• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3207 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۶ اسفند

چراغ سبز لاريجاني به تاسيس تشكل جديد اصولگرايان:

از كار حزبي دفاع مي‌كنم

گروه سياسي|آخرين روز مجلس آخرين فرصت علي لاريجاني بود؛ فرصتي براي ارايه گزارش و پاسخ دادن به سوالات رسانه‌ها. جايي كه پرسش‌هايي درباره مذاكرات هسته‌اي و همينطور روابط دولت و مجلس نقش پر رنگي داشت. هر چند تمركز قسمتي از سوالات بر موضوعات اقتصادي هم چشمگير بود. لاريجاني در پي راهي يك ساله كه پر بود از حمايت از دولت و زير فشار قرار گرفتن توسط طيف‌ مخالفان دولت در مجلس، پا به نشست خبري ديروز گذاشته بود. در اين نشست هم مثل تمام آن يك سال باز هم لاريجاني در همان مسير جلو رفت. حمايت ضمني‌اش از دولت و همينطور نظر متفاوتش به روند مذاكرات هسته‌اي در مقايسه با طيف‌هاي منتقد دولت كاملا برجسته بود. هر چند وي در پاسخ به سوالي درباره افزايش تعداد سوالات نمايندگان از وزرا، پشت مجلس‌نشينان را آنقدرها هم خالي نكرد و گفت كه تذكرات داده شده و سوالاتي كه مطرح مي‌شود كاملا «خيرخواهانه» بوده است. به هر تقدير لاريجانيِ پايان سال 93، فرق چنداني با لاريجانيِ طول اين سال نداشت.

 اتفاقي كه در شيراز و چندي قبل در قم افتاد به ريشه داخلي و خارجي كشور لطمه زد و به نظام نيز كمكي نكرد. اميدوارم اين مساله حل شود و دستگاه‌هايي اجرايي و قضايي با آن برخورد كنند. رفتارهاي مشابه شيراز و قم در نظام مردم سالار و در كشوري كه آزادي بيان وجود دارد قابل قبول نيست. رفتارهايي از اين جنس كار ناصحيحي است اميدوارم كه جلوي اينگونه امور گرفته شود.
 درباره وقايع قم اين را نبايد از من سوال كنيد. از بخش‌هاي ديگر بايد بپرسيد. تا جايي كه به من گزارش داده‌اند پيگيري‌هايي كرده‌ام. من اصلا پيگير نيستم؛ هر بخشي مسووليتي دارد، من مسوول اجراي آن نيستم.
 در مجلس اراده نمايندگان حركت رو به جلو در مذاكرات هسته‌اي است؛ هرچند كه نظرات متفاوتي در مجلس وجود داشته باشد. چارچوب‌هاي مذاكرات توسط رهبري مشخص شده است. البته مجلس شوراي اسلامي نيز در قالب اين چارچوب مواردي را مشخص كرده است.
 در روش كار جمهوري اسلامي ايران پرونده‌هايي كه در اختيار شوراي امنيت ملي قرار دارد به دليل ماذونيت رهبري قابليت تصميم‌گيري وجود دارد، هم مجلس و هم دولت در اين مسير قرار دارند و با همفكري هم عمل مي‌كنند كه تحت اشرافيت مقام معظم رهبري هستند.
 كار سناي امريكا كار ناپخته‌اي است و نبايد موردي باشد كه از آنها تأسي كنيم حتي اين اقدام سناتورها نيز در امريكا با واكنش مواجه شد؛ لذا نبايد انتظار داشت اگر كار غلطي انجام دادند، تقدير كنيم. در اينگونه توافقات مختصر عقلي هم وجود دارد كه ديگران نتوانند سوءاستفاده كنند.
 ساختار قانون اساسي در ايران ساختار مناسبي است و مي‌دانيم كه چه وقت چه بايد انجام دهيم. توافق خوب مذاكره‌كنندگان قطعا مورد حمايت مجلس شوراي اسلامي قرار دارد. نفوذ ايران در منطقه و پرونده هسته‌اي دو مقوله مجزا از يكديگر است. اين دو مقوله بايد از يكديگر تفكيك شوند. جمهوري اسلامي منطق برادرانه‌اي را در سطح منطقه دنبال مي‌كند و همواره در كنار همسايگان و دوستان خود مي‌ماند.
 در امريكا مبارزات جناحي وجود دارد و هيچ چارچوبي حاكم نيست. به طوري كه در نظرسنجي 200 هزار نفر از مردم امريكا اقدام اخير كنگره سنا در انتشار نامه را تقبيح كرده و حتي آنان را خائن تلقي كردند. اما در ايران نگاه ملي بر موضوع هسته‌اي حاكم است و چارچوب‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد. در ايران انضباطي بين جريان‌هاي مختلف برقرار است.
 اگر توافق جامع صورت نگيرد دنيا به آخر نمي‌رسد. ما در هر صورت به زندگي خود ادامه مي‌دهيم و اتفاقي براي ما نمي‌افتد، اما اگر توافق جامع صورت بگيرد هم ايران و هم دنيا و هم منطقه منتفع خواهد شد و براي آنها مفيد خواهد بود.
 در مورد نظارت‌ها بيشتر ان پي تي مطرح است، اما شرايطي هم وجود دارد و ما در مجلس قانوني داشتيم مبني بر اينكه پروتكل زماني تصويب مي‌شود كه پرونده در شوراي امنيت نباشد؛ اگر قرار است موافقت صورت گيرد مجلس به اين موضوع توجه مي‌كند.
 جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در دولت جديد مرتب‌تر تشكيل شده و بعضي از موضوعات را دنبال مي‌كنند لذا به طور دقيقي اين جلسات صورت مي‌گيرد. طرحي در مجلس است كه سازماني براي مفاسد اقتصادي تشكيل شود و اميدواريم كه به نتيجه برسد و موضوعات را حل كند.
 گراني مساله بسيار مهمي است اما بايد توجه داشت عامل اساسي آن فضاي ركودي است كه بايد براي رفع آن توليد رونق يابد. مجلس سه قانون براي تسهيل فضاي كسب و كار و رونق توليد تصويب كرد. مجلس و دولت بايد تلاش كنند تا شرايط سرمايه‌گذاري در سال 94 بهبود يابد.
 بگم‌ بگم‌ها از قبل شروع شده است و طرفين از آن استفاده مي‌كنند. مبارزه با مفاسد اقتصادي اگر دستخوش كشمكش‌هاي سياسي شود قطعا راه به جايي نمي‌برد. رسانه‌ها تلاش كنند برخورد با مفاسد اقتصادي به سمت مسائل ملي سوق يابد.
 در مورد ممنوع‌التصويري رييس‌جمهوري اسبق حتما مسير قانوني طي شده است. فكر مي‌كنم اين موضوع از موضوعاتي است كه بايد از مسير خود و از محل سنجيده‌اي حل و فصل شود. در مورد ممنوع‌الخروجي ايشان نيز كه در مصاحبه با روزنامه لوموند مطرح كردم بحث بر سر اين بود كه قوه قضاييه ايشان را ممنوع‌الخروج نكرده بلكه دبيرخانه اين تصميم را گرفته بود.
 در مورد حضور وزرا در مجلس نبايد موضع منفي داشت. اين يك ساختار دموكراتيك است كه وزرا از راه گفت‌وگو با نمايندگان مجلس مسائل را حل و فصل مي‌كنند. تمامي تذكرات مطرح شده به وزرا خيرخواهانه است. طرح سوالات و تذكرات از وزرا وضعيت ويژه‌اي نيست. قبلا هم بوده و اكنون نيز ادامه دارد و آن هم به اين دليل است كه نمايندگان مجلس ارتباط بيشتري با مردم دارند و مشكلات را منعكس مي‌كنند.
 در موضوعات مهم مجلس همواره از دولت حمايت كرده كه از جمله آن مي‌توان به مساله هسته‌اي و قوانيني كه به نوعي باعث آباداني، پيشرفت و بهبود وضعيت مي‌شود، اشاره كرد.
 شرايط سياسي كشور بستگي به رفتارها دارد. اگر كشور به سمتي رود كه مردم احساس كنند خدمات خوبي انجام شده است نگرش‌ها تغيير مي‌كند اما به كل آنچه بايد دغدغه باشد اين است كه سازوكارها، روش‌ها و رفت و آمدها منجر به اصلاحات اقتصادي در كشور شود. مهم‌ترين مساله براي كشور رونق توليد است.
 اگر بخواهيم منصفانه قضاوت كنيم حركت اين دولت به سمت قانونگرايي است و از اين حيث دولت عملكرد مطلوبي داشته است.
 از گزارشات معاونت نظارت و ديوان محاسبات مجلس مي‌توان برداشت كرد كه حركت در مسير تحقق برنامه مطلوب نبوده كه بايد در اين زمينه دقت بيشتري شود.
 دولت‌ها در زمينه قانونگرايي وضع متفاوتي دارند و آنچه از گزارشات هيات تطبيق مصوبات دولت با قانون به ما ارايه شده نشان‌دهنده اين است كه در دولت گذشته بسياري از مصوبات به دليل مغايرت با قانون رد مي‌شد كه اين مشكل اكنون وجود ندارد و حركت دولت به سمت قانونمداري بوده است.
 حرف ما اين است كه اگر در مورد پول‌هاي كثيف اسنادي وجود دارد بايد به قوه قضاييه ارايه شود و قوه قضاييه نيز پيگيري كند و اگر اين كار نيز اتفاق بيفتد ما نيز در مجلس بر چگونگي بررسي‌ها نظارت مي‌كنيم. اما اگر خارج از اين روال باشد نمي‌شود آن را دنبال كرد.

جريان‌هاي سياسي بايد به شكل سازمان‌يافته حركت كنند

علي لاريجاني در نشست خبري ديروز در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتماد» كه درباره فرآيند ائتلاف اصولگرايان و برنامه او براي ايجاد يك تشكل سياسي در جريان اصولگرايي بود، گفت: من از فعاليت سازمان‌يافته سياسي دفاع مي‌كنم و معتقدم براي رسيدن به دموكراسي بيشتر اين فعاليت‌ها مهم خواهد بود. وي ادامه داد: پرداختن به مسائل انتخاباتي براي انتخابات مجلس كمي زود است و از هم‌اكنون نمي‌شود در مورد فعاليت‌هاي سياسي قضاوت شود. اما آنچه مهم است، اين است كه من از كارهاي تشكيلات سياسي حمايت مي‌كنم و اين كار را براي كشور مفيد مي‌دانم. لاريجاني افزود: براي اينكه دموكراسي در كشور شكل بهتري بگيرد و نگاه‌هاي دقيق‌تري نسبت به فعاليت‌هاي سياسي شود بهتر است كه جريان‌هاي سياسي به شكل سازمان‌يافته حركت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون