• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4222 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ آبان

خبركوتاه

فاطمه معتمدآريا داور يوناني‌ها شد

فاطمه معتمدآريا به عنوان يكي از اعضاي هيات داوران جشنواره فيلم «سالونيكا» يونان انتخاب شد.

به گزارش ايسنا، پنجاه ونهمين جشنواره فيلم سالونيكا از ۱۰ تا ۲۰ آبان (۱ تا ۱۱ نوامبر) در يونان برگزار مي‌شود و فاطمه معتمدآريا به عنوان يكي از اعضاي هيات داوران در جشنواره حضور خواهد داشت.

طبق اعلام «سينه ايران»، جشنواره فيلم سالونيكا هيچ فيلمي از توليدات سينماي ايران را اين دوره انتخاب نكرده و تنها فيلم‌هاي «مرز» ساخته علي عباسي و محصول دانمارك و سوئد و «جوي» ساخته سودابه مرتضوي و محصول اتريش در بخش غيررقابتي افق‌هاي جديد به نمايش در‌مي‌آيند.

 

گريم‌هاي عجيب و غريب تيلدا سويينتون

فيلم جديد «سوسپيريا» احتمالا به سه فيلم قبلي تيلدا سويينتون بازيگر بريتانيايي كه اسكار بهترين چهره‌پردازي و آرايش مو را به دست آورده بودند، ملحق مي‌شود.

به گزارش مهر، با وجود اينكه فيلم «مرا با نامت صدا كن» آخرين ساخته لوكا گوادانينو سال گذشته توانست نامزد جايزه اسكار بهترين فيلم شود ولي منتقدان براي فيلم «سوسپيريا» جديدترين ساخته گوادانينو كه براساس نسخه ۱۹۷۷ داريو آرجنتو ساخته شده است شانس موفقيت چنداني در اسكار ۲۰۱۸ قائل نشده‌اند، با اين حال با توجه به تصاوير ديده شده از گريم عجيب و غريب تيلدا سويينتون در اين فيلم از همان روز نخست اكثر منتقدان، فيلم را يكي از شانس‌هاي اصلي كسب جايزه اسكار بهترين چهره‌پردازي و آرايش مو در نظر گرفته‌اند و معتقدند اعضاي آكادمي قطعا نمي‌توانند از كار فرناندا پرز سرپرست گروه گريم اين فيلم بگذرند.

جالب است بدانيم در صورت رخ دادن اين اتفاق آن‌گونه كه در سايت گلددربي نقل شده، «سوسپيريا» به چهارمين فيلم تيلدا سويينتون تبديل خواهد شد كه توانسته جايزه اسكار بهترين چهره‌پردازي و آرايش مو را از آن خود كند؛ اتفاقي كه در طول كمتر از چهار دهه از ايجاد اين بخش در جوايز اسكار كم‌نظير است. البته كيت بلانشت ديگر بازيگر مهم سينما نيز در چهار فيلم برنده جايزه اسكار بهترين چهره‌پردازي و آرايش مو بازي كرده است، هرچند بلانشت برخلاف سويينتون در فيلم‌هايش كه جايزه اسكار بهترين چهره‌پردازي را به دست آورده‌اند (اليزابت، ارباب حلقه‌ها: ياران حلقه، ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه، مورد عجيب بنجامين باتن) گريم‌هاي آنچنان سنگيني نداشته است.

فيلم‌هاي «سرگذشت نارنيا: شير، كمد و جادوگر» (۲۰۰۵)، «مورد عجيب بنجامين باتن» (۲۰۰۸) و «هتل بزرگ بوداپست» (۲۰۱۴) سه فيلم سويينتون هستند كه پيش از اين برنده جايزه اسكار بهترين چهره‌پردازي و آرايش مو شده‌اند.

حالا در فيلم «سوسپيريا» سويينتون در سه نقش بازي كرده است يكي نقش مادام بلانچِ رقاص كه چهره‌اش به خود واقعي سويينتون شبيه است ديگري نقش مادر ماركوسِ شيطاني و سومي هم نقش دكتر جوزف كلمپرِر پيرمرد روانشناس.
يكي از نكات جالب فيلم «سوسپيريا» ليست بازيگران فيلم است، در اين ليست در ابتدا نوشته شده بود كه نقش دكتر كلمپرِر را بازيگر مردي به نام لوتز اِبرتزدورف ايفا كرده است و مدت‌ها ادعا مي‌شد اين شخصيت وجود خارجي دارد به گونه‌اي كه حتي سايت IMDb هم به اشتباه براي لوتز اِبرتزدورف ۸۲ ساله آلماني، پروفايل درست كرد، هر چند بعدها بازي با كلمات فاميلي اِبرتزدورف، خيالي بودن اين شخصيت را آشكار كرد و خود سويينتون هم در مصاحبه با نيويورك‌تايمز سرانجام لو داد كه اين نقش را نيز خودش ايفا كرده است و به عمر شخصيت خيالي لوتز اِبرتزدورف پايان داد. (تلفظ سويينتون در انگليسي تلفيقي از دو كلمه گراز و شهر است و اِبرتزدورف هم در آلماني تلفيقي از اين دو كلمه است.) با توجه به ايفاي سه نقش در يك فيلم از سوي تيلدا سويينتون، برخي از منتقدان با در نظر گرفتن سابقه اسكار در تحسين بازيگران ايفاگر چندين نقش در يك فيلم (الك گينس و پيتر سلرز دو نمونه شاخص اين مثال) شانس نامزدي اسكار براي تيلدا سويينتون در اين فيلم قائل هستند، اما بايد گفت بي‌ترديد در فصل جوايز سينمايي كانون توجه منتقدان بخش چهره‌پردازي اين فيلم است. حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا سويينتون براي گريمورهاي فيلم «سوسپيريا» نيز همچون سه فيلم پيشينش خوش‌يمن خواهد بود؟

 

جان گرفتن دوباره باني و كلايد بر پرده نقره‌اي

كلويي گريس مورتس و جك اوكانل در فيلم «عشق يك تفنگ است» در نقش باني و كلايد دو تبهكار بدنام تاريخ امريكا بازي مي‌كنند. به گزارش مهر به نقل از هاليوود‌ريپورتر، پس از گذشت بيش از ۵۰ سال از زماني كه في داناوي و وارن بيتي، باني و كلايد را به شخصيت‌هاي شاخص سينمايي تبديل كردند، كلويي گريس مورتس و جك اوكانل در فيلم «عشق يك تفنگ است» در نقش اين دو تبهكار بدنام دوران ركود بازي خواهند كرد.

كيكه مايي‌يو، كارگردان اسپانيايي اين فيلم را كارگرداني مي‌كند. مايي‌يو پيش از اين در سال ۲۰۱۶ فيلم «تورو» را كه در باكس آفيس اسپانيا به موفقيت درخشاني دست يافت كارگرداني كرده است.

فيلمنامه فيلم را شلدون ترنر فيلمنامه‌نويس نامزد جايزه اسكار براي فيلم «بالا در آسمان» بر اساس كتاب پرفروش «باهم پايين برويد: واقعي، داستان ناگفته باني و كلايد» به قلم جف گويين نوشته و جاني نيومن نيز آن را بازبيني كرده است. «عشق يك تفنگ است» داستان هيجان‌انگيز دو نفر از مشهورترين شخصيت‌هاي تاريخ امريكا به نام‌هاي باني پاكر و كلايد بارو است.

تيم تهيه فيلم در بيانيه‌اي در مورد ساخت فيلم چنين گفتند: ما از اينكه داستان باني و كلايد را بازتعريف خواهيم كرد، هيجان‌زده هستيم. داستان اين دو در فرهنگ مردم در سراسر جهان به يادگار مانده است، با اين وجود اندك افرادي در اين نسل با شرايطي كه آن دو را به فضاي تبهكاري كشاند، آشنايي دارند. كيكه، كلويي و جك، كارگردان و بازيگران فيلم در مورد شخصيت محور بودن داستان آن‌گونه كه ما انتظار داريم با يكديگر همگام هستند و ما از داشتن چنين تيمي احساس خوشحالي مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون