• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4221 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۹ آبان

عدد و رقم

۲۰ درصد

متوسط افزايش حقوق كاركنان براي سال آينده

با اعلام ضوابط بودجه سال ۱۳۹۸ متوسط افزايش حقوق كاركنان ۲۰ درصد اعلام شده است؛ اين رقم نشان مي‌دهد كه افزايش حقوق مي‌تواند متغير و سقف آن حتي بالاتر از ۲۰ درصد يا كمتر از آن باشد. اين در حالي است كه بحث‌هايي براي افزايش تا ۲۵ درصد نيز مطرح بود. ضوابط مالي بودجه سال آينده كه به تازگي از سوي سازمان برنامه و بودجه اعلام و به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شده است، حاوي اعداد و ارقامي براي برآورد اوليه هزينه‌هاي دستگاه‌ها در سال آينده است تا دولت بتواند بر اساس آن هزينه‌هاي خود را نهايي و منابع لازم را پيش‌بيني و تامين كند. حقوق كاركنان به عنوان بخش اعظم هزينه‌هاي جاري هر ساله متناسب با تورم افزايش يافته و البته همين درصد افزايش همواره از بخش‌هاي مهم هزينه‌ايي در زمان تدوين لايحه بودجه به شمار مي‌رود. آنچه در ضوابط بودجه سال آينده آمده است از اين حكايت دارد كه دولت متوسط افزايش حقوق براي كاركنان را ۲۰ درصد اعلام كرده است و از دستگاه‌هاي اجرايي خواسته تا بر اين اساس هزينه حقوقي خود را برآورد كنند. اعلام «متوسط ۲۰ درصد» نشان مي‌دهد كه درصد افزايش مي‌تواند بيشتر يا كمتر از ۲۰ درصد باشد و تاكيدي بر افزايش پلكاني حقوق براي سال بعد خواهد داشت. در مدت اخير و در جريان بررسي ارقام بودجه ظاهرا در مورد ميزان افزايش از ۲۰ تا ۲۵ درصد بحث‌هايي مطرح بوده است.

بر اين اساس به نظر مي‌رسد براي سال بعد نيز روش افزايش حقوق با در نظر گرفتن سقف به طور پلكاني انجام شود. اينكه درصد افزايش درنهايت چه رقمي باشد با رفتن لايحه به مجلس و بررسي‌هايي كه در آنجا انجام مي‌شود، نهايي خواهد شد. براي سال جاري نيز دولت ميزان ۱۰ درصدي براي افزايش حقوق كاركنان به مجلس اعلام كرد ولي سرانجام طرح افزايش پلكاني حقوق تا سقف ۲۰ درصد مصوب و اجرايي شد كه طبق آن حقوق‌ها بين 6 تا ۲۰ درصد افزايش پيدا كرد؛ به طوري كه افرادي كه حقوق كمتري دريافت مي‌كنند مشمول درصد بالاتري از افزايش مي‌شوند.

 

53.5 ميليارد

ارزش 7 ماهه تجارت خارجي

رييس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران از افزايش ارزش تجارت خارجي ايران به افزون بر 53 ميليارد و 500 ميليون دلار از آغاز امسال تا پايان مهر ماه خبر داد. تراز تجاري كشور نيز به مثبت 926 ميليون دلار رسيد. به گزارش شبكه پيام‌رسان گمرك جمهوري اسلامي ايران «فرود عسگري» اعلام كرد: در اين مدت 67 ميليون و 362 هزار تن صادرات غيرنفتي به ارزش 27 ميليارد و 229 ميليون دلار به بازارهاي هدف فرستاده شد. عسگري ادامه داد: اين ميزان صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال 13.35 درصد از نظر ارزش دلاري رشد كرد. «ميزان واردات قطعي كالا به كشور نيز 18 ميليون و 929 هزار تن به ارزش 26 ميليارد و 303 ميليون دلار بود». به گفته وي، ميزان واردات كشور در اين مدت نسبت به 7 ماهه پارسال 8.68 درصد از نظر وزني و 11.7 درصد از حيث ارزش دلاري كاهش نشان مي‌دهد. عسگري گفت: در اين مدت ميعانات گازي، پروپان مايع شده، روغن‌هاي سبك و فرآورده‌ها به جز بنزين، متانول و پلي‌اتيلن گريد فيلم به ترتيب مهم‌ترين كالاهاي صادراتي و ذرت دامي، قطعات منفصل خودرو، برنج و لوبياي سويا به ترتيب بيشترين كالاي وارداتي كشور بود.

۴۹ درصد

افزايش قيمت نهاده‌هاي ساختمان‌هاي مسكوني تهران

شاخص قيمت نهاده‌هاي ساختمان‌هاي مسكوني شهر تهران در فصل تابستان ١٣٩٧ نسبت به شاخص فصل بهار ٢٥.٧ درصد و نسبت به شاخص فصل تابستان ۹۶ معادل ٤٩.١درصد افزايش داشته است. به گزارش مركز آمار ايران، گزارش شاخص قيمت نهاده‌هاي ساختمان‌هاي مسكوني شهر تهران فصل تابستان١٣٩٧(بر مبناي سال پايه ١٣٩٠) منتشر شد كه بر اين اساس درصد تغييرات ميانگين شاخص در 4 فصل منتهي به فصل تابستان سال ١٣٩٧ نسبت به ميانگين شاخص در 4 فصل منتهي به تابستان سال ١٣٩٦ معادل ٢٦.٧ درصد بوده كه نسبت به همين اطلاع در فصل قبل ١٧.٤درصد با افزايش روبه‌رو بوده است. شاخص قيمت نهاده‌هاي ساختمان‌هاي مسكوني شهر تهران در فصل تابستان ١٣٩٧ به عدد ٣١٥.٤ رسيد كه اين رقم نسبت به شاخص فصل قبل(٢٥٠.٨)، ٢٥.٧ درصد و نسبت به شاخص فصل مشابه سال قبل(٢١١.٦) ٤٩.١درصد افزايش داشته است. شاخص قيمت گروه «آهن‌‌آلات، ميلگرد و پروفيل در و پنجره و نرده» با ٤٥ درصد نسبت به فصل قبل بيشترين تاثير را در افزايش شاخص كل در فصل تابستان داشته است و گروه « چوب» با ٦٤.٣ درصد افزايش و گروه «خدمات» با ٤ درصد افزايش به ترتيب رتبه‌هاي بعدي را در افزايش شاخص قيمت نهاده‌هاي ساختمان‌هاي مسكوني شهر تهران در فصل تابستان سال١٣٩٧ مورد بررسي داشته‌اند.

3 هزار ميليارد تومان

هدر رفت بابت خريد مرغ سنگين

مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي كشور گفت: مردم بابت خريد مرغ‌هاي سنگين وزن، سالانه 3 هزار ميليارد تومان پول خود را به هدر مي‌دهند. «برومند چهارآيين» توليد و خريد مرغ سايز را توصيه و اظهار كرد: بهترين سايز براي وزن مرغ مصرفي مردم بين 1.6 تا 1.8كيلوگرم است و بيش از اين ميزان چربي است كه بايد به دور ريخته شود.

وي اظهار كرد: علاقه‌مندي مردم به خريد مرغ سايز بزرگ تا حدي است كه توليدكنندگان ناچار مي‌شوند كه با افزايش دوره توليد از دان بيشتري استفاده كنند. وي بر اين باور است مصرف مرغ با سايز كوچك نه تنها از لحاظ مزه و كيفيت بهتر بوده بلكه براي هضم غذا نيز مناسب‌تر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون