• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4222 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ آبان

لايحه «ماليات بر ارزش افزوده در شهرها» مسكوت ماند

مجيد فراهاني رييس كميته بودجه شوراي شهر تهران از مسكوت ماندن بندهايي از لايحه ماليات بر ارزش افزوده كه تاثير منفي بر عملكرد شهرداري‌ها داشت، خبرداد.

مجيد فراهاني، درمورد آخرين وضعيت لايحه ماليات بر ارزش افزوده كه در كميسيون اقتصادي مجلس در حال مطالعه و بررسي است، گفت: در گذشته شهرداري‌ها عوارض مختلفي را از مردم دريافت مي‌كردند و با آنها امورات جاري شهر را انجام مي‌دادند اما بعد از مدتي تمامي عوارض‌ها تجميع و تحت عنوان ماليات بر ارزش افزوده تعريف شد.

وي با بيان اينكه در سنوات گذشته 30 درصد ماليات بر ارزش افزوده به شهرداري‌ها تخصيص داده مي‌شد، ادامه داد: از اين مبلغ 88 درصد به تهران و 12 درصد به روستاهاي اطراف واگذار مي‌شد.

فراهاني با بيان اينكه طبق لايحه‌اي كه دولت به مجلس ارسال كرده تا ماليات بر ارزش افزوده ساماندهي شود، عملا سهم ماليات بر ارزش افزوده شهرداري‌ها به‌شدت كاهش يافته است و اين مي‌تواند شهرداري‌ها را در اداره امورات‌شان با مشكلات جدي مواجه كند، اظهار كرد: چراكه در حال حاضر سهم شهرداري از ماليات بر ارزش افزوده 3هزار ميليارد تومان است كه مبلغ خوبي براي اداره شهر است. وي با بيان اينكه اگر لايحه جديد تصويب شود قطعا شهرداري‌ها به خصوص كلانشهرها با مشكلات جدي در اداره شهرشان مواجه مي‌شوند، گفت: براساس لايحه دولت تمامي ماليات‌ها بايد به خزانه دولت‌ ريخته شود و از آنجا سهم هر سازماني تخصيص داده شود كه واريز ماليات به خزانه دولت و همچنين روند تخصيص و چگونگي بازگرداندن سهم شهرداري‌ها به آنها نيز جاي سوال و يك مسير پر فراز و نشيب است كه مي‌تواند مشكلات زيادي را ايجاد كند.

رييس كميته بودجه شوراي شهر تهران با بيان اينكه لايحه ماليات بر ارزش افزوده كه از سوي دولت به مجلس ارسال شده، به گونه‌اي است كه امكان وضع عوارض از شوراهاي شهر سلب مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه وضع عوارض يكي از مهم‌ترين اظهارات شوراهاي شهر است كه براساس وضعيت شهرها، زمان و مكان، عوارض مختلفي را وضع مي‌كند و حالا كه در لايحه جديد وضع عوارض از شوراهاي شهر سلب مي‌شود، يعني يكي از مهم‌ترين كاركردهاي شورا از آنها گرفته مي‌شود.

وي با بيان اينكه رسيدگي به اين لايحه در دستوركار كميسيون اقتصادي مجلس قرار دارد گفت: با حضور آقاي الويري رييس شوراي عالي استان‌ها و جمعي از نمايندگان شوراي شهر تهران با اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس جلسه‌اي را درخصوص اين لايحه و تاثيرات مخفي‌اش بر اداره شهر برگزار كرديم و به اين نتيجه رسيديم از آنجايي كه لايحه مديريت يكپارچه شهري به عنوان «لايحه مادر» در دولت در حال بررسي است و هنوز به صحن مجلس نيامده است، اين لايحه ماليات بر ارزش افزوده مسكوت بماند تا بتوانيم درمورد ابعاد مختلف لايحه ماليات بر ارزش افزوده تصميمات جديدي بگيريم. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون