• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4222 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ آبان

هيات وزيران: كشت برنج جز گيلان و مازندران محدود و ممنوع شود

فرامك عزيزكريمي مديركل دفتر امور غلات و محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي گفت: طبق مصوبه هيات وزيران در راستاي صرفه‌جويي در مصرف آب، كشت برنج فقط در استان‌هاي گيلان و مازندران حمايت و توصيه مي‌شود.

فرامك عزيزكريمي در مورد آخرين وضعيت الگوي سطح زير كشت برنج در كشور گفت: وزارت جهاد كشاورزي چند سالي است كه مرتب اعلام مي‌كند كه به دليل ميزان بالاي تبخير آب و همچنين آب قابل دسترس تنها دو استان گيلان و مازندارن مساعد كشت برنج هستند.

وي اين را هم گفت كه كشورهايي مانند فيليپين، ‌اندونزي، ژاپن و كره كه بيشترين حجم كشت برنج دارند، سالانه بين 800 تا يك هزار ميلي‌متر بارندگي دارند كه عملا كشت برنج‌شان ديم محسوب مي‌شود و مشكلي براي تامين آب و كشت برنج خود ندارند، اما وقتي ما در استاني مثل خوزستان كه 2700 ميلي‌متر تبخير آب دارد، چگونه مي‌توانيم برنج كشت كنيم؟

مديركل دفتر امور غلات و محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي به مصوبه چند ماه اخير هيات وزيران در راستاي كم آبي و كشت محصولاتي همچون برنج گفت: 12 اسفند ماه سال 96 هيات وزيران بعد از برگزاري كارگروه ملي سازگاري با كم‌آبي مصوبه‌اي داد كه يكي از بندهايش اين بود كه كشت برنج جز دو استان مازندران و گيلان محدود يا ممنوع شود.

در همين راستا در همه استان‌ها به رياست استانداران كارگروه‌هايي تشكيل شد تا براي مصرف بهينه آب با هماهنگي وزارت نيرو به عنوان دبير كارگروه برنامه‌ريزي كنند تا وزارت نيرو توانايي تامين آب در هر استان را اعلام كند و براساس آن تصميم بگيرند كه در كدام منطقه به چه محصولاتي آب بدهند.

عزيزكريمي اولويت وزارت جهاد كشاورزي براي كشت محصولات و اختصاص آب را محصولات دايمي مثل باغات اعلام كرد و گفت: همچنين محصولات چند ساله‌اي كه اگر از بين بروند چند سال زمان مي‌برد تا دوباره به محصول برسيم، نيز يكي ديگر از اولويت‌ها و همچنين محصولات كم آب‌بر است.

وي به ميزان توليد برنج در كشور اشاره كرد و گفت: 440 هزار هكتار برنج اكنون در استان‌هاي گيلان و مازندران كشت شده كه 160 هزار هكتار آن با ماشين‌آلات مكانيزه انجام شده است و در بقيه استان‌ها چيزي حدود 170 تا 180 هزار هكتار كشت برنج داشته‌ايم.

مديركل دفتر امور غلات و محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي به اين نكته هم اشاره كرد كه براي كشت ارقام مقاوم‌تر و با كيفيت‌تر برنج 1700 تن بذر گواهي شده انواع ارقام برنج را بين دو استان گيلان و مازندران توزيع كرده‌ايم كه اميدواريم بهره‌وري در هكتار را بالا ببرد. به گفته اين مسوول در معاونت زراعت وزارت جهاد كشاورزي سال گذشته تنها 700 هزار تن از كل نياز برنج كشور بايد از طريق واردات تامين مي‌شد كه واردكننده‌ها به زور بيش از يك ميليون و 200 هزار تن برنج وارد كردند. فارس

 


ما در استاني مثل خوزستان كه 2700 ميلي‌متر تبخير آب دارد، چگونه مي‌توانيم برنج كشت كنيم؟ 440 هزار هكتار برنج اكنون در استان‌هاي گيلان و مازندران كشت شده كه 160 هزار هكتار آن با ماشين‌آلات مكانيزه انجام شده است و در بقيه استان‌ها چيزي حدود 170 تا 180 هزار هكتار كشت برنج داشته‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون