• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4220 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۷ آبان

مشكل امروز اصلاح‌طلبان ردصلاحيت و مسائل بيروني نيست

محمد كيانوش‌راد، فعال سياسي در پاسخ به سوالي درباره لزوم توجه به مسائل سياسي كشور و موضوع گفت‌وگوي ملي با توجه به اذعان اقتصاددان‌ها مبني بر سخت‌تر شدن شرايط اقتصادي تا پايان سال جاري گفت: «مساله اصلي تنها گفت‌وگو نيست. گفت‌وگو اگر براي درك مشكلات و حل آنها باشد، بايد از موضع برابر باشد. نمايش گفت‌وگو در همه جا، حتي در نظام‌هاي كاملا مستبد بعضا انجام مي‌شود، مهم اراده براي حل مشكلات است. تنها از دولت هم نبايد انتظار گفت‌وگو داشت، نهادهايي كه از قدرت و ثروت قابل توجهي برخوردارند، در اين شرايط بيشتر بايد مورد خطاب قرار گيرند.»

به گزارش ايلنا، او ادامه داد: «حل مشكلات اقتصادي، اگرچه راه‌حل‌هاي اقتصادي مي‌طلبد، اما تنها با جهت‌گيري و تصميم‌گيري درست سياسي به فعليت مي‌رسد. مشكل اصلي عدم توافق ملي در نهادهاي تصميم‌گير است. هر كس راه خود را مي‌رود و عملا شيوه ملوك‌الطوايفي وجود دارد و دولت هم تنها تصميم‌گير نيست، اگر هم تصميمي بگيرد، نهادهاي موازي و پرقدرت مانع از قدرت دولت در اجرا مي‌شوند. بحث از اقتصاد دولتي، سوسياليستي، نهادگرايايي و جامعه‌گرايي و نئوسوسياليستي و يا بحث ليبراليسم و نئوليبراليسم، بحثي فرعي است.»

كيانوش‌راد درباره مبهم بودن فضاي انتخاباتي براي اصلاح‌طلبان با توجه به حجم گسترده رد صلاحيت‌ها به اين سوال كه تا چه ميزان به ترميم رابطه اصلاح‌طلبان با حاكميت اميدوار هستيد، پاسخ داد: «اصلاح‌طلبي به معني ترميم خرابي‌ها و ناكارآمدي‌هاست. اصلاح‌طلبان واقعي، هميشه دنبال سازش با رقبا و حاكميت به معني سياسي آن و نه منفعت‌طلبانه و سوداگرانه بوده‌اند. حاكميت هم بايد به دنبال تصحيح رفتارها و ترميم رابطه با اصلاح‌طلبان باشد. »

نماينده مجلس ششم ادامه داد: «منظور از حاكميت، آن بخش از قدرت حاكمه است كه در نهايي كردن تصميم‌ها نقش تعيين‌كننده دارد. مجلس امروز به هيچ عنوان در راس امور نيست. وقتي يك آقايي مي‌گويد ريشه مشكلات فعلي در انتخاب مردم است، ايشان متوجه نيستند كه مشكل، مشكل انتخاب مردم نيست، مشكل كساني هستند كه جلوي انتخاب مردم را مي‌گيرند. ضمنا ايشان ناخواسته اعتراف مي‌كند كه مردم همفكران‌شان را قبول ندارند.»

او در ادامه در پاسخ به اين سوال كه نقد درون جناحي را چگونه تفسير مي‌كنيد و نقد عدم شفافيت در درون جناح اصلاح‌طلب و يا نداشتن برنامه براي بعد از رسيدن به قدرت را تا چه ميزان در اين مقوله وارد مي‌دانيد، گفت: «نقد درون جناحي لازم، اما تخريب درون جناحي، بازي در ميدان رقيب است. مشكل امروز اصلاح‌طلبان برنامه نيست، مشكل بيروني رد صلاحيت‌هاست. مشكل دروني اصلاح‌طلبان، خطر پيري و عقيم‌شدگي است. مشكل تهديد رخنه ثروت و پول در تعيين مناسبات داخلي است. علائمي از اين وضعيت مشاهده مي‌شود.»

به گفته كيانوش‌راد، بدون تعارف، مساله پاكدستي، نقطه قوت اصلاح‌طلبان بود اما علائمي هست كه متاسفانه در حال فروپاشي است. براي همين است كه مردم بعضا مي‌گويند نه اين و نه آن. كمك مالي نبايد باعث قرار دادن افراد در ليست و يا سپردن پست به افراد شود. اميد به دانشجويان است. باز هم دانشجويان پاكدل و فداكار مي‌توانند خوني تازه در جريان اصلاحات به وجود آورند.

او به اين سوال كه تا چه ميزان نقدهاي اصلاح‌طلبان به دولت را وارد مي‌دانيد و آيا شما هم معتقديد روحاني به سبد راي خود كه اصلاح‌طلبان هستند رو دست زد، پاسخ داد: «چنين تعبيري را خيلي قبول ندارم. دولت روحاني، ادامه دولت هاشمي است. شايد اگر ميرحسين موسوي هم بود تا حد زيادي كم و بيش در همين مسير حركت مي‌كرد. يعني فعلا ساختار سياسي و اختيارات، امكان بيش از اين را نمي‌دهد. روحاني همان روحاني سال ۹۲ است. سبد اصلي راي او اصلاح‌طلبان بود. امروز هم حاميان اصلي او با وجود برخي دلخوري‌ها و انتقادات، باز هم اصلاح‌طلبان هستند. به قول حافظ، گر اندكي نه به وفق رضاست، خرده مگير. البته در مواردي بيش از اندكي است، اما شرايط ساختاري را هم بايد ديد، آنگاه قضاوت كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون