• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4216 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ آبان

اخبار

جان بولتون:

تحريم‌هاي ايران بر قيمت نفت تاثير گذاشته است

مشاور امنيت ملي امريكا گفت كه تحريم‌هاي اين كشور عليه ايران بر قيمت جهاني نفت تاثير گذاشته است و روسيه و امريكا هر دو از اين سياست واشنگتن نفع مي‌برند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، جان بولتون مشاور امنيت ملي امريكا كه براي ديدار با مقامات روسيه به اين كشور سفر كرده است، گفت كه تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران بر بازار جهاني نفت تاثير گذاشته است و مسكو به عنوان يك توليد كننده نفت از اين افزايش قيمت سود خواهد برد. وي كه با يك شبكه راديويي روس گفت‌وگو مي‌كرد، در ادامه تصريح كرد: در همين راستا امريكا توليد و صادرات نفت خود را افزايش داده است. روسيه نيز از كاهش صادرات (نفت) ايران نفع مي‌برد. ما نيز به عنوان توليد كننده نفت سود مي‌بريم. اما بازار در زمان مناسب تثبيت خواهد شد. بولتون گفت كه هدف از تحريم‌هاي امريكا عليه ايران اعمال بيشترين فشار بر اين كشور است تا تهران رفتار خود را تغيير دهد. مشاور امنيت ملي امريكا در اين سفر با مقامات ارشد روسيه، ازجمله همتاي روس خود و وزير امورخارجه ديدار داشته است. وي در ديدار با مشاور امنيت ملي روسيه درباره مسائل مختلف شامل معاهده موشكي ميان دو كشور، كره شمالي، ايران، سوريه، افغانستان، اوكراين، مقابله با تروريسم و قاچاق مواد مخدر رايزني كرده است.

 

ظريف با معاون وزير خارجه عمان ديدار كرد

محمد بن عوض الحسان، معاون سياسي وزير خارجه عمان پيش از ظهر ديروز سه شنبه با محمدجواد ظريف ديدار و درباره مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي و توسعه همكاري‌هاي دوجانبه تبادل نظر كرد. در اين ديدار دو طرف ضمن تاكيد بر توسعه همكاري‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي دو كشور، در خصوص مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي گفت‌وگو كردند. تهران و مسقط به ويژه در سال‌هاي اخير روابط رو به رشدي داشته‌اند و بطور مستمر علاوه بر توسعه روابط دوجانبه، در خصوص مسائل مختلف منطقه‌اي و بين المللي تبادل نظر دارند. چندي پيش حسين جابري انصاري دستيار ارشد وزير امورخارجه در امور ويژه سياسي درعمان با يوسف بن‌علوي، وزير مشاور در امورخارجه عمان ديدار و گفت‌وگو كرد. تيرماه امسال هم محمد جواد ظريف در سفر به عمان با يوسف بن علوي درباره همكاري‌هاي مشترك دو كشور در زمينه‌هاي مختلف و شيوه‌هاي تقويت و گسترش آن و درباره موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي مورد اهتمام دو كشور تبادل نظر كرد. اسفندماه سال گذشته نيز يوسف بن علوي وزير مشاور در امور خارجي عمان در راستاي توسعه و تعميق مناسبات دوجانبه به تهران سفر كرد.

 

بهرام قاسمي:

آزادي مرزبانان آزمون جدي براي دولت جديد پاكستان است

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امورخارجه، در تشريح آخرين پيگيري‌هاي وزارت امور خارجه براي آزادي مرزبانان ربوده شده ايراني در منطقه ميرجاوه گفت: بعد از واقعه تلخ ربوده شدن سربازان كشورمان در مرزهاي ايران و پاكستان كه در منطقه ميرجاوه اتفاق افتاد، بلافاصله در ديداري كه سفير پاكستان در تهران با دستيار و مديركل وزارت امور خارجه داشت، مراتب نگراني و لزوم انجام اقدامات آني، عاجل و جدي دولت پاكستان اعلام شد. به گزارش ايلنا، قاسمي با بيان اينكه در همان روز وزير امور خارجه نيز با همتاي پاكستاني تلفني گفت‌وگو كرد، تصريح كرد: در آن گفت‌وگو، آقاي ظريف ضمن گلايه و اعلام نگراني به سرنوشت اتباع ايراني ربوده شده، خواستار انجام اقدامات فوري دولت پاكستان در مسير آزادي نيروهاي مرزباني ايران و همچنين برخورد، دستگيري و مجازات ربايندگان شدند. وي افزود: پس از آن، علاوه بر اقدامات فوق‌، كميته‌هاي مشترك ميان دو كشور تشكيل شد و بخش‌هاي مختلف و نيروهاي نظامي عاليرتبه با همتايان خود به گفت‌وگو پرداختند كه از جمله آنها مي‌توان به رايزني وزير دفاع كشورمان با همتاي پاكستاني‌شان اشاره كرد. سخنگوي دستگاه ديپلماسي با تاكيد بر اينكه تماس‌ها، رايزني‌ها و تلاش‌ها براي آزادي سربازان ربوده شده ادامه دارد، خاطرنشان كرد: وزارت امور خارجه براساس وظايف ذاتي خود بدون فوت وقت، اقدامات ديپلماتيك لازم را در جهت آزادي اين سربازان آغاز كرده و از هيچ تلاشي در اين باره فروگذار نكرده است. آنچه دستگاه ديپلماسي در توان دارد، تماس‌هاي ديپلماتيك و اقدامات سياسي است كه اين اقدامات در عالي‌ترين شكل ممكن انجام شده است. در واقع، وزارت امور خارجه در كنار ساير دستگاه‌هاي مسوول در ساير بخش‌ها، با تمام توان تلاش خود را كرده است. قاسمي با بيان اينكه انتظار داريم دولت جديد پاكستان در اولين حادثه‌اي كه دوران جديد نخست‌وزيري عمران‌خان در مناسبات ميان ايران و پاكستان اتفاق افتاده است، سرفراز از اين آزمون بيرون بيايد و اقدامات مثبتي نسبت به همسايه خوب‌شان، ايران انجام دهند، ابراز داشت: اميدواريم رايزني‌ها و همكاري‌هاي طرف‌هاي ايراني با طرف پاكستاني به نتايجي مطلوب در اولين فرصت ممكن نائل شود چراكه همه بخش‌ها در ايران در تلاش هستند سربازان ربوده شده به آغوش خانواده‌هاي‌شان برگردند. قاسمي با تاكيد بر اينكه از ابتداي اين حادثه مواضع ايران و انتظارات كشورمان از پاكستان بيان شده است، يادآور شد: ما منتظر هستيم دولت پاكستان از تمامي توان خويش براي آزادي سربازان ربوده شده ايراني استفاده كند اما سياست جمهوري اسلامي، عدم تحمل ناامني، بي‌ثباتي و ايجاد بلبشو و آنارشيسم در مرزها توسط گروه‌هاي تروريستي است و با شدت و جديت از منافع ملي و امنيت كشورمان دفاع مي‌كنيم و اجازه تعرض به مرزها توسط اشرار و تروريست‌ها را نمي‌دهيم. وي با بيان اينكه روابط خوب و دركي متقابل ميان ايران و پاكستان وجود دارد، عنوان كرد: اميدواريم پاكستان در جهت آزادي نيروهاي ايراني وظايف خود را به نحو احسن انجام دهد و شاهد اينگونه اتفاقات در مرزهاي دو كشور - كه بايد مرزهاي دوستي، صلح و امنيت باشند - نباشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون