• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4227 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۹ آبان

شاهكار سهراب مرادي و قهرماني علي هاشمي در مسابقات قهرماني جهان

عشق است عشق‌آباد

وحيد جعفري

 

 

مسابقات جهاني وزنه‌برداري در شهر عشق‌آباد تركمنستان در حال برگزاري است. اين رقابت‌ها در 10 وزن جديد و با ركوردهاي جديد اعلام شده توسط فدراسيون جهاني وزنه‌برداري برگزار‌ مي‎شود. از همين رو تا به اينجاي كار ركوردهاي بسياري در دسته‌‌هاي مختلف به ثبت رسيده است. سهراب مرادي، نماينده شناخته شده كشورمان در اين مسابقات موفق شد براي دومين سال متوالي قهرمان جهان شود و ركوردهاي جهان را هم به نام خود ثبت كند. سهراب مرادي در رقابت دسته ۹۶كيلوگرم صاحب 3 مدال طلا شد. مرادي با ركورد ۱۸۶ يك ضرب، ۲۳۰ دو ضرب و مجموع ۴۱۶كيلوگرم به 3 نشان طلا رسيد و براي دومين سال متوالي قهرمان جهان شد. سهراب توانست ركورد يك ضرب استاندارد جهان را يك كيلوگرم ارتقا دهد. او همچنين ركورد دو ضرب جهان را ۵ كيلوگرم و مجموع جهان را ۱۵كيلوگرم ارتقا داد. امير حقوقي ديگر نماينده ايران با ركورد ۱۶۷ يك ضرب، ۲۰۷ دو ضرب و مجموع ۳۷۴كيلوگرم دوازدهم جهان شد. مرادي پس از شي ژيانگ از چين در وزن ۷۳ كيلوگرم، دومين وزنه‌برداري بود كه در اين مسابقات توانست هر 3 ركورد جهان را از آن خود كند. نماينده ايران پيش از اين در وزن ۹۴كيلوگرم ركورددار يك ‌ضرب، دو ضرب و مجموع جهان بود و اكنون با تغيير وزن‌هاي وزنه‌برداري هم توانست در وزن جديد ركورددار باشد.

 

مرادي: با همه وجود جنگيدم

سهراب مرادي بعد از قهرماني در دسته ۹۶ كيلوگرم رقابت‌هاي قهرماني وزنه‌برداري جهان اظهار كرد: با همه وجود جنگيدم، براي مردم كشورم تلاش كردم و مدالم را به مردم ايران تقديم مي‌كنم. خدا را شكر رقابت سنگيني بود و فكر نمي‌كردم كه اينقدر حساس باشد. من از بازي‌هاي آسيايي آمده و بعد از اين مسابقات خيلي خسته شده بودم چون ۶ ماه در اردو تمرين مي‌كردم. يكي دو تا مصدوميت داشتم و دچار سرماخوردگي هم شده بودم اما هر طور كه بودم خودم را به اين رقابت‌ها رساندم. چون تيم ملي احتياج داشت و وظيفه‌ام بود كه در اين مسابقات براي كشورم‌ وزنه بزنم. با همه وجود جنگيدم و خدا را شكر نتيجه‌اش هم به كسب مدال ختم شد. براي مردم تلاش كردم و مدالم را به مردم ايران تقديم مي‌كنم. من وارد رقابت شده بودم و كاري به ركورد نداشتم چون واقعا حريف چيني خيلي قدر بود و رقابت در سطح سنگين وزن بود كه خدا را شكر در نهايت توانستم‌ پيروز شوم.

 

هاشمي دوباره قهرمان جهان شد

رقابت دسته ۱۰۲كيلوگرم وزنه‌برداري قهرماني جهان ۲۰۱۸ نيز برگزار شد و در پايان، ايران توانست صاحب يك مقام قهرماني و يك مقام سومي جهان شود. علي هاشمي قهرمان شد و رضا بيرالوند نيز توانست مدال طلاي دو ضرب و برنز مجموع جهان را بگيرد. هاشمي با ركورد ۱۷۹ يك ‌ضرب، ۲۱۷ دو ضرب و مجموع ۳۹۶كيلوگرم طلاي مجموع، نقره يك ضرب و برنز دو ضرب را گرفت و قهرمان جهان شد. هاشمي در سال ۲۰۱۷ نيز قهرمان جهان شده بود. رضا بيرالوند، ديگر نماينده ايران در اين وزن با ركورد ۱۷۵ يك ضرب ۲۱۸ دو ضرب و مجموع ۳۹۳ كيلوگرم طلاي دو ضرب و برنز مجموع جهان را گرفت و بر سكوي سوم ايستاد.

 

حريف كيانوش قهرمان شد

وزنه‌بردار ايران در دسته ۸۹ كيلوگرم قهرماني جهان با ركورد ۳۵۳كيلوگرم دوازدهم شد و عنوان قهرماني به رقيب كيانوش رستمي رسيد. عارف خاكي در گروه B ركورد ۱۵۸ يك ضرب، ۱۹۵ دو ضرب و مجموع ۳۵۳كيلوگرم را ثبت كرد و چهارم شد. براي اينكه مشخص شود خاكي در جهان چه مقامي كسب مي‌كند بايد رقابت گروه A برگزار مي‌شد. رقابت‌هاي گروه A دسته ۸۹ كيلوگرم برگزار شد و جايگاه نماينده ايران در جهان مشخص شد. خاكي با اتمام كامل رقابت دسته ۸۹ كيلوگرم دوازدهم جهان شد.

در اين دسته آرتيم اوكلوف كه در مسابقات جهاني ۲۰۱۵ رقيب كيانوش رستمي بود و بالاتر از او روي سكوي قهرماني ايستاد، توانست بار ديگر قهرمان جهان شود. در حركت يك ‌ضرب ريواز داويتادزه از گرجستان كه ۲۰ سال سن دارد و رده سني او جوانان است با ركورد ۱۶۸كيلوگرم توانست ركورد يك ‌ضرب جوانان جهان(۱۶۶ كيلوگرم) را بشكند. ركورد دو ضرب جوانان جهان 3 مرتبه و مجموع جوانان جهان دو مرتبه شكسته شد. ابتدا كدومار والينيلا از ونزوئلا با مهار وزنه ۲۰۱ ركورد دو ضرب جوانان جهان(۲۰۰ كيلوگرم) را يك كيلوگرم ارتقا داد و ركورد مجموع جوانان جهان(۳۶۲كيلوگرم) را ۴كيلوگرم افزايش داد. پس از او داويتادزه گرجستاني با مهار وزنه ۲۰۳ كيلوگرم در دو ضرب و ثبت ركورد ۳۷۱ كيلوگرم در مجموع، ركوردهاي وزنه‌بردار ونزوئلا را شكست. در نهايت وزنه‌بردار ونزوئلا در آخرين حركت دو ضرب ۲۰۴كيلوگرم را ثبت كرد و توانست دوباره ركورد دو ضرب جوانان جهان را از آن خود كند. به اين ترتيب ركورد يك ‌ضرب و مجموع جوانان جهان به نام وزنه‌بردار گرجستان و ركورد دو ضرب جوانان جهان به نام وزنه‌بردار ونزوئلا ثبت شد.

 

طلاي المپيك در عشق‌ آباد

مدال طلاي المپيك لندن بعد از ۶ سال توسط رييس فدراسيون جهاني وزنه‌برداري به سعيد محمدپور اهدا شد. محمدپور در دسته ۹۴ كيلوگرم وزنه‌برداري المپيك ۲۰۱۲ لندن پنجم شده بودكه بعدا تست دوپينگ 4 نفر اول مثبت شد و كميته بين‌المللي المپيك هم قهرماني محمدپور را تاييد كرد. اين وزنه‌بردار دعوت شد تا به تركمنستان برود تا در حاشيه مسابقات قهرماني جهان ۲۰۱۸ مدال طلاي المپيك و حكم قهرماني‌اش به او اهدا شود. اين اتفاق شب گذشته رخ داد و تاماش ايان، رييس فدراسيون جهاني وزنه‌برداري مدال طلاي المپيك ۲۰۱۲ لندن حكم قهرماني محمدپور را به او اهدا كرد. نكته جالب اين است كه محمدپور در حالي در تركمنستان مدال طلايش را گرفت كه ايليا ايلين هم آنجا حضور داشت. پيش از وزنه‌بردار ايران، ايلين در المپيك لندن قهرمان دسته ۹۴ كيلوگرم شده بود اما بعدا تست دوپينگش مثبت شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون