• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4223 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۲ آبان

توضيحات مدير كل حفاظت و مديريت صيد و شكار سازمان محيط‌زيست درباره گوشت آهو

گوشت شكار در كار نبوده است

«علي تيموري» مدير كل حفاظت و مديريت صيد و شكار سازمان محيط‌زيست با بيان اينكه تامين پروتئين از گونه‌هاي حيات‌وحش در «مراكز تكثير و پرورش» صورت مي‌گيرد نه «قرق‌هاي اختصاصي»، گفت: گونه‌هاي حيات‌وحش در مراكز تكثير و پرورش به شكل مصنوعي و در يك فضاي محدود فنس‌كشي‌شده رشد مي‌كنند و تامين پروتئين از اين طريق باعث حفاظت گونه‌هاي رشد كرده در طبيعت نيز مي‌شود. اگر تعداد گونه‌هاي حيات‌وحش در قرق‌هاي اختصاصي رشد پيدا كند، قرق‌داران براساس مصوبه شوراي عالي محيط‌زيست مي‌توانند نسبت به بهره‌برداري از 4درصد از كل جمعيت گونه‌ها با تشخيص سازمان حفاظت محيط‌زيست اقدام كنند. وي با اشاره به ويژگي‌هاي مراكز تكثير و پرورش با بيان اينكه در حال حاضر بيش از ۵۰ مركز تكثير و پرورش در كشور وجود دارد كه در زمينه پرورش قوچ، ميش، كل، بز، آهو، قرقاول و كبك فعاليت مي‌كنند، گفت: سازمان حفاظت محيط‌زيست براي همه گونه‌ها مجوز تكثير صادر مي‌كند. تفاوت عمده قرق‌هاي اختصاصي با مراكز تكثير و پرورش آن است كه در قرق‌هاي اختصاصي از گونه‌هاي حيات‌وحش حفظ و حراست مي‌شود، آن هم به شكل طبيعي اما در مراكز تكثير و پرورش كه تكثير به شكل مصنوعي صورت مي‌گيرد، تامين مولد براي ساير مراكز تكثير، بازديد از اين مراكز، تورگرداني و گردشگري و كسب درآمد از اين مسير مورد توجه قرار دارد، همچنين اگر جمعيت گونه‌هاي حيات‌وحش در مراكز تكثير و پرورش رشد پيدا كرد، صاحبان مراكز مي‌توانند با هماهنگي ادارات كل محيط‌زيست استان‌ها نسبت به تعديل جمعيت اقدام كنند حتي قانون جامع دامپروري به وزارت جهاد كشاورزي اختيار مي‌دهد كه به منظور تكثير گونه‌هاي حيات‌وحش با هدف تامين پروتئين از طريق استعلام از محيط‌زيست مجوز صادر كند. وي همچنين در پي انتشار تصوير منوي رستوراني در يزد كه فهرستي از كباب آهو و گوزن ارايه داده بود، اظهار كرد: تامين پروتئين از گونه‌هاي حيات‌وحش تكثير يافته در مراكز تكثير و پرورش هيچ ايرادي ندارد و جزو يكي از اهداف اين مراكز به حساب مي‌آيد. اگر جمعيت گونه‌هاي حيات‌وحش در مراكز تكثير و پرورش در محدوده‌هاي بسته رشد پيدا كرد، صاحبان اين مراكز مي‌توانند با هماهنگي ادارات كل محيط‌زيست استان‌ها نسبت به تعديل جمعيت اقدام كنند. حتي قانون جامع دامپروري به وزارت جهاد كشاورزي اختيار مي‌دهد كه به منظور تكثير گونه‌هاي حيات‌وحش با هدف تامين پروتئين از طريق استعلام از محيط‌زيست مجوز صادر كند.

مدير كل حفاظت و مديريت صيد و شكار سازمان محيط‌زيست افزود: آهو در مراكز تكثير و پرورش وجود دارد كه هر دو يا سه ماه يك‌بار مي‌توان باتوجه به جمعيت گونه‌هاي رشد يافته در مركز، نسبت به تامين پروتئين اقدام كرد. گوزن ذكر شده در منوي رستوران هم گوزن زرد اروپايي بوده است.

تيموري در پايان در پاسخ به اين پرسش كه آيا تامين پروتئين از حيات‌وحش رشد يافته در قرق‌هاي اختصاصي يزد بوده است؟ گفت: به هيچ‌وجه چنين اتفاقي در قرق‌هاي اختصاصي نمي‌افتد چون اين قرق‌ها بخشي از مناطق آزاد (خارج از مناطق چهارگانه محيط‌زيست) است كه پس از تصويب در شوراي عالي محيط‌زيست به‌منظور حفظ و حراست گونه‌هاي حيات‌وحش به جوامع محلي، اشخاص حقيقي و حقوقي سپرده مي‌شود. اين كار با هدف حفاظت از حيات‌وحش و به‌دليل كمبود منابع مالي و نيروي انساني دولت و از همه مهم‌تر با هدف جلب مشاركت مردم محلي و بخش خصوصي براي حفاظت از گونه‌ها صورت مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون