• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4212 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۸ مهر

اخبار

ايران در امور لبنان دخالتي ندارد

«سيد حسن نصرالله»، دبيركل جنبش حزب‌الله لبنان به مناست بيست و پنجمين سالروز تأسيس موسسه آموزش و پرورش اسلامي (مدارس المهدي عج) سخنراني كرد. وي در بخشي از سخنانش به قضيه ناپديد شدن «جمال خاشقجي»، روزنامه‌نگار سعودي منتقد آل سعود اشاره كرد و گفت مساله ربايش، شكنجه، قتل و مُثله كردن خاشقجي با ارّه تقريبا قطعي شده است.سيد حسن نصرالله افزود: «از ابتداي اين حادثه تلاش كرديم كه بر اين مساله نظاره‌گر باشيم [تا نتايج تحقيقات مشخص شود]. ولي اين حادثه‌اي است كه مي‌توان از آن استفاده كرد. واضح است اين حادثه در حال بزرگ شدن است و دولت ترامپ شديدا درگير آن است و حكام سعودي در شرايط سختي هستند.» او سعودي‌ها را خطاب قرار داد و گفت كه الان وقت مناسبي براي اتخاذ موضع شجاعانه در ارتباط با جنگ عليه يمن و آتش‌بس در همه جبهه‌هاست تا به يمني‌ها اجازه داده شود به سمت راه‌حل سياسي و آشتي ملي حركت كنند. دبيركل حزب‌الله لبنان ادامه داد: «حمايت بين‌المللي و منطقه‌اي از جنگ سعودي‌ها عليه يمن در حال فروپاشي است به‌ويژه بعد از حادثه خاشقجي. تصوير پادشاهي سعودي در دنيا به گونه‌اي بد است كه در صدسال گذشته سابقه نداشته است.»

سيد حسن نصرالله همچنين در مورد ادعاي برخي مبني بر دخالت ايران در تشكيل كابينه دولت لبنان گفت كه تهران هيچ دخالتي در اين كشور چه از دور و چه از نزديك ندارد.

او افزود: «اينكه گفته مي‌شود قيموميت ايراني خواسته دولت لبنان تشكيل شود؛ نشان به اين نشان كه من [نصرالله] با جبران باسيل [وزير امور خارجه] ديدار كرده و بر ضرورت تشكيل دولت و لزوم امتيازدهي قبل از تحريم‌هاي امريكا عليه ايران تاكيد كرده‌ام، [صحت ندارد و بايد گفت] كه نه چنين ديداري صورت گرفته و نه چنين صحبتي رد و بدل شده است؛ و نه ما بر جريان ملي آزاد يا نخست وزير چيزي را ديكته كرده‌ايم. تشكيل دولت، مساله داخلي لبنان است.»

سيد حسن نصرالله همچنين اين ادعا كه تشكيل حكومت در عراق ماحصل توافق ايران و امريكا بوده را رد كرد و گفت كه آنچه در عراق رخ داد، اراده «عراقي‌هاي ملي‌گراي واقعي» و شكست سياست‌هاي امريكا در اين كشور بود. او در مورد تشكيل دولت لبنان نيز گفت كه اين كشور شاهد پيشرفت قابل توجهي در اين زمينه بود ولي همچنان برخي موانع در رابطه با توزيع وزارتخانه‌ها وجود دارد.

 

پوتين: آغازكننده جنگ هسته‌اي نخواهيم بود

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در سخنراني در نشست سالانه موسوم به «نشست باشگاه مباحثه والداي» در سوچي در خصوص طيف گسترده‌اي از مسائل نظير جنگ سوريه، سلاح‌هاي هسته‌اي و سياست‌هاي نظامي و دفاعي كشورش و همچنين روابط دوجانبه با امريكا، چين و ژاپن اظهارنظر كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، پوتين در اين سخنراني درباره گرونگاگيري ۷۰۰ تن از سوي گروه تروريستي داعش در مناطق تحت كنترل امريكا در سوريه گفت: ما شاهد تحولاتي در سمت چپ رودخانه فرات هستيم و همكاران ما اين تحولات را مي‌دانند. اين منطقه تحت كنترل شركاي امريكايي ما است. آنها در آنجا به نيروهاي مسلح كرد تكيه دارند اما مشخص است كه آنها در اين كنترل موفق نبودند و اعضاي داعش در چندين منطقه باقي مانده‌اند. او تاكيد كرد كه اخيرا داعش حضورش را گسترش داده و ۱۳۰ خانواده متشكل از حدود ۷۰۰ نفر را به گروگان گرفته كه شامل اتباع اروپايي و امريكايي مي‌شوند و در بخشي از سوريه كه تحت كنترل نيروهاي مورد حمايت امريكا بوده، اتفاق افتاده است. پوتين اظهار داشت: آنها يك‌سري اولتيماتوم و خواسته مطرح كرده و هشدار داده‌اند اگر خواسته‌هاي‌شان برآورده نشود، هر روز ۱۰ نفر را مي‌كشند. آنها دو روز قبل از اين سخنراني من، ۱۰ نفر را اعدام كردند. پوتين گفت اطلاعات ما نشان مي‌دهد چند شهروند امريكايي و اروپايي از سوي داعش به گروگان گرفته شده‌اند. رييس‌جمهور روسيه درباره سياستگذاري‌هاي دفاعي و تسليحات هسته‌اي روسيه گفت: دكترين هسته‌اي روسيه دربردارنده يك حمله پيش‌دستانه نيست اما مسكو مصمم به پاسخ به هرگونه حمله نخست از جانب هر متجاوز بالقوه است. پوتين گفت: درباره مساله آمادگي خود من و ما براي استفاده از تسليحات تحت اختيارمان ازجمله تسليحات انهدام وسيع براي محافظت از منافع‌مان من به شما يادآوري مي‌كنم كه قبلا گفتم ما در مفهوم در نظر گرفته شده براي تسليحات هسته‌اي خود ايده حمله پيش‌دستانه را نداريم. پوتين گفت: ايده ما پاسخ به يك حمله پيش‌دستانه است. آن دسته از كساني كه مي‌دانند نيازي به اينكه من اين را توضيح بدهم ندارند اما من بار ديگر مي‌گويم معني اين مطلب اين است كه ما آماده استفاده از تسليحات هسته‌اي تنها زماني كه مطمئن شويم يك متجاوز بالقوه به روسيه و خاك ما حمله مي‌كند، هستيم. پوتين اظهار كرد: ما به عنوان «شهيد» به بهشت مي‌رويم و متجاوزها به سادگي كشته خواهند شد. وي افزود: متجاوز بايد بداند كه تلافي كردن غير‌قابل اجتناب است و از بين خواهد رفت و ما به عنوان قرباني تجاوز شهيد محسوب شده و به بهشت مي‌رويم در حالي كه آنها خيلي ساده جان خود را از دست خواهند داد چون زماني براي آنكه توبه كنند، نخواهند داشت. رييس‌جمهور روسيه تاكيد كرد كه كشورش هرگز آغاز‌كننده يك جنگ هسته‌اي نخواهد بود چرا كه اين منجر به يك فاجعه جهاني خواهد شد.

 

تركيه ميزبان سران روسيه، فرانسه و آلمان در ارتباط با سوريه

«ابراهيم كالين» سخنگوي «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهوري تركيه، از برگزاري دور جديد نشست چهارجانبه با سران روسيه، آلمان و فرانسه در تاريخ 27 اكتبر در استانبول و در خصوص ادلب و روند سياسي در سوريه خبر داد. به گزارش آناتولي، او ابراز اميدواري كرد كه در اين نشست، تلاش‌ها در خصوص حل دايمي بحران سوريه متمركز شود و رهبران چهار كشور در خصوص شرايط ميداني، توافق ادلب و روند سياسي در سوريه بحث خواهند كرد. دفتر رياست‌جمهوري فرانسه نيز در خصوص اين نشست اعلام كرد: اين نشست روي كسب اطمينان از پا برجايي آتش‌بس در ادلب و جلوگيري از وقوع فاجعه انساني تمركز مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون