• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4222 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ آبان

تولدت مبارك ماركو

ديروز، يا 31 اكتبر، سالروز تولد ماركو فان‌باستن بود. برترين مهاجم تاريخ فوتبال هلند. فان‌باستن در فوتبال جهان با جام ملت‌هاي اروپا مشهور و محبوب شد؛ سال 1988. سالي كه فوتبال هلند از خواب 10 ساله‌اش بيدار شد و دوباره براي سرزمين لاله‌هاي نارنجي آبروداري كرد. فان‌باستن در سال 1964 به دنيا آمد و از 18 سالگي عضو باشگاه آژاكس آمستردام شد. او وقتي آژاكس را به مقصد ميلان ترك كرد، 24 ساله بود. درخشش چشمگير ماركو در آژاكس دليل اين انتقال بود. فان‌باستن در سال‌هاي 1984، 1985، 1986 و 1987 آقاي گل فوتبال هلند شد. او در 1985 مرد سال فوتبال هلند شد و در 1986 به عنوان بهترين گلزن اروپا جايزه كفش طلايي را از آن خود كرد. درخشش تام و تمام او در فاصله سنين 20 تا 24 سالگي، مقامات ميلان را متقاعد كرد كه اين ستاره هلندي را از آن خود كنند. ماركو فان باستن در ميلان به اتفاق رود گوليت و فرانك ريكارد، مثلثي تاريخ‌ساز را تشكيل داد؛ مثلثي كه دو سال پي در پي آث ميلان را به مقام قهرماني جام باشگاه‌هاي اروپا رساند. ما ايراني‌ها و بسياري از مردم جهان با فان‌باستن پس از سه گلي كه در يورو 88 در بازي با انگلستان به ثمر رساند، آشنا شديم. در آن دوره از مسابقات جام ملت‌هاي اروپا، هلند نخستين بازي را 1 بر صفر به شوروي واگذار كرده بود و در صورت شكست مقابل انگلستان، كارش تمام بود. فان‌باستن در حالي كه در بازي اول هم بازيكن ثابت تيم رينوس ميشل نبود، مقابل انگلستان سه بار دروازه پيتر شيلتون را باز كرد تا هلند با برد 3 بر 1، همچنان به صعود اميدوار بماند. هلندي‌ها در بازي سوم به سختي 1 بر صفر از سد ايرلند جنوبي گذشتند. بخت با فان‌باستن يار بود كه ويم كيفت در دقيقه 82 آن بازي دروازه ايرلند را باز كرد وگرنه هلند حذف مي‌شد و تاريخ جور ديگري رقم مي‌خورد. در بازي نيمه‌نهايي، فرانس بكن‌بائر، يورگن كوهلر را مامور مهار ماركو كرده بود. كوهلر در ماموريت خودش موفق بود تا اينكه فان‌باستن در دقيقه 89 از چنگ او گريخت و با تكلي زيبا، گلي كم‌نظير به ثمر رساند و هلند را مقابل آلمان ميزبان به برتري 2 بر 1 رساند. در بازي فينال هلندي‌ها مترصد بودند انتقام شكست 1 بر صفر دور مقدماتي را از شوروي بگيرند. در دقيقه 33 فان‌باستن با ضربه سر به گوليت پاس داد و رود گوليت هم با يك ضربه سر وحشتناك و تاريخي، دروازه رينات داسايف را گشود. آن فينال احتمالا زيباترين فينال تمام ادوار جام ملت‌هاي اروپا بوده است. در نيمه دوم ماركو فان‌باستن با شوتي سر ضرب و استثنايي، داسايف را مقهور خودش كرد. بعدها گل بي‌نظير فان‌باستن در فينال يورو 88، از سوي فيفا به عنوان دومين گل تاريخ فوتبال انتخاب شد؛ بعد از گل مارادونا به انگلستان در جام جهاني 1986. تاخت ‌و تاز ماركو با هلند تا جام جهاني 1990 ادامه يافت. در مرحله راهيابي به جام جهاني، هلند و آلمان همگروه بودند و هلندي‌ها به عنوان تيم اول گروه مستقيم راهي جام جهاني شدند و آلمان با سختي و بدبختي به جام جهاني رسيد. گل زيباي فان‌باستن به آلمان در بازي برگشت، آن هم در دقيقه 89، بكن‌بائر و شاگردانش را راهي پلي‌آف كرد و چيزي نمانده بود كه قيصر از حضور در جام محروم شود. در فاصله يورو 88 تا جام جهاني 1990، فان‌باستن و گوليت و ريكارد آث‌ميلان را
دو بار پي ‌در ‌پي قهرمان اروپا كردند. 1989 و 1990. اما وقتي كه جام جهاني آغاز شد، رود گوليت آسيب‌ديده بود و فان‌باستن خسته از جام باشگاه‌هاي اروپا. در جام جهاني، فان‌باستن و گوليت سايه‌اي كمرنگ از واقعيت هميشگي خودشان بودند. هلند در گروهش سوم شد و در يك‌هشتم نهايي به مصاف آلمان رفت و اين‌بار نوبت برتري ژرمن‌ها بود. با حذف هلند از جام، ماركو به درخشش خودش در ميلان و ليگ فوتبال ايتاليا ادامه داد. او دو بار آقاي گل ليگ ايتاليا شده بود و يك‌بار از آن دو بار، در شرايطي آقاي گل شد كه هفت هفته اول ليگ را به دليل آسيب‌ديدگي از دست داده بود. ماركو در يورو 92 هم توفيقي به دست نياورد. با اين تفاوت كه او چهار بازي عالي ارايه كرد ولي در هيچ يك از بازي‌ها موفق به گلزني نشد. فقط يك گل به روسيه زد كه آن هم به اشتباه از سوي داور آفسايد اعلام شد. در بازي نيمه‌نهايي كار به ضربات پنالتي كشيد و پيتر اشمايكل ضربه پنالتي فان‌باستن را مهار كرد.

زندگي فوتبالي نابغه هلندي به تراژيك‌ترين شكل ممكن به اتمام رسيد. مصدوميت او در جريان بازي با مارسي در فينال ليگ قهرمانان و اصرار ماركو به ادامه بازي با پاي مصدوم باعث شد ستاره ميلان در آينده هيچگاه نتواند به فوتبال برگردد تا افسانه او خيلي زودتر از موعد مقرر به اتمام برسد. ماركو جام جهاني 94 را از دست داد. بعد يورو 96 را. بعد همين‌طور سلسله‌وار همه‌چيز از دست رفت و كارش به جايي كشيد كه وقتي براي سر زدن به رود گوليت راهي لندن شد هيچ‌كس او را در ورزشگاه به جا نياورد! اما عاشقان فوتبال در سراسر جهان هيچگاه نمي‌توانند خاطرات فوق‌العاده‌اي كه او در مستطيل سبز برايشان ساخته است را فراموش كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون