• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4224 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ آبان

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجويان:

امريكا محكوم است از صحنه قدرت جهاني زايل شود

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح شنبه در آستانه ۱۳ آبان، روز ملي مبارزه با استكبار در ديدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجويان با تجليل از حضور پرمعنا و عظيم مردم در «رزمايش بي‌نظير، توصيف‌ناپذير و شگفتي‌ساز اربعين» 3 حادثه ۱۳ آبان ۴۳، ۵۷ و ۵۸ را نشانه‌هايي از چالش عميق و مستمر ملت ايران و امريكا خواندند و با اشاره به شكست شيطان بزرگ در تحقق هدف اصلي توطئه‌هاي
۴۰ سال اخير آن يعني بازگشت به سيطره دوران رژيم ستم‌شاهي در ايران تاكيد كردند: افول امريكا به واقعيت مورد اجماع صاحب‌نظران معتبر جهان تبديل شده اما در سوي ديگر اين چالش، ملت ايران با انگيزه، روحيه و كار و تلاش جوانان عزيزش، آينده‌اي درخشان و به مراتب بهتر را در پيش دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان‌شان با تبريك به همه كساني كه توفيق حضور در حركت پرشور اربعين را داشتند، گفتند: غربي‌ها از درك و تحليل اين پديده فوق‌العاده عاجزند، آنها چند سال در قبال حركت عظيم اربعين «توطئه سكوت» را به‌ كار گرفتند اما امسال مجبور شدند مقداري به آن بپردازند البته با تحليل‌هاي خصمانه و غلط و بلاهت‌آميز.

ايشان با تاكيد بر اينكه سرچشمه فياض راهپيمايي اربعين، غربي‌ها و رسانه‌هاي آنها را دستپاچه كرده است، گفتند: رسانه‌هاي غربي همچون راديو انگليس ادعاي حكومتي بودن اين مراسم عظيم را مطرح كردند اما كدام دولت مي‌تواند ۱۰ تا ۱۵ ميليون انسان را در مسافتي حداقل ۸۰ كيلومتري، پياده به حركت درآورد؟ رهبر معظم انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: اگر بر فرض محال هم قبول كنيم كه جمهوري اسلامي ايران و دولت عراق عامل شكل‌گيري چنين حركت عظيمي بوده‌اند، اين يك معجزه است و غربي‌ها هم اگر مي‌توانند چنين حركت بي‌نظيري را راه بيندازند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: حركت بي‌نظير اربعين جز با عشق و ايمان و جوشندگي خون شهيدان والامقام شكل نمي‌گيرد و هيچ عامل ديگري قادر به برپايي چنين عظمتي نيست.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه حركت اربعين سال به سال عظيم‌تر و بهتر خواهد شد از پذيرايي و ميهمانداري محبت‌ دولت و ملت عراق و شخصيت‌هاي صاحب نظر و سياسي اين كشور قدرداني كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به 3 حادثه روز 13 آبان كه به نحوي مرتبط با امريكاست، گفتند: حادثه اول در سال ۱۳۴۳ مربوط به تبعيد امام خميني(ره) در پي اعتراض ايشان به لايحه كاپيتالاسيون يا همان مصونيت اتباع امريكايي در ايران بود. حادثه دوم به كشتار دانش‌آموزان و نوجوانان به دست رژيم امريكايي پهلوي در سال ۵۷ مربوط مي‌شود و در حادثه سوم كه در سال ۱۳۵۸ اتفاق افتاد، لانه جاسوسي امريكا به دست دانشجويان تسخير شد كه در واقع سيلي متقابل ملت ايران به امريكا بود.

ايشان اين سيلي خوردن و تحقير امريكا را نتيجه قدرتي دانستند كه انقلاب اسلامي به مردم داد و افزودند: مجموعه اين 3 حادثه نشان‌دهنده چالش ميان ايران و امريكاست كه اين چالش در طول 40 سال گذشته ادامه داشته و امريكايي‌ها در آن از انواع تحركات و دشمني‌ها استفاده كرده‌اند. رهبر معظم انقلاب اسلامي «حمله به طبس»، «تحريك صدام براي جنگ با ايران»، «حمله موشكي به هواپيماي مسافري» و «حمله به سكوهاي نفتي» ايران را نمونه‌هايي از «جنگ نظامي» امريكا در اين چالش 40 ساله برشمردند و خاطرنشان كردند: يكي ديگر از تحركات امريكايي‌ها در اين
۴۰ سال، استفاده از «جنگ اقتصادي» است و اينكه اكنون مي‌گويند تحريم‌ها، اقدامي جديد بر ضد ايران است در واقع كلاه گذاشتن بر سر خود يا ملت امريكاست زيرا موضوع تحريم از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي وجود داشته است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يكي ديگر از ابزارهاي امريكا در چالش ۴۰ ساله با ايران را استفاده از «جنگ رسانه‌اي» دانستند و گفتند: جنگ رسانه‌اي امريكا به معناي دروغ‌پراكني، فتنه‌انگيزي، ترويج فساد و تحريك افراد از ابتداي انقلاب اسلامي وجود داشته كه البته امروز با استفاده از فضاي مجازي، شيوه‌هاي آن جديدتر شده است. ايشان در جمع‌‌بندي اين بخش از سخنان‌شان خاطرنشان كردند: در چالش ۴۰ ساله امريكا و ايران حقيقت مهمي وجود دارد كه گاهي از ديده‌ها پنهان مي‌ماند و آن اينكه طرف پيروز در اين چالش، جمهوري اسلامي ايران و طرف مغلوب، امريكا بوده است. رهبر معظم انقلاب اسلامي در بيان دليل اين موضوع افزودند: هدف اصلي امريكا در ۴ دهه اخير سيطره مجدد بر ايران بود اما با وجود همه تلاش‌ها و توطئه‌ها، نتوانسته است به اين هدف دست پيدا كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: امروز تنها كشوري كه امريكا كوچك‌ترين نقشي در تصميمات آن ندارد، جمهوري اسلامي ايران است و اين به معناي شكست امريكاست. ايشان هدف اصلي امريكا از تحريك صدام براي تحميل جنگ 8 ساله به ايران را شكست و بي‌آبرو كردن نظام اسلامي در دنيا برشمردند و تاكيد كردند: ايران در جنگ‌هاي 200 سال گذشته همواره شكست خورده بود اما در جنگ ۸ ساله توانست طرف مقابل را شكست دهد و يك وجب از خاك كشور به دست بيگانه نيفتد. رهبر معظم انقلاب اسلامي هدف امريكا از جنگ و تحريم اقتصادي در طول 40 سال گذشته را فلج كردن و عقب نگه داشتن كشور دانستند و افزودند: در جنگ اقتصادي نيز آنچه اتفاق افتاده بر خلاف خواست امريكاست زيرا حركت به سمت خودكفايي و توليد در داخل سرعت گرفته و امروز صدها گروه فعال از جوانان خوش‌فكرِ دانشگاهي مشغول فعاليت‌ها و كارهاي مهمي در كشور هستند. ايشان سپس به شرايط امريكا در جهان اشاره كردند و افزودند: در يك نگاه وسيع‌تر، قدرت و اقتدار و هيمنه امريكا در دنيا رو به افول و زوال است و امريكاي امروز به مراتب ضعيف‌تر از امريكاي 4 دهه قبل است.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به اذعان بسياري از سياسيون و جامعه‌شناسان معتبر دنيا مبني بر فرسوده شدن و از بين رفتن «قدرت نرم» امريكا گفتند: قدرت نرم امريكا به معناي «اقناع و قبولاندن نظر خود به كشورهاي ديگر» اكنون در ضعيف‌ترين موقعيت ممكن قرار دارد و به خصوص از زمان روي كار آمدن رييس‌جمهور فعلي امريكا نه ‌تنها ملت‌ها بلكه دولت‌هاي اروپا، چين، روسيه، هند، آفريقا و امريكاي لاتين نيز با تصميم‌هاي امريكا صراحتا مخالفت مي‌كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: اكنون نه تنها اقتدار معنوي و قدرت نرم امريكا رو به افول است بلكه اقدامات رييس‌جمهور عجيب و غريب فعلي امريكا «ليبرال دموكراسي» را نيز كه پايه تمدن غرب است، بي‌آبرو كرده است. ايشان با اشاره به سخنان چندين سال قبل يك محقق معروف دنيا مبني بر اينكه وضع كنوني امريكا «نقطه نهايي تكامل تاريخي بشر است»، گفتند: همين جامعه‌شناس اكنون سخنان قبلي خود را پس گرفته و مطالبي بيان مي‌كند كه نشانگر ضعف و افول امريكا و ليبرال دموكراسي است.

رهبر معظم انقلاب اسلامي، «قدرت سخت» امريكا در زمينه‌هاي نظامي‌گري و اقتصاد را نيز رو به افول خواندند و افزودند: آنها ابزار نظامي دارند اما به علت افسردگي، سردرگمي و ترديد سربازان‌شان مجبورند از سازمان‌هاي جنايتكاري نظير بلك واتر براي تحقق اهداف‌شان در كشورهاي ديگر كمك بگيرند.

ايشان بدهي افسانه‌اي امريكا و كسري بودجه ۸۰۰ ميليارد دلاري اين كشور در سال جاري را از نشانه‌هاي روند زوال اقتصادي امريكا برشمردند و خاطرنشان كردند: آنها اين واقعيات را با ظاهرسازي و شعار مي‌پوشانند اما در زير اين زرق و برق، افول اقتصادي مشهود است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با جلب‌توجه كشورهاي منطقه به واقعيت افول امريكا افزودند: كساني كه به پشتيباني امريكا حاضرند مساله فلسطين را به‌كلي به فراموشي بسپارند، متوجه باشند كه امريكا حتي در منطقه خودش هم رو به زوال است اما ملت‌هاي اين منطقه و حقايق آن، زنده و پابرجا هستند.

رهبر معظم انقلاب استمرار روحيه استقلال‌طلبي در جوانان ايران با هر تفكر و رفتار را از ديگر نشانه‌هاي شكست امريكا دانستند و افزودند: آنها با همه تلاش امپراتوري خبري و رسانه‌اي خود نتوانسته‌اند احساس تنفر و روحيه استقلال‌طلبي و مقاومت در مقابل بيگانگان سلطه‌طلب را در جوانان اين سرزمين از بين ببرند به‌ گونه‌اي كه نسل جوان كنوني از لحاظ انگيزه ايستادگي و مقاومت اگر از نسل اول انقلاب جلو نباشد حتما عقب نيست.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به رسوخ روحيه استقلال‌طلبي جوانان ايراني در كشورهاي ديگر افزودند: مردم و جوانان عراقي، سوري، لبناني، افغانستاني، پاكستاني و كشورهاي ديگر به علت سيطره‌طلبي و اهانت‌هاي امريكا از آن متنفر هستند اما مقامات امريكايي ناتوان از درك علل اين تنفر، آن را از چشم ما مي‌بينند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در همين زمينه افزودند: امريكايي‌ها ما را تهديد مي‌كنند و پيغام مي‌دهند كه اگر جوانان فلان كشور به نيروهاي ما يا طرفداران ما حمله كنند، ايران را مقصر مي‌دانيم اما ما مي‌گوييم شما غلط مي‌كنيد ايران را مقصر مي‌دانيد بلكه بايد به اقدامات تنفربرانگيز خودتان در آن كشورها نگاه كنيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري افول امريكا به كساني كه به سازش با امريكا گرايش دارند، افزودند: بيهوده نقشه بي‌اساس و بي‌پايه نكشيد، زوال امريكا يك واقعيت است.

ايشان عوامل افول شيطان بزرگ را بلندمدت و مربوط به عملكرد سلطه‌طلبانه آن در طول تاريخ اين كشور دانستند و تاكيد كردند: براساس سنت الهي، امريكا محكوم است كه از صحنه قدرت جهاني زايل بشود.

رهبر معظم انقلاب پس از ترسيم اوضاع امريكا به عنوان يكي از دو طرف چالش عميق و مستمر امريكا- ايران خاطرنشان كردند: در سمت ديگر اين چالش مي‌توان بدون مبالغه و بزرگنمايي نشانه‌هاي پيشرفت و قوي‌تر شدن را در طول ۴۰ سال اخير مشاهده كرد.

ايشان حضور فعال صدها گروه جوان خوش استعداد، مبتكر و با همت را در زمينه‌هاي مختلف فكري- عملي و فناوري، نشانه آشكار حركت جدي جمهوري اسلامي در روند استقلال صنعتي و سياسي خواندند و افزودند: اين جوانان به فكر رييس شدن و وزارت و وكالت نيستند و اين پديده مبارك ادامه خواهد يافت.

سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع دانش‌آموزان و دانشجويان با چند توصيه به جوانان ادامه يافت كه اولين آنها فراموش نكردن دشمني با امريكا بود.

ايشان هوشياري در مقابل فريب و لبخند دروغين دشمن را ضروري خواندند و يادآوري كردند: امريكايي‌ها گاهي مي‌گويند با ملت ايران مشكلي نداريم و تحريم‌ها عليه مردم نيست بلكه با دولت ايران دچار چالش هستيم اما اين يك دروغ فضاحت‌بار است چون دولت ايران بدون ملت كاره‌اي نيست و آنها با حضور و اراده ملت دشمنند.

رهبر معظم انقلاب در پاسخ به اين سوال كه ايستادگي و دشمني ملت ايران با امريكا تا چه زماني ادامه خواهد داشت، افزودند: وقتي امريكا سيطره‌جويي خود را كنار بگذارد، مي‌شود با او مانند ديگر كشورها تعامل كرد اما اين مساله بعيد است چون ذات استكبار، سلطه‌جويي و سيطره‌طلبي است.

دومين توصيه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به جوانان، «ترويج و تبيين نظريه مقاومت» بود.

ايشان نظريه «مقاومت در مقابل دشمن قوي‌پنجه» را هم در مقام نظر هم در جايگاه عملي، نظريه‌اي متقن و صحيح خواندند و افزودند: جوانان در محيط‌هاي مختلف هدف اصلي استكبار يعني سلطه‌طلبي را تبيين كنند تا ضرورت و صحت نظريه مقاومت به‌ خوبي نمايان و درك شود.

رهبر معظم انقلاب افزودند: از نظر عملي نيز ما مقاومت را حق جوانان عراقي، سوري، لبناني، كشورهاي شمال آفريقا، شبه‌قاره و ديگر مناطق مي‌دانيم و تقويت اين جريان‌ها تقويت نظريه مقاومت است.

توصيه آخر حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به جوانان عزيز ايران «احساس مسووليت در قبال موضوع پيشرفت كشور» بود.

ايشان «الگوي اسلامي ايراني پيشرفت» در 50 سال آينده را كه براي پخته شدن و تكميل در اختيار صاحبنظران قرار گرفته، برنامه‌اي فكر شده برشمردند و افزودند: جوانان خود را بخشي از اين نقشه وسيع ۵۰ ساله بدانند و براي ايفاي نقش براساس مقتضيات زمان در عرصه‌هاي علمي، فناوري، اقتصادي، اجتماعي و سياسي آماده باشند.

رهبر معظم انقلاب قطع وابستگي اقتصاد كشور به درآمدهاي نفتي را از دغدغه‌هاي هميشگي خود و اقتصاددانان خواندند و جوانان مومن و اهل فكر و عمل را به ارايه راه‌حل در اين زمينه دعوت كردند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اينكه مدل پيشرفت ايران از الگوهاي توسعه غربي اخذ نشده است، افزودند: ما از دانش و فناوري روز حداكثر استفاده را مي‌بريم اما مي‌دانيم كه مدل‌هاي غربي برخلاف زرق‌وبرق ظاهري، باطني مشكل‌آفرين دارند و كشورهاي مختلف را با دشواري و بدبختي روبه‌رو كرده‌اند.

ايشان همت جوانان براي حل مسائل را نياز اصلي كشور خواندند و تاكيد كردند: جوانان بدون «ترس و تنبلي» ابتكار و نوآوري را سرلوحه تلاش خود قرار دهند و با غيرت و تعصب ملي، وظايف‌شان را در پيشرفت و سعادت و افتخار ملت و امنيت كشور ايفا كنند.

رهبر معظم انقلاب مسوولان را نيز به جدي گرفتن جوانان پرانگيزه و استقبال واقعي از آنان فراخواندند و گفتند: گاهي ديده شده كه برخي دستگاه‌هاي ذي‌ربط به كارهاي خوب، برجسته و راهگشاي جوانان كمك نمي‌كنند. رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع‌بندي سخنان‌شان تاكيد كردند: بدون ترديد آينده كشور درخشان و به مراتب بهتر از امروز است و اگر ملت با همين روحيه و انگيزه پيش برود، ايران عزيز در آينده‌اي نه ‌چندان دور به اوجي مي‌رسد كه در تعاملات جهاني دست برتر را داشته باشد و جوانان، اين پيشرفت عظيم كه به بركت اسلام و انقلاب ايجاد مي‌شود را تجربه كنند.

پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي، آقايان محمدصابر باغخاني و مرتضي عزيزي نمايندگان دانشجويان و دانش‌آموزان با بيان نظرات و ديدگاه‌هاي خود بر لزوم ايستادگي در مقابل توطئه‌هاي استكبار با روحيه انقلابي و تكيه بر ظرفيت‌هاي جوانان كشور تاكيد كردند.

 


نسل جوان كنوني از لحاظ انگيزه ايستادگي و مقاومت اگر از نسل اول انقلاب جلو نباشد حتما عقب نيست.

جوانان در محيط‌هاي مختلف هدف اصلي استكبار يعني سلطه‌طلبي را تبيين كنند تا ضرورت و صحت نظريه مقاومت به‌ خوبي نمايان و درك شود.

قدرت و اقتدار و هيمنه امريكا در دنيا رو به افول و زوال است و امريكاي امروز به مراتب ضعيف‌تر از امريكاي 4 دهه قبل است.

كساني كه به پشتيباني امريكا حاضرند مساله فلسطين را به‌كلي به فراموشي بسپارند، متوجه باشند كه امريكا حتي در منطقه خودش هم رو به زوال است اما ملت‌هاي اين منطقه و حقايق آن، زنده و پابرجا هستند.

هدف اصلي امريكا در ۴ دهه اخير سيطره مجدد بر ايران بود اما با وجود همه تلاش‌ها و توطئه‌ها، نتوانسته است به اين هدف دست پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون