• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3207 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۶ اسفند

بازار ارز دوباره جوگير شد

گروه اقتصادي| در حالي كه بازارهاي جهاني از ركود رنج مي‌برند، بازار ارز با تحولات جديد بين‌المللي و سفر مذاكره‌كنندگان هسته‌اي درگير هيجان شد. يورو كه در هفته گذشته سقوط را تجربه كرده بود و تا 3469 تومان پايين آمده بود ديروز دوباره به 3600 تومان بازگشت. اين در حالي بود كه هر دلار امريكا در بازار آزاد تهران 3290 تومان معامله شد. اما پوند انگليس ديروز به مرز 5000 تومان نزديك شد و روي 4975 تومان ايستاد. درهم امارات و لير تركيه نيز با افزايش قيمت به 904 تومان و 1320 تومان رسيدند. تغيير روند صعودي بازار ارز در حالي اتفاق افتاده كه قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني همچنان نزولي است. اما در بازار فلزات جهاني ثبات  نسبي برقرار است.

سقوط سكه به كانال 800 هزار توماني !

در بازار جهاني طلا نيز اونس با افزايش قيمت اندكي به 1157 دلار رسيد. بدين‌ترتيب هر گرم طلاي 18 عيار ديروز به 90 هزار و 860 تومان كاهش پيدا كرد. اين در حالي بود كه هر مثقال مظنه 393 هزار تومان شد تا طلاي آب شده در كانال 300 هزار تومان تثبيت شود. اما بازار سكه طلا بر خلاف گذشته ديروز روند صعودي دلار را ملاك قرار نداد و ترجيح داد همچنان قيمت‌ها را اصلاح كند. سكه تمام طرح قديم ديروز به 895 هزار تومان كاهش پيدا كرد. اين در حالي بود كه در دقايق پاياني بازار سكه طرح قديم دوباره به كانال 900 هزار تومان بازگشت و روي 916 هزار تومان ايستاد. اين در حالي بود كه سكه تمام طرح جديد ديروز بين 905 هزار تومان و 918 هزار تومان نوسان داشت و در نهايت به 918 هزار تومان رضايت داد. نيم سكه طلا نيز در بازار ديروز بين 503 هزار تومان و 525 هزار تومان نوسان كرد و در نهايت روي 518 هزار تومان ايستاد. ربع سكه طلا نيز ديروز به 272 هزار تومان رسيد اما دوام نياورد و همگام با ساير انواع سكه قدري بالا‌ آمد تا روي 278 هزار تومان ايستاد.

صعود بورس تهران به كانال 65 هزار واحدي

اين در حالي بود كه در بورس‌هاي جهاني روند تغيير نكرد و شاخص‌ها بدون تغيير بودند. اما بورس تهران در ادامه مسير صعودي خود حركت كرد و با 22/0 درصد رشد رفتار مثبت خود را در روزهاي پاياني سال ادامه داد. بدين ترتيب ديروز شاخص كل بورس تهران با افزايش 142 واحدي به 65 هزار و 122 واحد صعود كرد و توانست وارد كانال 65 هزار واحدي شود. در معاملات روز گذشته بازار سهام دارويي‌ها بيشترين تقاضا را از آن خود كردند. اين در حالي بود كه بيمه‌اي‌ها و صنايع شيميايي كم‌طرفدارترين سهام بودند. اما ليزينگي‌ها، بانكي‌ها، خودرويي‌ها، محصولات غذايي، سيماني‌ها و فلزات با روند طبيعي و متعادل عرضه و تقاضا مواجه بودند و معاملات در اين گروه‌ها رونق داشت. اين در حالي است كه تعدادي از شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در دو هفته پاياني سال مجمع برگزار كردند و مي‌كنند.

«وغدير» 50 تومان سود تقسيم كرد

سرمايه‌گذاري غدير نيز يكي از اين هلدينگ‌هاي چند رشته‌اي است كه جزو سنگين وزن‌هاي بازار سهام به شمار مي‌رود. اين شركت كه چند ماه پيش در مجمع فوق‌العاده خود 100 درصد افزايش سرمايه از محل سود انباشته و آورده نقدي داده بود، ديروز 50 تومان سود نقدي بين سهامداران تقسيم كرد. اين در حالي بود كه هيات‌مديره تقسيم سود 40 توماني را پيشنهاد دادند ولي سهامداران حقيقي جزو خواهان حدقل 60 تومان سود به ازاي هر سهم بودند. در نهايت بعد از اعتراضات متعدد سهامداران هيات‌مديره با پرداخت 50 تومان سود موافقت كردند. اما حاشيه‌هاي مجمع غدير تنها مربوط به ميزان سود نقدي پرداختي نبود و سهامداران حقيقي نسبت به عملكرد شركت در توزيع غيركارشناسي و سنتي كارت ورود به جلسه اعتراض داشتند؛ چراكه براي ورود به جلسه بايد حدود دو ساعت در چند صف طولاني مي‌ايستادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون