• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4219 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۶ آبان

خبركوتاه

بازيگر محبوب روسي درگذشت

نيكولاي كاراچنتسوف بازيگر محبوب روسي كه در سال ۱۹۸۹ جايزه هنرمند مردمي اتحاد جماهير شوروي را از آن خود كرده بود در سن ۷۳ سالگي درگذشت.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از راديو اروپاي‌آزاد، نيكولاي كاراچنتسوف بازيگر محبوب روسي در سن ۷۳ سالگي درگذشت.رسانه‌هاي روسيه به نقل از آندري، پسر اين بازيگر اعلام كردند كه كاراچنتسوف روز جمعه ۲۶ اكتبر يك روز پيش از تولد ۷۴ سالگي‌اش در كلينيكي در مسكو درگذشت.كاراچنتسوف بيشتر براي حضور در چندين فيلم محبوب دوران اتحاد جماهير شوروي شناخته مي‌شد و اوج محبوبيت كاراچنتسوف در ميان جوانان روسي به اواخر دهه ۷۰ و اوايل دهه ۸۰ ميلادي برمي‌گردد.اين هنرپيشه روسي در تعدادي نمايش و توليدات تئاتري مانند «تراژدي خوشبينانه»، «ديكتاتوري وجدان»، «مدرسه مهاجران»، «متاسف»، «تصوير كشور چك» و «شهر ميليونرها» بازي كرده است.كاراچنتسوف در عرصه دوبله نيز فعاليت داشت و دوبلور ژان پل بلموندو ستاره بزرگ سينماي فرانسه در زبان روسي بود. وي در سال ۱۹۸۹ در واپسين سال‌هاي حيات اتحاد جماهير شوروي جايزه هنرمند مردمي اتحاد جماهير شوروي را از آن خود كرد. كاراچنتسوف در سال ۲۰۰۵ تصادف شديدي كرد كه موجب شد ۲۶ روز به كما برود. اين بازيگر پس از بازگشت به زندگي ديگر هيچگاه سلامت خود را به‌طور كامل به دست نياورد. او پس از آن حادثه تا آخر عمر تنها در يك فيلم سينمايي بازي كرد.

 

مايكل فاسبندر جيمز باند بعدي نيست

مايكل فاسبندر در مصاحبه‌اي خودش را از رقابت براي ايفاي نقش مامور ۰۰۷ كنار گذاشت.به گزارش مهر به نقل از ايندپندنت، مايكل فاسبندر بازيگر ۴۱ ساله سينما كه مدت مديدي است به عنوان يكي از شانس‌هاي جانشيني دنيل كريگ در فرنشايز جيمز باند از او ياد مي‌شود معتقد است كه مامور ۰۰۷ بايد شخصي جوانتر از وي باشد.او با اشاره به اينكه عاشق جيمز باند است و با او بزرگ شده است، گفت: اين بحث (ايفاي نقش باند توسط وي) بامزه است، اما من معتقدم كسي كه بخواهد نقش باند را بازي كند بايد در اوايل دهه ۲۰ زندگي خود باشد.

اگرچه فاسبندر پيش از اين احساس مي‌كرد كه نقش جيمز باند بايد به يك بريتانيايي برسد اما حالا اين ايده را كه يك امريكايي بتواند تجسم‌بخش مامور ۰۰۷ شود مطرح كرده است.بازيگر «۱۲ سال بردگي» در اين باره افزود: من هميشه فكر مي‌كردم كه باند بايد يك انگليسي باشد اما بياييد اجازه دهيم يك امريكايي يا شخصي مثل جك اوكانل (بازيگر فيلم شكست‌ناپذير) كه براي ايفاي اين نقش خوب است اين نقش را بازي كند.

بازيگر «گرسنگي» همچنين در پاسخ به اين پيشنهاد كه آيا رايان گاسلينگ كانادايي براي ايفاي نقش مامور ۰۰۷ مناسب است، گفت: چراكه نه.اين بازيگر همچنين در پايان اين مصاحبه كه با مجله جي‌كيو بريتانيا انجام داده بود در مورد سياست‌هاي امريكا و دونالد ترامپ رييس‌جمهوري اين كشور نيز صحبت كرد.او گفت: من فكر مي‌كنم مردم عصباني هستند. آنها (مردم) فكر مي‌كنند كه از حقوق اجتماعي خود محروم شده‌اند. در نظر من ترامپ كسي است كه با بانكداري و ديگر كارهايش ما را به اين دردسر انداخته، او (ترامپ) خودش بخشي از مشكل است.

 

انتشار داستاني ديده‌نشده از «سيلويا پلات»

يك داستان كوتاه نوشته‌شده توسط «سيلويا پلات» شاعر و نويسنده امريكايي در ۲۰ سالگي، قرار است براي اولين‌بار در ژانويه ۲۰۱۹ منتشر شود.به گزارش ايسنا به نقل از گاردين، اين داستان كوتاه كه «مري ونتورا و قلمرو نهم» نام دارد، روايتگر يك سفر شوم با قطار است و يكي از آثار كوتاهي است كه انتشارات فابر قصد دارد به مناسبت نودمين سالگرد فعاليت خود منتشر كند. «پيتر كي استينبرگ» محقق آثار «سيلويا پلات» معتقد است اين داستان كوتاه كاملا با ديگر آثار او متفاوت است و به عنوان اثري مهم، متمايز از همه آثاري است كه خوانندگان پلات پيش‌تر از او ديده‌اند. بسيار هيجان‌انگيز است كه اين داستان كوتاه به‌زودي منتشر مي‌شود و در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. «سيلويا پلات» اين داستان را در دسامبر سال ۱۹۵۲ و زماني كه دانشجوي سال سوم كالج اسميت بود نوشته است.«آندرو ويسلون» در كتاب‌ زندگي‌نامه «سيلويا پلات» با عنوان «ترانه عاشقانه يك دختر مجنون» كه در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، سال‌هاي جواني زندگي اين نويسنده و شاعر امريكايي را بسيار مهيج و در عين حال دشوار توصيف مي‌كند و مي‌نويسد: وي تحت فشار زيادي بود و بسياري از اين فشارها نيز خودساخته بود، چرا كه وي هميشه دوست داشت بهترين باشد اما در آن زمان اطراف او را زنان جواني گرفته بودند كه بسيار مستعد بودند و به همين دليل او مجبور بود درآمد خود را بالا ببرد و به پوست كندن سيب‌زميني و خرد كردن سبزيجات در آشپزخانه كالج مي‌پرداخت، از سوي ديگر درآمدهايي نيز از نوشتن شعر و داستان به دست مي‌آورد. بسياري از داستان‌هاي اوليه «سيلويا پلات» در زندگي خودش ريشه دارد و به شرايطي مي‌پردازد كه آنها را تجربه كرده است، اما داستان كوتاه جديدي كه قرار است منتشر شود به سبب جنبه‌هاي استعاري‌اش بسيار متمايز است. «پيتر كي استينبرگ» محقق آثار «سيلويا پلات» كه ماه پيش مجموعه‌اي از نامه‌هاي «پلات» را پس از ويرايش منتشر كرده است نيز مي‌گويد: فكر مي‌كنم «پلات» در اين داستان در تلاش است برخي داستان‌هاي انجيل و «كمدي الهي» اثر «دانته» را زنانه و به نوعي اصلاح كند و در اين داستان كوتاه «مري ونتورا» سفري را با يك قطار مدرن آغاز مي‌كند و به جهان زيرِزمين مي‌رود و در انتها اين فرصت را دارد تا خود را از سرنوشتي كه انتخاب او نبوده رها كند. «سيلويا پلات» شاعر، رمان‌نويس، نويسنده‌ داستان‌ كوتاه و مقاله‌نويس امريكايي بود. او بيشتر شهرت خويش را وام‌دار شعرهايش است. كتاب «حباب شيشه» كه زندگي‌نامه‌ او محسوب مي‌شود و در آن به زندگي اين شاعر و كشمكش‌هايش با بيماري افسردگي پرداخته شده، از ديگر آثار برجسته اوست. «كلوسوس و اشعار ديگر»، «غزال»، «گذر از آب» و «درختان زمستاني» از مجموعه شعرهاي «پلات» هستند.«پلات» با «تد هيوز» شاعر مطرح انگليسي ازدواج كرد اما اين پيوند سرنوشت شومي داشت و خيانت «هيوز» به «پلات» موجب شد اين شاعر جوان كه به افسردگي نيز دچار شده بود در سال ۱۹۶۳ و در حالي كه ۳۰ سال سن داشت دست به خودكشي بزند و جان خود را از دست دهد.

 

پرواز هماي به كانادا مي‌رود

پرواز هماي و گروه مستان در تورنتو و مونترال روي صحنه مي‌روند.به گزارش ايلنا، پرواز هماي و گروه مستان، دوم دسامبر ۲۰۱۸ (يكشنبه ۱۱ آذر ۹۷) در تورنتو و نهم دسامبر ۲۰۱۸ (يكشنبه ۱۸ آذر ۹۷) در مونترال روي صحنه مي‌روند. هماي پس از برگزاري كنسرت در كانادا، اپراي «حلاج» را با دكوري پرتابل شبيه به ايوان عطار كاخ سعدآبادِ تهران به ورزشگاه‌هايي در شهرهاي اهواز، تبريز، رشت، شيراز، اصفهان و كرمان مي‌برد. او پيش‌‌تر از ۲۱ مرداد تا ۱۵ شهريور به مدت ۲۵ شب اپراي «حلاج» را در ايوان عطار كاخ سعدآباد تهران اجرا كرد.

 

چهار سينماگر ايراني در جشنواره فيلم امريكا

سه فيلم بلند و يك فيلم كوتاه از ساخته‌هاي سينماگران ايراني در بخش‌هاي مختلف سي‌ودومين جشنواره فيلم موسسه فيلم امريكا (AFI) به روي پرده مي‌روند.

به گزارش ايسنا، فيلم كوتاه «تاريكي» به كارگرداني سعيد جعفريان و تهيه كنندگي رامبد جوان در ادامه حضورهاي موفق خود در جشنواره‌هاي بين‌المللي اين بار به بخش مسابقه سي و دومين دوره جشنواره فيلم AFI امريكا راه يافت كه از جمله بزرگ‌ترين جشنواره‌هاي امريكا و گفته مي‌شود يكي از مهم‌ترين جشنواره‌هاي فيلم در جهان به شمار مي‌آيد كه مورد تاييد آكادمي اسكار نيز هست.

اين فيلم كوتاه كه اولين نمايش جهاني خود را در بخش رقابتي فيلم‌هاي كوتاه جشنواره كن تجربه كرد و پس از آن به جشنواره تورنتو نيز دعوت شد، در صورت كسب جايزه بزرگ بخش مسابقه فيلم كوتاه جشنواره موسسه فيلم امريكا جواز حضور در رقابت‌هاي اسكار را به دست خواهد آورد. سال گذشته فيلم كوتاه «نگاه» به كارگرداني فرنوش صمدي اين جايزه را از آن خود كرده بود.اما در بخش سينماي جهان جشنواره موسسه فيلم امريكا، «۳ رُخ» به كارگرداني جعفر پناهي و «خوك» ساخته «ماني حقيقي» به روي پرده مي‌روند و فيلم اسپانيايي زبان «همه مي‌دانند» جديدترين ساخته اصغر فرهادي نيز ميهمان بخش نمايش‌هاي ويژه اين رويداد سينمايي است. فيلم «۳ رُخ» و «همه مي‌دانند» در بخش رقابتي جشنواره فيلم كن ۲۰۱۸ براي اولين بار رونمايي شدند، جايي كه ساخته فرهادي به عنوان فيلم افتتاحيه به روي پرده رفت. فيلم «خوك» از ماني حقيقي نيز اولين نمايش جهاني خود را در بخش رقابتي جشنواره فيلم برلين ۲۰۱۸ تجربه كرد. سي‌ودومين دوره جشنواره فيلم موسسه فيلم امريكا (AFI) از تاريخ ۸ تا ۱۵ نوامبر (۱۷ تا ۲۴ آبان) در لس‌آنجلس امريكا برگزار خواهد شد.

 

تعطيلي سينماها در اربعين حسيني

سخنگوي كارگروه اكران وضعيت نمايش فيلم‌هاي سينمايي را در روزهاي تعطيلي پيش رو اعلام كرد.

غلامرضا فرجي به ايسنا گفت: سينماهاي كشور روز هفتم آبان ماه به مناسبت اربعين حسيني از ساعت 17به بعد به طور كامل تعطيل هستند و سينماها در روز سه‌شنبه هشتم آبان ماه هم هيچ نمايشي ندارند.

به گفته وي فيلم‌هاي كمدي روز دوشنبه هفتم آبان تا قبل از ساعت ۱۷ هم اكران نمي‌شوند و سينماها از روز چهارشنبه نهم آبان‌ماه داير خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون