• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4211 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر

اقتصاد جهان

صعود دلار در بازارهاي جهاني

در معاملات روز گذشته بازارهاي مالي جهان، دلار به لطف صعود بورس وال‌استريت توانست در برابر اكثر همتايان خود، صعودي شود.

به گزارش رويترز، با وجود نگراني‌ها از تشديد جنگ تجاري و افزايش نرخ بهره در امريكا، هر سه شاخص مهم بورس وال‌استريت يعني «داوجونز»، «نزدك‌كامپوزيت» و «اس‌اندپي‌۵۰۰» كار خود را با بيش از دو درصد افزايش خاتمه دادند. در معاملات چهارشنبه، شاخص دلار كه برابري دلار در مقابل سبدي از ارزهاي مهم جهاني را اندازه مي‌گيرد با ۰.۱۴ درصد افزايش به ۹۵.۱۸ واحد رسيد. در برابر ين ژاپن، هر دلار با ۰.۰۷ درصد افزايش به ازاي ۱۱۲.۳۴ ين مبادله شد. استوارت ريتسون، مدير دارايي‌هاي مالي موسسه «اويرا اينوستورز» گفت: افزايش خوش‌بيني نسبت به وضعيت اقتصادي جهان، فشار عرضه روي ين را افزايش داده است.به دليل نامشخص بودن سرنوشت مذاكرات بين انگليس و اتحاديه اروپا بر سر برگزيت، دلار در برابر پوند نيز صعودي بود، به‌ گونه‌اي كه هر پوند با ۰.۱ درصد كاهش به ۱.۳۱۷۵ دلار رسيد. يورو نيز با افت مشابه ۰.۱ درصدي به ۱.۱۵۶۰ دلار رسيد و از ركورد ثبت شده ۱.۱۶۲۲ دلاري يكم اكتبر خود بيشتر فاصله گرفت. در برابر ساير ارزها، دلار نيوزيلند با اندكي كاهش در مقايسه با روز قبل مواجه شد و به ۰.۶۵۸۹ دلار امريكا رسيد. دلار استراليا نيز ۰.۰۷ درصد ارزش خود را از دست داد و به ۰.۷۱۳۵ دلار امريكا رسيد. طلا نيز با ۰.۱۶ درصد كاهش به ۱۲۲۳ دلار در هر اونس رسيد.

 

اونس نزديك اوج دو ماهه ماند

افت دلاري فلز زرد

قيمت طلا روز چهارشنبه به دنبال صعود بازارهاي سهام و رشد ارزش دلار امريكا كه ريسك‌پذيري سرمايه‌گذاران را افزايش داد با كاهش روبه‌رو شد.

هر اونس طلا براي تحويل فوري در معاملات روز جاري بازار سنگاپور ۰.۲ درصد كاهش يافت و به ۱۲۲۱.۵۶ دلار رسيد، اما همچنان نزديك به ركورد ۱۲۳۳.۲۶ دلار روز دوشنبه كه بالاترين قيمت در دو ماه و نيم گذشته بود، قرار دارد. در بازار امريكا، هر اونس طلا براي تحويل در دسامبر با ۰.۵ درصد كاهش به ۱۲۲۵.۲ دلار رسيد.

استفن اينس، مدير معاملات منطقه آسيا اقيانوسيه شركت OANDA درباره وضعيت جاري بازار گفت: خريداران جديد طلا به وحشت افتادند، زيرا در سطوح قيمت خوبي خريداري نكردند و ما شاهد خروج اين خريداران از بازار هستيم. بازارهاي سهام آسيا روز چهارشنبه پس از گزارش‌هاي درآمد مطلوب امريكا كه به بهبود عملكرد شاخص‌هاي وال‌استريت منجر شد، افزايش پيدا كردند. به گفته يك معامله‌گر مقيم سنگاپور، رشد بازارهاي سهام و دلار امريكا باعث شد، بازار انتقاد اخير دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا از بانك مركزي اين كشور كه بايد به پشتيباني از قيمت طلا كمك مي‌كرد را ناديده بگيرد. ترامپ در مصاحبه با شبكه فاكس بيزينس، انتقادهاي بيشتري را متوجه بانك مركزي امريكا كرد و آن را بزرگ‌ترين تهديد متوجه خود ناميد. رييس‌جمهور امريكا هفته گذشته از بانك مركزي اين كشور انتقاد و اعلام كرده بود؛ بانك مركزي به حدي نرخ‌هاي بهره را با سرعت افزايش مي‌دهد كه سلامت اقتصاد كشور را تهديد مي‌كند. بر اساس گزارش رويترز، بانك مركزي امريكا ماه گذشته نرخ‌هاي بهره را براي سومين بار در سال ميلادي جاري افزايش داد و اعلام كرد قصد دارد تا پايان سال ۲۰۱۹، چهار دور و در سال ۲۰۲۰ يك دور ديگر نرخ‌ها را افزايش دهد. نرخ‌هاي بهره بالاتر از ارزش دلار و بازده اوراق قرضه پشتيباني مي‌كند و قيمت طلا را با افزايش هزينه نگهداري اين فلز كه سوددهي ندارد، تحت فشار منفي قرار مي‌دهد. وانگ تائو، تحليلگر فني رويترز پيش‌بيني كرد هر اونس طلا براي تحويل فوري همچنان عقبگرد به محدوده ۱۲۰۸ تا ۱۲۱۷ دلار را هدف گرفته، زيرا موفق نشده مقاومت در مرز ۱۲۳۵ دلار را بشكند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون