• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4216 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ آبان

برتري يزداني نسبت به سوريان

بازگشت باشكوه

وحيد جعفري

 

 

حسن يزداني از آن دست ورزشكاراني است كه توانايي رسيدن به ركورد بزرگان كشتي دنيا را دارد. محجوب، باهوش، جنگنده، جسور، آرام، متين، بااخلاق، زيرك، تيزچنگ، باتعصب، كشتي‌بلد، مردم‌دار و در يك جمله قهرماني است پهلوان؛ اما چيزي كه امروز ما را بيش از هر زمان ديگري متقاعد كرده كه او مي‌تواند در زمره تاريخ‌سازان تاريخ كشتي جهان قرار گيرد، مأيوس نشدن پسر دوست‌داشتني كشتي ايران بعد از شكست است؛ فاكتوري كه حتي باعث برتري نسبي ستاره كشتي آزاد ايران نسبت به حميد سوريان اسطوره‌ كشتي فرنگي كشورمان شده است. شايد مادر گيتي ديگر فرزندي چون حميد سوريان براي كشتي فرنگي ايران نزايد؛ مبارزي بزرگ كه صياد طلا بود و جز نشان زرين مدال ديگري را نمي‌پسنديد و به سينه نمي‌زد. كافي است نام او را در اينترنت سرچ كنيد تا مقابل نام او يك مدال المپيك، ۶ نشان رقابت‌هاي جهاني و ۲ مدال قهرماني آسيا را ببينيد كه همگي طلا هستند و خبري از نشان‌هاي ديگر نيست. او كمتر باخت و بيشتر برد تا تبديل به اسطوره كشتي فرنگي ايران شود؛ ستاره‌اي كه دنياي كشتي تحسينش كرد و برايش احترام خاصي قائل است؛ اما يك ضعف داشت كه باعث شد تا او چند مدال ارزشمند را از دست دهد و جاي خالي مدال بازي‌هاي آسيايي در كارنامه پربارش احساس شود. او ضراب طلا بود و جز قهرماني عنواني را نمي‌توانست براي خود متصور شود، براي همين هر‌بار شكست خورد، نتوانست خود را متقاعد كند آن‌طور كه بايد و شايد مسابقات را ادامه دهد و به مدالي غير از طلا برسد.

سوريان در نخستين المپيك خود در پكن ۲۰۰۸ مغلوب نظير مانكيفِ روس شد تا طلا را از دست دهد. او كه طلا را از دست رفته مي‌ديد در ادامه برابر پارك ائون چول كره‌اي نيز باخت تا روي سكو نرود. حميد در بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۰ گوانگ‌ژو نيز پس از شكست در مقابل كوهي هاسگاوا ژاپني و از دست دادن نشان زرين، نتوانست خود را آن‌طور كه بايد جمع و جور كند و مغلوب مراد كاليشاپوف قزاق شد تا از رسيدن به مدال برنز بازبماند. سوريان در المپيك ۲۰۱۶ ريو وقتي در ديدار اول نتيجه را به شينوبو اوتا از ژاپن واگذار كرد تا طلا را از دست دهد، در ادامه گويي ديگر انگيزه و توان رقابت را نداشت تا مغلوب آلمات كبيسبايف قزاق شود و راه به جايي نبرد. اسطوره‌اي چون سوريان بعد از هر باخت اين توان را نداشت كه خود را مهياي كسب مدال برنز كند و با دو باخت از المپيك آخر كنار رفت تا با خاطره‌اي تلخ دنياي قهرماني را وداع گويد.

همواره اين ترس وجود داشته كه ستاره اين روزهاي كشتي آزاد ايران نيز بعد از شكست نتواند همچون سوريان خود را جمع و جور كرده و به رقابت بازگردد؛ اما حسن يزداني نشان داد كه مرد بازگشت‌هاي دشوار است. او وقتي در صبح روز نخست مسابقات قهرماني جهان در كمال ناباوري نتيجه را به ديويد تيلور امريكايي واگذار كرد، بسياري تصور كردند كه كار يزداني تمام است و اگر هم تيلور به فينال رسد و حسن امكان حضور در گروه بازنده‌ها و كسب مدال برنز را داشته باشد، نخواهد توانست خود را آماده مبارزه مجدد كند و به سرنوشت سوريان دچار خواهد شد؛ اما او با بازگشت قدرتمندانه خود روي تشك رقابت و شكست مقتدرانه رقبا و كسب نشان برنز ثابت كرد كه در اين شرايط عملكرد بهتري نسبت به سوريان بزرگ دارد و مي‌توان اميدوار بود كه با تكيه بر اين فاكتور مدال‌هاي كمتري را از دست دهد و در ادامه به ركوردداران تاريخ كشتي جهان برسد.

يزداني هنوز چشم‌هاي تماشاگران كاملا باز نشده بود و سالن برگزاري مسابقات سرماي شب را در دل داشت كه نتيجه را به تيلور واگذار كرد؛ اما خيلي خوب جبران كرد و قبل از اينكه چشم‌هاي تماشاگران به خواب رود و گرماي سالن برگزاري مسابقات سرد شود، به مدال برنز رسيد تا معلوم شود كه به درستي يكي از نوابغ كشتي دنياست.

او نااميد نشد، خود را جمع و جور كرد، به رقابت بازگشت، ادامه داد و روي سكو رفت. شمايل كشتي ايران نشان داد كه اگر زخم بخورد و مجروح شود باز با قدرت ادامه خواهد داد و به پلنگ زخم خورده‌اي مي‌ماند كه هيچ كس و هيچ چيز نمي‌تواند مانع او شود. شايد اگر همين حالا فيلم مبارزه او با جادوگر امريكايي را به عقب بزنيد اين‌بار يزداني پيروز ميدان شود!

 


يزداني هنوز چشم‌هاي تماشاگران كاملا باز نشده بود و سالن برگزاري مسابقات سرماي شب را در دل داشت كه نتيجه را به تيلور واگذار كرد؛ اما خيلي خوب جبران كرد و قبل از اينكه چشم‌هاي تماشاگران به خواب رود و گرماي سالن برگزاري مسابقات سرد شود، به مدال برنز رسيد تا معلوم شود كه به درستي يكي از نوابغ كشتي دنياست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون