• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4211 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر

عدد و رقم

26 مهر

تاريخ واريز يارانه

سازمان هدفمندي يارانه‌ها اعلام كرد: نود و دومين مرحله پرداخت يارانه نقدي در ساعت 24 پنجشنبه (بيست و ششم مهرماه) به حساب سرپرستان خانوارها واريز مي‌شود. مبلغ يارانه دريافتي هر يك از مشمولان دريافت يارانه نقدي همانند نوبت‌هاي گذشته 455 هزار ريال است.

افزون بر يارانه‌ها، افزايش حداقل مستمري خانوارهاي مددجويان تحت حمايت كميته امدادامام خميني (ره) و سازمان بهزيستي كشور نيز پنجشنبه اين هفته واريز مي‌شود كه بلافاصله امكان برداشت آن وجود دارد. يارانه نقدي در چارچوب قانون هدفمندي يارانه‌ها از آذرماه 1389 تاكنون به مردم پرداخت مي‌شود. دولت ماهانه 34 هزار ميليارد ريال يارانه به مردم پرداخت مي‎‎ كند كه حدود 20 هزار ميليارد ريال آن از محل افزايش قيمت‎‎ حامل‌هاي انرژي غير از برق تامين و بقيه براساس قانون از بودجه عمومي برداشت مي‎‎شود. آذرماه سال 1389 زمان آغاز واريز يارانه بود و تا هشتادو نهمين مرحله، هر ايراني مبلغ 40 ميليون و 950 هزار ريال يارانه نقدي دريافت كرده است.

 

۱۷ درصد

رشد صادرات در شش ماه

سازمان راهداري جديدترين آمار از وضعيت ترانزيت و صادرات و واردات كالا در شش ماهه نخست سال جاري را اعلام كرده كه بر اين اساس واردات كاهش و صادرات افزايش يافته است. براساس گزارش‌هاي موجود، در شش ماهه ابتدايي سال ۹۷ مجموعا حدود ۹۲۴ هزار تن كالاهاي نفتي و غيرنفتي از مرزهاي زميني كشور وارد و در طول همين مدت سه ميليون و ۷۱۰ هزار تن كالا از مرزهاي ايران صادر شده است. به اين ترتيب و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته صادرات ۱۷ درصد رشد كرده و واردات هشت درصد كاهش يافته است. بر اساس برآوردهاي موجود مرز بازرگان سهمي ۵۶ درصدي در واردات كالا داشته و در اين حوزه رتبه نخست را از آن خود كرده است و پس از آن دو مرز ميرجاوه و خسروي با ۱۰ درصد در رتبه‌هاي بعدي هستند. در حوزه صادرات نيز همچنان مرز بازرگان با ۲۶ درصد رتبه نخست را دارد و پس از آن مرز ميلك با ۱۴ و دوغارون با ۱۱ درصد در رده‌هاي بعدي هستند.

۳۵ درصد

رشد واردات گوشي موبايل

آمارهاي گمرك ايران حاكي از واردات بيش از يك ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه گوشي تلفن همراه در شش ماهه نخست سال جاري است. براساس تازه‌ترين آمار گمرك ايران از تجارت خارجي نيمه نخست سال جاري، در اين مدت يك ميليون و ۵۲۶ هزار و ۸۶۴ دستگاه انواع گوشي تلفن همراه وارد كشور شده كه ارزش آن به ۲۴۲ ميليون و ۶۹۲ هزار دلار مي‌رسد. واردات گوشي تلفن همراه در اين مدت، هم به لحاظ ارزش و هم از نظر تعداد، افزايش قابل توجهي را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان مي‌دهد. بنابر اين گزارش، در شش ماهه نخست سال‌جاري تعداد ۳۹۳ هزار دستگاه انواع گوشي تلفن همراه بيشتر از سال گذشته وارد كشور شده كه در مجموع ۳۵ درصد رشد را نشان مي‌دهد. واردات گوشي تلفن همراه در نيمه نخست سال گذشته به تعداد يك ميليون و ۱۳۳ هزار و ۹۰۸ دستگاه بود كه ارزش اين تعداد گوشي تلفن همراه در مدت ياد شده ۱۵۸ ميليون و ۶۹ هزار دلار بوده است.

82 درصد

افزايش توليد ميني‌بوس

براساس جديدترين آمار منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت توليد انواع ميني‌بوس و ميدل‌باس در شهريورماه با افزايش ۸۱.۸ درصدي همراه بوده است. شهريور ماه امسال توليد انواع ميني‌بوس و ميدل‌باس به طور ميانگين از ۷۷ دستگاه در شهريورماه سال گذشته به ۱۴۰ دستگاه افزايش يافته است. در اين مدت توليد اين محصولات در پيشرو ديزل‌ آسيا صعودي بوده و از ۲۰ دستگاه در شهريور ماه ۱۳۹۶ به ۴۰ دستگاه افزايش يافته است. توليد انواع ميني‌بوس و ميدل‌باس در سروش ديزل مبنا نيز با افزايش همراه بوده و از ۲۰ دستگاه در شهريور ماه سال گذشته به ۸۰ دستگاه رسيده است. شهريورماه امسال توليد انواع ميني‌بوس و ميدل‌باس در گروه بهمن با كاهش همراه بوده و از ۲۲ دستگاه در شهريورماه ۱۳۹۶ به ۱۶ دستگاه كاهش يافته است.

۳ ميليارد دلار

وام بانك جهاني به مصر

بانك جهاني با اعطاي يك وام سه ميليارد دلاري به مصر موافقت كرد. سحر نصر وزير سرمايه‌گذاري و همكاري‌هاي بين‌المللي مصر گفت كه در جريان ديدارش با مقامات بانك جهاني توانسته است، توافق در خصوص وام سه ميليارد دلاري از اين بانك را وارد فاز نهايي كند.

با اين حال وي به جزييات بيشتري از اين وام نظير ميزان بهره پرداختي و اينكه اين وام چه زماني به مصر پرداخت خواهد شد، صحبتي نكرد. به گفته اين وزير مصري، تامين مالي جديد در چارچوب اصلاحات ساختاري اقتصاد مصر و اطمينان بانك جهاني به اين اصلاحات پرداخت مي‌شود و بانك جهاني از برنامه مصر براي اعمال تغييرات گسترده اقتصادي و اجتماعي حمايت مي‌كند. با دريافت اين وام جديد، بدهي خارجي مصر باز هم افزايش خواهد يافت و با توجه به بدهي ۹۲ و ۶۴ ميليارد دلاري ثبت شده اين كشور تا پايان ماه ژوئن، حجم بدهي خارجي اين كشور از ۹۵ ميليارد دلار نيز خواهد گذشت. مصر پيش‌تر نيز سه بسته يك ميليارد دلاري وام از بانك جهاني دريافت كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون