• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4211 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر

تجربه‌هاي يك طلبكار كهنه‌كار

بدهکارشناسی پیشرفته

عباس محمودیان

حتماً برای شما هم پیش آمده که پولی را به دوست عزیزی قرض داده‌اید یا کاری کرده‌اید و قرار شده تا در اولین فرصت پول شما به دست‌تان برسد اما هیچ‌وقت این «اولین فرصت» پیش نیامده است. برای بنده حقیر هم مثل همه شما پیش آمده و بنا به قولِ دست ما کوتاه و اولین فرصت بر نخیل، فعلا منتظر رسیدن این فرصت تاریخی هستم و در این انتظار برای خالی نبودن عریضه، دست به طبقه‌بندی بدهکارها زدم تا در ادامه مسیر بدانم کدام‌یک از این عزیزان در کدام دسته‌اند و آیا جزو دسته‌ای هستند که روزی بدهی‌شان را بپردازند یا باید فراموش‌شان کرد. برای شما هم می‌گویم، شاید به کار شما هم بیاید:

 

دسته متواری‌ها

توضیح خاصی ندارند. فقط بهتر است سر و کارتان با این دسته نیفتد.

 

دسته «مگه با دزد معامله کردی؟»ها

افراد این دسته، با توپ پر برخورد می‌کنند و نهایت تلاش‌شان را می‌کنند که با گفتن جمله‌های کنایی و محرک اعصاب، کاری کنند که شما با گفتن چند فحش به خودتان و زمین و زمان، قید بدهی‌تان را بزنید و دیگر دنبال طلب‌تان نروید. مراقب این دسته باشید.

 

دسته «ای وای»‌‌ها

این دسته از بدهکاران، حرف‌شان را با «ای‌وای، پاک فراموش کرده بودم» شروع می‌کنند. این رندان زمانه با توسل به زوال عقل و نسیان و استفاده هم‌زمان از عنصر عذرخواهی و پوزش، شما را به همین چند روز آینده پاس می‌دهند. بدهکاران این دسته، پول شما را پس می‌دهند اما باید بارها و بارها از همه روش‌های ممکن با آن‌ها تماس بگیرید که مبادا یادشان برود.

دسته «تنگ‌دستان»

این دسته هم مودبانه و با پوزش و عذرخواهی عمل می‌کنند اما دست‌شان تنگ است و باید چندماهی پایشان صبر کنید تا پولی دست‌شان برسد. این بدهکاران عزیز، عملا پول شما را نخواهند داد؛ فقط مراقب خودتان باشید که به‌راحتی به دسته «با هم حساب می‌کنم»ها می‌روند.

 

دسته «با هم حساب می‌کنم‌»ها

خطرناک‌ترین دسته بدهکاران، همین دسته است. این افراد وقتی در برابر خواسته شما قرار می‌گیرند کاملا خونسرد از شما می‌پرسند چه‌قدر بدهی دارند و شما مثلا می‌گویید یک میلیون تومان. بلافاصله فکری می‌کنند و می‌گویند: «الان توی یه معامله اساسی‌ام، قربون دستت؛ دو تومن دیگه هم به من بده، تا سر ماه سه‌‌تومن رو یک‌جا پس بدم». در مواجهه با این بدهکاران، بلافاصله محل را ترک کنید و دنبال راه دیگری برای گرفتن طلب‌تان باشید.

 

دسته «اشتباه می‌کنی»ها

در این موارد، بسته به توان طرف مقابل، شما باید با عرض شرمندگی از محضرشان مرخص شوید یا در بهترین حالت، قید طلب‌تان را بزنید و راه‌تان را بکشید و بروید. این دسته از بدهکاران، با ذکر تاریخ و ساعت و محل به شما ثابت می‌کنند که بدهی‌شان را داده‌اند و شما فراموش کرده‌اید و بهتر است اگر پول لازم دارید از او قرض بگیرید نه این‌که او را به بدهی متهم کنید.

 

دسته یک‌نفره‌‌

این دسته، تنها یک عضو دارد که به بنده بدهکار است، به همین خاطر اسمی هم ندارد. این عزیزِ بدهکار، هیچ‌کدام از روش‌های دیگر را انجام نمی‌دهد. خودش چند سال است چندماهی یک‌بار تماس می‌گیرد و می‌گوید: «من خودم می‌دانم که بدهکارم، واقعا دنبال جور کردن پول شما هستم. به محض این‌که پولی به دستم برسد حتما بدهی شما را می‌دهم.» بارها از او خواسته‌ام لااقل زنگ نزند و یادآوری نکند تا فراموش کنم، اما نمی‌شود، او راه یک‌نفره خودش را می‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون