• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4223 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۲ آبان

محمد بن سلمان از رهبران مسيحيان افراطي طرفدار اسراييل پذيرايي كرد

كبوتر با كبوتر، باز با باز

شهاب شهسواري

 

 

گروهي از رهبران افراطي‌ترين فرقه‌هاي مذهبي در ايالات متحده امريكا به عربستان سعودي سفر كرده‌اند و روز پنجشنبه با محمد بن سلمان وليعهد و حاكم بالفعل عربستان سعودي، ديدار و گفت‌وگو كردند. اين هيات رهبران مسيحيان انجيلي امريكا اكثر آنها از مشاوران و نزديكان دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا و مايك پنس معاون اول او هستند و از پاييز سال گذشته، سفرهاي خود را به كشورهاي خاورميانه با هدف ادعاي «كاهش تبعيض‌ها عليه اقليت‌هاي مسيحي در خاورميانه» آغاز كرده‌اند. با اين حال ماهيت سياسي اين سفر بخصوص نزديكي اين هيات به تندروترين طرفداران اسراييل در امريكا باعث شده است تا اين ديدار به عنوان يك گام تازه از سوي امريكا براي قبح‌زدايي از رابطه با رژيم حاكم در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين تلقي شود. به نوشته پايگاه خبري جروزالم پست: «اين گروه سفراي غيررسمي دولت اسراييل هستند كه براي تسهيل ائتلاف ميان عربستان و اسراييل در رويارويي با ايران، اين سفر را انجام داده‌اند.» با اعلام خبر سفر 9 روز پيش بنيامين نتانياهو به عمان، سفر وزراي كابينه او به امارات متحده عربي و گمانه‌زني‌ها در مورد تكرار سفرهاي اينچنيني به كشورهاي حاشيه خليج‌فارس، تلاش دولت اسراييل و حاميانش در امريكا براي عادي‌سازي روابط كشورهاي عرب و اسلامي با اين رژيم اشغالگر تشديد شده است. با اين حال سخنگوي اين هيات هر گونه ارتباط با اسراييل را تكذيب و تاكيد كرده براي انجام اين سفر هماهنگي با كاخ سفيد انجام نشده است.

اين گروه پيش از اين به مصر و امارات متحده عربي سفر كرده‌اند و با رهبران اين كشورها ديدار و گفت‌وگو داشتند. در ميان هيات رهبران مذهبي امريكايي، تعدادي از آنها از طرفداران تندروي رژيم اشغالگر فلسطين محسوب مي‌شوند. برخي رسانه‌ها اين ديدار را به عنوان «ديداري كم‌سابقه ميان رهبران كشورهاي اسلامي و رهبران مسيحي افراطي» توصيف كرده‌اند. اين هيات در عين حال با عادل الجبير، وزير خارجه عربستان سعودي، وزراي آموزش و پرورش، امور اسلامي، دبيركل اتحاديه جهاني اسلام نيز ديدار و همچنين از مركز جهاني مبارزه با ايدئولوژي افراطي كه يك نهاد دولتي عربستان سعودي است، بازديد كردند.

بر اساس بيانيه منتشر شده از سوي اين هيات «اين ديدار يك نقطه عطف تاريخي براي وليعهد عربستان سعودي بود كه با آغوش باز از رهبران مسيحي انجيلي استقبال كند. صراحت لهجه در گفت‌وگوي دو ساعته ميان دو طرف باعث اميدواري بسيار ما شد.» به نوشته واشنگتن پست جاني مور، سخنگوي اين هيات مذهبي گفته است: «پادشاهي عربستان سعودي از ثروتمندترين، قدرتمندترين و مهم‌ترين ملت‌ها در خاورميانه در تمام طول تاريخ محسوب مي‌شود. اين پادشاهي همزمان بر الهيات اسلامي در سراسر جهان نيز بسيار موثر است. هر چند اين پادشاهي در مسائل مختلف بسيار سختگير و گهگاه جنجالي محسوب مي‌شود، اما تحت رهبري وليعهد كنوني در حال اصلاحات است و ميل خود را براي تغييرات بنيادين نشان داده است.» وي در پاسخ به سوالي در مورد مطرح شدن پرونده جمال خاشقجي روزنامه‌نگار ترور شده سعودي در اين ديدار بدون ارايه جزيياتي گفت: «اين مساله ذيل مساله حقوق بشر در گفت‌وگوها مطرح شد.» گروه مذهبي تندرويي كه براي ديدار با محمد بن سلمان به رياض رفته‌اند، شامل رهبران مذهبي مشهور مسيحي انجيلي است كه برخي از آنها در پست‌هاي بلندپايه سياسي در امريكا فعاليت كرده‌اند. جوئل روزنبرگ، سياستمدار پيشين و استراتژيست سياسي، در حال حاضر ساكن اسراييل است و روزگار خود را با نوشتن رمان و كتاب‌هايي در مورد پيشگويي‌هاي انجيل مي‌گذراند. ميشل باكمن، نماينده پيشين مينه‌سوتا در مجلس نمايندگان امريكا كه از طرفداران تندروي راست‌گرايي افراطي و حامي اسراييل محسوب مي‌شود، ديگر اعضاي اين هيات مديران ارشد تلويزيون بانفوذ مذهبي NBR بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون