• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4211 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر

بن‌سلمان در پي خريد منچستريونايتد

جنگ عربستان و قطر در زمين فوتبال

علي كربلايي

 

 

از ابتداي هفته هر روز اخباري مبني بر علاقه محمد بن‌سلمان، شاهزاده قدرتمند سعودي به خريد باشگاه منچستريونايتد شنيده مي‌شد. سرانجام روز گذشته «اينديپندنت» در گزارشي مدعي شد كه بن‌سلمان واقعا به دنبال خريد منچستر از مالكان امريكايي اين تيم يعني خانواده گليزر است. انتشار اين خبر فضاي رسانه‌اي را به سمت منچستريونايتد و بن‌سلمان برده است. هواداران يونايتد موضع‌گيري‌هاي متفاوتي نسبت به اين خبر داشته‌اند. در اين نوشته سعي بر اين است كه ابعاد مختلف اين خبر بررسي شود و تمام احتمالات را بررسي كنيم.

 

بازي رسانه‌اي

حتما در فيلم‌هاي هيجان‌انگيز ديده‌ايد كه قهرمان داستان زماني كه در تنگنا گيرافتاده است و تمركز دشمن به سمت اوست، سعي مي‌كند تا حواس آنها را پرت كند. در فيلم‌هاي جنگي نارنجكي به سمتي دور از خود پرت مي‌كنند تا توجهات را به آن سمت جلب كنند. آنها در اين مدت فرصت دارند فكر كنند تا چاره‌اي بينديشند يا با اين كار به كلي از مهلكه بگريزند. احتمالا اين خبر هم بمبي است كه عربستان منفجر كرده تا توجهات را از ماجراي قتل خاشقجي به سمتي ديگر پرت كند. عربستان تحت فشارهاي شديد بين‌المللي است و جامعه جهاني رفتار عربستان را در حذف يك منتقد آن هم به اين شكل فجيع برنتابيده است. توفان‌هاي خبري در شبكه‌هاي رسمي و مجازي به راه افتاده و بن‌سلمان هر چه براي ايجاد وجهه بين‌المللي‌اش با اصلاحات اجتماعي رشته بود، پنبه شده است. در چنين وضعيتي عربستان يك بمب خبري به سمت رسانه‌ها پرتاب كرده و منتظر واكنش آنهاست. تيري در تاريكي.

سرمايه‌گذاري بلندمدت

يكي ديگر از سناريوهاي محتمل اين است كه اين خبر واقعيت داشته باشد و بن‌سلمان واقعا بخواهد منچستريونايتد را خريداري كند. واقعي بودن اين خبر اصلا غيرمنطقي نيست. فوتبال يك صنعت پول‌ساز است و منچستريونايتد پول‌سازترين تيم جهان. اين يك سرمايه‌گذاري بزرگ است كه قطعا در آينده سود مالي زيادي به همراه خواهد داشت. گليزرها، مالكان امريكايي فعلي منچستريونايتد به خساست معروفند و هواداران مي‌گويند آنها به فكر سود خود هستند، نه موفقيت‌هاي باشگاه. چنين ديدگاهي غلط هم نيست و گليزرها به منچستريونايتد به عنوان يك پروژه تجاري نگاه مي‌كنند. اگر به يكباره مالكاني سر كار بيايند كه براي منچستر بزرگ‌ترين ستاره‌هاي جهان را بخرند، قطعا من‌يونايتد از اين كار سود خواهد برد و تيمي كه همين حالا هم بيشترين هوادار و بزرگ‌ترين بازار را در اختيار دارد، از اين هم فراتر خواهد رفت و قلمرويش را گسترش خواهد داد.

 

وجهه بين‌المللي

خريد منچستريونايتد يك وجهه بين‌المللي خاص براي بن‌سلمان به همراه دارد. مالكان موفق باشگاه‌ها اغلب افرادي محبوب هستند و اين موضوع را مي‌توانيد از هواداران پاري‌سن‌ژرمن بپرسيد تا مطمئن شويد. دايره كوچك هواداران پاري‌سن‌ژرمن را بسط دهيد به دايره بزرگ هواداران منچستريونايتد در جهان. اين پروژه قطعا جاي فكر كردن دارد و اگر به درستي اجرا شود موفقيت‌هايش فراتر از حد انتظار است. بن‌سلمان، بلندپرواز و جوان است و بدش نمي‌آيد قدرتش را اينگونه به رخ مردم جهان بكشد.

پر كردن جاي خالي

امارات و قطر با هزينه در فوتبال اروپا به موفقيت‌هايي دست پيدا كرده‌اند. منچسترسيتي يك مالك اماراتي دارد و خانواده سلطنتي قطر مالك پاري‌سن‌ژرمن است. مالكان روس و حتي ايراني‌ها در ليگ برتر ديده مي‌شوند. اما عربستاني‌ها حضوري فعال و جدي در فوتبال نداشته‌اند و نتوانسته‌اند از قدرت اين بازار استفاده كنند. پس احتمالا تصميم گرفته‌اند وارد اين بازي شوند و جاي خالي خود را با يك قدم محكم پركنند.

 

جنگ قدرت منطقه‌اي

قطر با سرمايه‌گذاري عظيم در فوتبال وجهه فوق‌العاده‌اي به دست آورده است. آنها ميزبان جام جهاني بعدي هستند و باشگاه پاري‌سن‌‌ژرمن كه متعلق به خاندان سلطنتي قطر است يك پروژه موفقيت‌آميز را پشت سر مي‌گذارد. در اين ميان قطر با استفاده از بازوهاي رسانه‌اي قدرتمندش در حال ساختن جايگاهش در ذهن جهانيان است و اين بازوها به قدري قدرتمندند كه خبر مرگ 1200 كارگر در جريان ساخت استاديوم‌هاي ميزبان جام جهاني هرگز نتوانسته موجي عليه قطر به راه بيندازد. قطر يك مشكل منطقه‌اي براي عربستان است و سعودي‌ها واكنشي خصمانه نسبت به قدرت گرفتن قطر نشان داده‌اند. آنها هيچ رابطه‌اي با هم ندارند و عربستان و متحدانش قطر را تحت محاصره قرار داده‌اند و كمك ايران و تركيه اگر نبود اين كشور دچار يك بحران مي‌شد. بن‌سلمان حالا مي‌خواهد جنگ قدرتش با قطر را به زمين فوتبال بكشاند. او از تماشاي موفقيت‌هاي قطر خوشحال نيست و مي‌خواهد با وارد شدن به اين بازي شانس موفقيت قطري‌ها را كم و خودش پيروز مسابقه باشد. به هر حال او دست روي مهره ارزشمندتري گذاشته و بزرگ‌ترين تيم فوتبال جهان را مي‌خواهد. قطري‌ها بابت مناسباتي كه با فرانسه داشتند و وعده‌هايي كه براي گرفتن ميزباني به پلاتيني و دولت فرانسه دادند، مجبور بودند تيمي از فرانسه را به سطح اول فوتبال جهان برسانند. اما بن‌سلمان به راحتي مي‌تواند يكي از باشگاه‌هاي بزرگ را بخرد كه شروع كار او را بسيار ساده‌تر مي‌كند. قطر تا امروز به صورت ديوانه‌واري در فوتبال هزينه كرده و گران‌ترين تيم جهان را ساخته است. پرداخت 220 ميليون يورو براي خريد نيمار و 180 ميليون يورو براي خريد امباپه جوان تنها بخشي از ولخرجي‌هاي خانواده سلطنتي قطر است. پاري‌سن‌ژرمن تا امروز تاثيري جدي بر بازار فوتبال داشته و باعث تورم قيمت بازيكنان فوتبال در تمام سطوح شده است. آنها استانداردهاي جديدي براي خريد بازيكن خلق كردند و حالا اگر يك باشگاه بخواهد 200ميليون يورو براي بازيكني خرج كند چندان عجيب نيست. در حالي كه قبل از آن خريدهاي 100ميليون يورويي بسيار ديوانه‌وار و ريسكي بودند. حالا اگر يك مجنون ديگر به اين بازار اضافه شود و بخواهد ستاره‌ها را از تيمي كه اينقدر خرج مي‌كند بربايد، بايد استانداردهاي جديد خودش را ثبت كند. منچستر براي قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا نياز دارد حداقل در هشت پست تقويت شود و اين ‌است كه مالك جديد مي‌تواند خودنمايي كند و با خريدهاي بزرگش وارد بازي قدرت در فوتبال بشود. جنگ قطر و عربستان در فوتبال مي‌تواند به اندازه تمام تاريخ اين ورزش هزينه دربرداشته باشد. پاري‌سن‌ژرمن تا همين جا هم اندازه تمام تيم‌هاي فرانسه هزينه كرده است و در درازمدت اين جنگ مي‌تواند واقعا جنون‌آميزتر از اين بشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون