• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4211 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر

اخبار

حكم تحريمي جديد امريكا

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده كليد بازگشت تحريم‌هاي هسته‌اي و وسيع‌تر كردن دامنه تحريم‌هاي غيرهسته‌اي موجود ايران را فشار داده است. در حالي كه دور جديد تحريم‌هاي ثانويه عليه كشورمان از روز 13 آبان به مرحله اجرا درخواهد آمد، وزارت دارايي امريكا اقدام به تحريم 20 بانك و شركت ايراني كرده است. براساس بيانيه اين وزارتخانه، بانك‌ها و شركت‌هايي كه در ليست تحريمي وارد شده‌اند با بنياد تعاون بسيج ارتباط دارند. مقام‌هاي امريكايي ادعا كرده‌اند كه بنياد تعاون بسيج در نقض حقوق بشر در داخل ايران دست داشته و همچنين در اتهامي بي‌پايه و اساس اين بنياد را متهم به جذب سربازان زير سن قانوني براي جنگ در سوريه كرده است. بانك‌هاي ملت، سينا، پارسيان، گروه مالي مهر اقتصاد، بانك مهر اقتصاد از جمله تحريم شده‌ها هستند. استيو منوچين، وزير دارايي امريكا، در اين باره گفت: «جامعه بين‌المللي بايد درك بكند كه مراودات با شبكه بنياد تعاون بسيج و شركت‌هاي صوري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيامدهاي جدي بشردوستانه در جهان دارد.» گروه صنعتي تراكتورسازي ايران، شركت فولاد مباركه و شركت توسعه معادن نيز در زمره تحريم‌شدگان هستند. شركت‌هاي سرمايه‌گذاري مهر ايرانيان، تدبيرگران آتيه، نگين ساحل رويال، شركت تكنوتار و شركت‌هاي وابسته و گروه بهمن نيز به فهرست تحريم‌هاي واشنگتن اضافه شده‌اند. امريكا در سال ۲۰۱۱ ميلادي سپاه پاسداران، سازمان بسيج، نيروي انتظامي ايران را به اتهام نقض جدي حقوق بشر تحريم كرده بود. تحريم‌هاي جديد امريكا در حالي اعلام شده كه تحريم صنعت نفت و نظام بانكي ايران از روز 13 آبان آغاز مي‌شود.

 

امريكا ثبات جهاني را تهديد مي‌كند

بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در واكنش به اعلام ليست جديدي از شركت‌هاي ايراني تحريم شده از سوي وزارت خزانه‌داري امريكا آن را بخشي از جنگ و فشار رواني امريكا دانست و گفت: اين اقدام را توهين آشكار ايالات متحده امريكا به سازوكارهاي حقوقي و بين‌المللي مي‌دانيم كه برخاسته از خودخواهي و كينه ورزي كور دولت امريكا با ملت ايران است. دولت امريكا برخلاف ادعاها و اظهارات رياكارانه خود در حمايت از مردم ايران، با اينگونه اقدامات در راه بهره‌مندي آنها از روابط اقتصادي خارجي و ارتباط‌اقتصادي و تجاري با جامعه بين‌المللي سنگ‌اندازي و مانع تراشي مي‌كند و به صورتي ظالمانه و ناعادلانه و برخلاف موازين حقوق بين‌المللي و حقوق بشري منافع آنها را با تهديد مواجه مي‌كند كه البته راه به جايي نخواهند برد.

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به قرار موقت اخير صادر شده از سوي ديوان بين‌المللي دادگستري كه از امريكا مي‌خواهد از دست زدن به هر اقدامي كه مناقشه را تشديد كرده يا دامنه آن را گسترش داده و حل آن را دشوارتر كنند، خودداري كند، گفت: رفتارها و رويكردي كه دولت امريكا در پيش گرفته است و عدم پايبندي اين كشور به سازوكارها، قواعد و حقوق بين‌المللي نه تنها منافع مردم ايران بلكه ثبات و امنيت جهان را مورد تهديد قرار مي‌دهد. اين در حالي است كه ايران و جامعه بين‌المللي با حسن‌نيت مي‌كوشند كه پس از خروج غيرقانوني امريكا از برجام، زمينه‌هاي تحقق و دستيابي ايران به منافع خود در اين توافق بين‌المللي را فراهم كنند.

تحريم به اتهام مشاركت در بازسازي سوريه

دولت امريكا در حال تدوين يك استراتژي است كه اجازه اعمال تحريم عليه شركت‌هاي روسي و ايراني به دليل همكاري براي بازسازي سوريه را خواهد داد.به گزارش ايسنا، منابع آگاه مطلع از اين موضوع به شبكه‌ ان بي‌سي گفته‌اند كه دولت دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در حال تدوين پيش‌نويس يك استراتژي است كه اجازه مي‌دهد اين كشور عليه شركت‌هاي ايراني و روسي كه در بازسازي سوريه پس از جنگ مشاركت دارند تحريم اعمال كند.اين استراتژي بر تلاش‌هاي ديپلماتيك و سياسي براي بيرون راندن ايران از سوريه از طريق اعمال فشار اقتصادي بر اين كشور تاكيد مي‌كند.تهديدات اين طرح مانع از كمك براي بازسازي در مناطقي خواهد شد كه نيروهاي ايراني و روسي در آنجا حضور دارند و به‌علاوه شركت‌هاي اين دو كشور را كه با بازسازي سوريه همكاري مي‌كنند هدف تحريم قرار خواهد داد.هدف نهايي واشنگتن مجبور كردن ايران و نيروهاي مورد حمايتش به خروج از سوريه است. اگر چه اين استراتژي جديد به نيروهاي امريكايي اجازه نمي‌دهد كه به طور مستقيم ايراني‌ها را هدف قرار دهد كماكان اين فرصت را براي ارتش امريكا حفظ مي‌كند كه در صورت احساس تهديد به نيروهاي ايران حمله كنند.

امكان حذف ايران از بازار جهاني نفت وجود ندارد «ماكسيم اورشكين» وزير توسعه اقتصادي روسيه در جلسه اقتصادي در چارچوب پانزدهمين نشست سالانه والداي در سوچي روسيه طي سخناني درباره عواقب اعمال تحريم‌هاي نفتي عليه ايران گفت: حذف ايران از بازار جهاني نفت مي‌تواند قيمت آن را به بالاي 100 دلار به ازاي هر بشكه برساند، اما در واقع عملا امكان حذف ايران از اين بازار وجود ندارد. اورشكين همچنين عنوان كرد كه موضع اصولي روسيه، حفظ همه صادركننده‌ها در بازار نفت است. «مهدي سنايي» سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه نيز به عنوان يكي از اعضاي باشگاه مباحثه‌اي والداي در جلسه اقتصادي كه در چارچوب پانزدهمين نشست سالانه والداي در سوچي برگزار شد، به بررسي رويكرد ايران و امريكا در برجام و همچنين سياست‌هاي تحريمي واشنگتن پرداخت. سنايي در اين نشست با تاكيد بر اينكه ايران در زمينه برجام حسن‌نيت خود را نشان داده است، گفت: تداوم حضور ايران در برجام، نشان‌دهنده موضع اصولي تهران براي گفت‌وگو در همه زمينه‌هاست، اما در شرايط كنوني آنچه كه دنيا را دچار معضل كرده است، رويكردهاي يكجانبه و جنگ‌طلبانه امريكا است.هرچند تحريم پديده خوبي نيست، اما تجربيات ايران در دوران تحريم نشان مي‌دهد كه كشورهاي تحت تحريم، مي‌توانند اين فشار اقتصادي را به فرصت تبديل كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون