب كرد. با دريافت اين جايزه كه معادل اسكار در كشور يوگسلاوي سابق بود دراويچ توانست توجه سينمادوستان شبه‌جزيره بالكان را بيش از پيش به خود جلب كند.

 

بازيگران «تروما» معرفي شدند

طناز طباطبايي، كاظم سياحي و شقايق دهقان سه بازيگر نمايش جديد افسانه ماهيان شدند.

به گزارش مهر، طناز طباطبايي، كاظم سياحي و شقايق دهقان سه بازيگر نمايش «تروما» به كارگرداني افسانه ماهيان هستند كه از ۵ آبان در تماشاخانه ايرانشهر به صحنه مي‌رود. «تروما» اثري اجتماعي با سه پرسوناژ بوده كه ذهن و روح و بدن انسان را با خود و اجتماع به چالش مي‌كشد. افسانه ماهيان پيش از اين كارگرداني آثاري چون «هم هوايي»، «سه جلسه تراپي»، «از زيرزمين تا پشت بام» و «كوكوي كبوتران حرم» را بر عهده داشته است. «تروما» از ۵ آبان ساعت 30: 18 در سالن ناظرزاده كرماني تماشاخانه ايرانشهر روي صحنه خواهد رفت و بليت‌فروشي نمايش نيز به تازگي آغاز شده است.

گام بلند شالامي و وايس براي اسكار ۲۰۱۹

تيموتي شالامي و ريچل وايس جوايز نقش مكمل بازيگري را در بيست و دومين دوره جوايز فيلم هاليوود دريافت مي‌كنند. به گزارش مهر به نقل از هاليوود ريپورتر، تيموتي شالامي و ريچل وايس به عنوان دريافت‌كنندگان جوايز نقش مكمل بازيگري در بيست و دومين دوره جوايز فيلم هاليوود شناخته شدند. شالامي جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل مرد را براي ايفاي نقش جواني درگير اعتياد در فيلم «پسر زيبا» محصول آمازون دريافت مي‌كند و ريچل وايس نيز براي بازي در نقش سارا چرچيل دوشس مارلبرو كه در قرن هجدهم ميلادي در دربار بريتانيا براي جلب‌توجه ملكه «آن» با ملازمش به رقابت مي‌پردازد در فيلم «مورد علاقه» محصول فاكس سرچ‌لايت جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل زن را دريافت خواهد كرد. سال گذشته اين دو جايزه، به ترتيب به سم راكول و اليسون جني رسيده بود؛ دو بازيگري كه در پايان فصل جوايز سال ۲۰۱۷ توانستند جوايز اسكار بازيگري را نيز به دست آورند. پيش از اين اعلام شده بود نيكول كيدمن جايزه «دستاورد هاليوود» را از جوايز فيلم هاليوود امسال دريافت خواهد كرد. مراسم جوايز فيلم هاليوود چهارم نوامبر در هتل بورلي هيلتون كاليفرنيا برگزار مي‌شود.

 

كارگاه عضو هيات انتخاب جشنواره‌ كن در تهران

ژاك لويي كرمبون نويسنده و سردبير نشريات معتبر سينماي اروپا و عضو هيات انتخاب جشنواره‌هاي كن، ارك (جشنواره فيلم‌هاي مستقل اروپايي) و جشنواره فيلم بلفور به مدرسه ملي سينماي ايران مي‌آيد.

به گزارش «اعتماد»، با شروع فصل دوم دوره عالي «مطالعات فيلم: نظريه، نقد و تحليل»، ژاك لويي كرمبون جهت تدريس سرفصل «رويكردهاي نو در روايت‌شناسي» و برگزاري كارگاهي آموزشي براي سينماگران حوزه فيلم كوتاه با موضوع «سازوكارهاي انتخاب آثار در جشنواره‌هاي بين‌المللي» به مدت يك هفته در مدرسه ملي سينماي ايران حضور خواهد داشت. اين صاحب‌نظر سينماي اروپا تا كنون فعاليت‌هايي در فصلنامه‌ها و مجلات تخصصي داشته كه از آن ميان مي‌توان به سردبيري نشريه بِرِِف، فعاليت در مجله ۲۴ ايماژ، مجله سينما، سينماكسيون و مطالعات سينمايي اشاره كرد. همچنين در فهرست تجربيات اجرايي او حضور در هيات انتخاب فيلم‌هاي كوتاه جشنواره فيلم كن، جشنواره فيلم‌هاي مستقل اروپايي و همچنين مديريت اطلاع‌رساني و توليد محتواي جشنواره بلفور و داوري در جشنواره‌هاي مختلفي نظير كراكووي، ويلا دو كنده، مونترئال، دوربين طلايي (كن ۹۶) و ... ديده مي‌شود. كرمبون به عنوان مدرس در دانشگاه‌هاي پاريس 1 و نيويورك تدريس داشته و آثاري چون «مدخل‌هاي سينمايي براي دايره‌المعارف بزرگ بورداس»، «تعطيلات آقاي اولو»، «سينما و تلويزيون، پنجاه سال بازنمايي در فرانسه»، «پاته اولين امپراتوري سينما»، «چطور تصاوير متحرك را بخوانيم»، «دايره‌المعارف فيلم‌هاي كوتاه فرانسوي»، «از پراكسينوسكوپ تا سلولو، نيم قرن سينماي انيميشن در فرانسه» و... از جمله تاليفات وي محسوب مي‌شوند.

 

تهيه‌كننده «بينوايان» تذكر گرفت

شوراي مركزي ارزشيابي و نظارت در جلسه روز يكشنبه ۲۲ مهر به تخلف تبليغاتي صورت گرفته در نمايش موزيكال «بينوايان» رسيدگي كرده و به تهيه‌كننده اين اثر تذكر مكتوب داد. شهرام كرمي مديركل هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره نتيجه برگزاري جلسه شوراي مركزي ارزشيابي و نظارت در روز يكشنبه ۲۲ مهر و بررسي تخلف تبليغاتي صورت گرفته در نمايش موزيكال «بينوايان» به مهر گفت: جلسه شوراي مركزي ارزشيابي و نظارت با حضور اكثريت اعضا و بنده برگزار و موضوع تخلف تبليغاتي نمايش مورد نظر مطرح و مقرر شد به تهيه‌كننده اثر در اين زمينه تذكر مكتوب داده شود. وي در پايان اظهار كرد: ضمن تاكيد بر قوانين و آيين‌نامه‌هاي مصوب و به منظور صيانت از حقوق هنرمندان تئاتر، شوراي ارزشيابي و نظارت انتظار دارد گروه‌هاي نمايشي به اين مهم توجه بيشتري داشته باشند. شوراي ارزشيابي و نظارت كه وظيفه نظارت و ارزشيابي بر آثار نمايشي را بر عهده دارد، در برخورد با تخلفاتي كه از سوي يك گروه نمايشي صورت مي‌گيرد در مرتبه اول به دادن تذكر به تهيه‌كننده يا كارگردان اثر بسنده مي‌كند و بعد از تكرار تخلف، نسبت به ابطال مجوز اجراي نمايش اقدام مي‌كند؛ لذا در مورد اخير تنها در صورتي كه محمد قدس و ميثم احمدي تهيه‌كنندگان نمايش موزيكال «بينوايان» بار ديگر بخواهند در عرصه تئاتر فعاليت كنند و مجددا مرتكب تخلفي شوند، مجوز اجراي اثر باطل خواهد شد. اين شكل از برخورد با تخلفات نشان‌دهنده خلأ قانوني براي رسيدگي به تخلفاتي است كه برخي تهيه‌كنندگان و كارگردان‌هاي تئاتر در عرصه تبليغات و توليد آثار نمايشي مرتكب مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون