• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4224 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ آبان

شرط رونق توليد ملي

نيوشا طبيبي

۱- رونق اقتصاد ملي با «جست‌وجوي متعصبانه كالاي ايراني» و خريد آن ميسر مي‌شود. توليد‌كننده ايراني نيز بايد متعصبانه در پي افزايش كيفيت باشد. تقلب و بي‌مبالاتي در توليد كالا، ضربه‌اي سهمگين به اقتصاد است. اكنون نياز است كه با يك خيزش همگاني، سعي در رونق بخشيدن به كسب و كار و توليد كنيم.

۲- بسياري از محصولات ايراني شايسته عرضه در بازارهاي بين‌المللي هستند. مثلا تنوع و البته طعم و مزه پنيرها در اين سرزمين چنان است كه براي فروش آنها مي‌توان در بازارهاي منطقه‌اي و اروپا و شرق آسيا فعاليت كرد. نحوه تهيه و توليد بسياري از اين محصولات به صورتي است كه مي‌تواند سبب رونق گردشگري هم بشود.

اگر در روستاهايي مانند ليقوان يا زينجناب آذربايجان كه هر دو به كار توليد پنير مشغول هستند، بتوان فرآيند سنتي توليد پنير را بازسازي كرد، زاغه‌‌هاي نگهداري پنير را به نحوي آراست كه خوشايند گردشگران باشد و امكاناتي براي اقامت يك روزه و چشيدن انواع پنير و خوراك‌هاي محلي براي آنها برپا كرد، ده‌ها شغل براي مردم آن ناحيه ايجاد مي‌شود. به‌ويژه آنكه در نزديكي ليقوان روستاي ديگري به نام اسپره‌خوان واقع شده كه چشمه آبگرم طبيعي و چشم‌اندازهاي زيبايي دارد.

۳- بي‌اغراق هر ناحيه ايران عزيز ده‌ها ديدني و چشيدني دارد كه تجربه كردن آنها براي عده زيادي از گردشگران ايراني و خارجي جذاب است. به مقصود رونق گرفتن كسب و كارهاي بومي و محلي، مردم بايد آموزش داده شوند كه پذيراي غريبه‌ها و مهمانان باشند، جلوه‌هايي از زندگي سنتي و شيوه پذيرايي و سنت‌هاي سفره خود را حفظ كنند. اگر محصولات روستاي خود را با استانداردهاي معمول و مورد پذيرش تطبيق دهند و سعي در ارتقاي كيفيت آن داشته باشند، كالاها قابليت عرضه به بازارهاي شهري و بين‌المللي را خواهند يافت. پا گرفتن كسب و كارهاي كوچك به رونق بيشتر اقتصاد ملي مي‌انجامد.

۴- تعداد زيادي كارگاه در نقاط مختلف آذربايجان پنير توليد مي‌كنند، برخي از اين كارگاه‌ها با سوءاستفاده از نام خوش ليقوان، پنيرهاي بي‌كيفيت و بد طعمي را به نام پنير ليقوان روانه بازار مي‌كنند. پاي بعضي از اين محصولات به بازارهاي خارجي هم باز مي‌شود و حسن شهرت يك برند ملي را به مخاطره مي‌اندازد. پنير ليقوان پس از توليد ‌بايد مدتي را در زاغه بماند تا فرآيند «جا افتادن» را از سر بگذراند، توليد‌كنندگان متقلب اين فرآيند را طي نمي‌كنند و پنير را از شير معمولي و نه شير محلي مي‌سازند. بايد مجازاتي سنگين براي خدشه‌دار كردن نام توليدات ملي درنظر گرفته شود تا بتوانيم با افتخار عبارت «توليد ايران» را به مثابه استاندارد كيفيت معرفي كنيم. روستاهاي بسياري در آذربايجان پنيرهاي مرغوب و اختصاصي خود را توليد مي‌كنند كه در بازارهاي شهرهاي ديگر به دست نمي‌آيند. مشهورترين آنها پس از ليقوان، بيرق، اسكانلو و زينجناب هستند. هر كدام از اين پنيرها ويژگي‌ها و عطر و طعم خود را داشته و البته شايسته معرفي به جهانيان هستند.

۵- اگر خواستار محصولات لبني ليقوان با كيفيتي وفق سنت و استانداردهاي بهداشتي هستيد، نام «لبنيات محلي اشرفي ليقواني» را در اينستاگرام جست‌وجو كنيد. اين كارگاه به كار توليد پنير و كره و روغن حيواني و نان محلي مشغول است و همه موازين معمول را رعايت مي‌كند و محصولات خود را مستقيما و بي‌واسطه به اقصا نقاط كشور مي‌فرستد. طعم پنير توليدي اين كارگاه، عالي است. خريد محصولات با كيفيت روستاها مستقيما از توليد‌كننده، كوتاه كردن دست دلالان گرانفروش و توليد‌كنندگان متقلب را در پي دارد. بايد از اين امكاني كه شبكه‌هاي مجازي مهيا ساخته‌اند به نحو احسن بهره برد.

براي ارتقاي كيفيت محصولات وطني بايد توليدكنندگان برتر و متقلبين را معرفي كرد.

۶- تكيه بر فناوري و دانش‌هاي بومي و پي ريختن بناي توسعه بر روش‌هاي ملي كه منطبق با اقليم و شرايط اجتماعي و تاريخي كشور باشد، متضمن توسعه‌اي پايدار و رونق كسب و كار و اقتصاد خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون