• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4222 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ آبان

بيانيه مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم

نامه سرگشاده آيت‌الله يزدي نظر شخصي ايشان است

حدود يك هفته از ديدار آيت‌الله العظمي شبيري‌زنجاني با آقايان موسوي‌خوئيني، غلامحسين كرباسچي، سيدمحمد خاتمي، عبدالله نوري، عبدالمجيد معاديخواه و تعدادي ديگر گذشته است اما با نامه‌اي كه ششم آبان‌‌ماه آيت‌الله محمد يزدي در واكنش به اين ديدار خطاب به آيت‌الله العظمي شبيري‌زنجاني نوشت و از ايشان خواست ديگر اين كار را تكرار نكنند، هنوز هم خبر اين ديدار در صدر اخبار است و واكنش‌هاي به نامه محمد يزدي همچنان ادامه دارد.

محمد نهاونديان، معاون اقتصادي رييس‌جمهوري روز سه‌شنبه با سفر به قم ضمن شركت در مراسم عزاداري اربعين حسيني با حضرات آيات سيدموسي شبيري‌زنجاني، ناصر مكارم‌شيرازي و صافي‌گلپايگاني از مراجع عظام تقليد هم ديدار كرد. همچنين آيت‌الله محمدعلي فيض‌گيلاني يكي از اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم با سيدمحمد خاتمي ديدار كرد.

جواد امام، مديرعامل بنياد باران از اين ديدار خبر داد و گفت:«آيت‌الله محمدعلي فيض‌گيلاني در ادامه حمايت‌هايي كه طي روزهاي اخير از آيت‌الله العظمي شبيري‌زنجاني شده است همچنين در اعتراض به نامه آقاي محمد يزدي، روز سه‌شنبه به ديدار آقاي خاتمي آمدند و اعلام كردند كه نامه ايشان منتسب به جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيست.» او ادامه داد:«آيت‌الله فيض‌گيلاني اعلام كردند كه نه ايشان و نه بسياري از اعضاي جامعه مدرسين، آن رفتار را قبول ندارند. در مجموع اين ديدار، ديداري دوستانه و همراه با ابراز علاقه طرفيني بود.» همچنين مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم بيانيه‌اي در اين باره صادر كرد بخش‌هايي از آن در زير آمده است:

«نامه‌ حضرت آيت‌الله يزدي به مرجع عظيم‌الشأن حضرت آيت‌الله العظمي شبيري‌زنجاني(دامت بركاته العاليه) با واكنش‌هاي متفاوت و البته كم‌سابقه گروه‌هاي فكري و سياسي حوزوي و غيرحوزوي مواجه گرديد، نامه ايشان كه به ‌صورت سرگشاده انتشار يافت داري سه بخش است:

۱- احترام و ارادت به شخصيت و مقام مرجعيت حضرت آيت‌الله العظمي شبيري‌زنجاني(دامت بركاته) است. مقام علمي و اخلاقي و منش رفتاري معظم‌له بر حوزويان محترم، شاگردان، مقلدان و ارادتمندان ايشان پوشيده نيست كه همواره مورد تكريم و احترام بزرگان و اعلام حوزه‌هاي علميه بوده و هست.

۲- يادآوري افراد مساله‌دار كه مي‌توانند نسبت به جايگاه رفيع مرجعيت و شخصيت حضرت آيت‌الله العظمي شبيري، خدشه وارد كنند. اين نگراني حضرت آيت‌الله يزدي برآمده از تاريخ و تجربه نه‌ چندان دور ساليان گذشته است كه هر خواننده منصفي بر آن اذعان دارد و اين دغدغه نه به خاطر مسائل جناحي است كه به حتم و به دور از هر گونه پيشداوري، نامه‌اي در اين سطح از مخاطب محترم چگونه مي‌تواند رنگ و بوي جناحي و سياسي داشته باشد بلكه آنچه گفته شده از باب دلسوزي، حراست و صيانت از جايگاه مرجعيت است.

۳- بخش سوم نامه- با وجود آنكه برخي لحن آن را تند مي‌دانند- تقاضايي است از حضرت آيت‌الله‌العظمي شبيري‌زنجاني(دامت بركاته) مبني بر شناخت خطرات اين گروه مساله‌دار كه باز هم حاكي از حفاظت پايگاه رفيع مرجعيت و جايگاه منيع مرجع عاليقدر حضرت آيت‌الله العظمي شبيري‌زنجاني(دامت بركاته) است.

دوستان عزيز حوزوي و غيرحوزوي به اين مساله عنايت نداشتند كه نامه از طرف شخص آيت‌الله يزدي بوده و نه به عنوان رياست جامعه مدرسين . مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قـم با اعتقاد راسخ به جايگاه رفيع مرجعيت شيعه و كمال احترام به مرجع آگاه و وارسته حضرت آيت‌الله‌العظمي شبيري‌زنجاني(متّع‌‌الله‌‌المسلمين‌ بطول‌ بقائه‌) نامه حضرت آيت‌الله يزدي را در راستاي صيانت و حراست از جايگاه والاي مرجعيت و دفاع از نظام و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي دانسته كه صداقت ايشان در دفاع از ركن ركين مرجعيت بر كسي پوشيده نيست.

اما اين تنها واكنش جامعه مدرسين حوزه علميه قم به اين ماجرا نيست. حجت‌الاسلام عندليب همداني به دنبال نامه سرگشاده آيت‌الله محمد يزدي به آيت‌الله‌العظمي شبيري‌زنجاني از عضويت در جامعه مدرسين حوزه علميه قم استعفا داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون