• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4228 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۰ آبان

عدد و رقم

3.6 درصد

كاهش قيمت نفت طي هفته گذشته

با تغيير فضاي حاكم بر بازار نفت از روند افزايشي به روند كاهشي، قيمت نفت طي هفته گذشته 3.6 درصد از ارزش خود را از دست داد و براي نخستين بار از ماه آوريل به زير 70 دلار رسيد. به گزارش رويترز، با افزايش عرضه در جهان و نگراني سرمايه‌گذاران از كند شدن رشد تقاضا، قيمت نفت در آخرين روز كاري بازارهاي جهاني يك درصد از ارزش خود را از دست داد و نفت خام امريكا طولاني‌ترين دوره كاهش روزانه قيمت از سال 1984 را ثبت كرد.

قيمت نفت خام از اوايل ماه اكتبر تاكنون حدود 20 درصد يا بيشتر از ارزش خود را از دست داد. ميشاييل تران، استراتژيست كالاهاي اساسي در بازارهاي سرمايه آربي‌سي گفت: «چه تغييري در يك ماه اتفاق افتاده است... احساس حاكم بر بازار از افزايشي‌ترين حالت ممكن در سال‌هاي اخير كه حتي در چند هفته گذشته از 100 دلار صحبت مي‌شد به ضعيف‌ترين حالت از سال 2016 رسيد.» هر بشكه نفت برنت با 47 سنت كاهش 70.18 دلار فروخته شد. روز گذشته نفت برنت براي نخستين بار از ماه آوريل به زير 70 دلار كاهش يافت كه 20 درصد كمتر از بالاترين رقم سال گذشته در ماه اكتبر رقم خورده است.

نفت برنت در هفته گذشته حدود 3.6 درصد و طي سه ماهه گذشته بيش از 15 درصد از ارزش خود را از دست داد.

 

30 درصد

رشد ذخاير كالاهاي اساسي

وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: ذخيره كالاهاي اساسي در آبان ماه امسال نسبت به ماه شهريور 30 درصد افزايش يافت.

به گزارش وزارت صنعت، «رضا رحماني» روز شنبه در همايش استانداران سراسر كشور افزود: شرايط جديد تحريم‌ها فرصتي براي صادرات محصولاتي نظير مواد معدني، صنايع‌دستي و ساخته‌ها و توليدات داخل كشور است و اكنون صادرات بايد توجيه اقتصادي داشته باشد.

وزير صنعت با تاكيد بر اينكه هدف اصلي حفظ توليد است، گفت: واحدهايي كه بدهي بانكي دارند و سرپا و فعال هستند بايد به نحوي حمايت شوند اما اين در حالي است كه اكنون آمار واحدهايي كه به علت بدهي در تملك بانك‌ها هستند، بيش از 2 هزار واحد است.

وي ادامه داد: در 6 ماه آينده بايد به‌طور ويژه از واحدهاي توليدي حمايت شود، زيرا اگر واحدي تعطيل شود، توليد و اشتغال آسيب مي‌بيند. وزير صنعت ادامه داد: مواردي در واحدهاي صنعتي وجود دارد كه حتي با وجود مخالفت با قانون توانستيم با همكاري و صحبت موضوع را حل و فصل كرده و واحد را به توليد برگردانيم. رحماني گفت: در شرايط جديد، نياز واحدهاي توليدي به نقدينگي بيشتر شده و تصويب 30 هزار ميليارد تومان تسهيلات در طرح رونق توليد، بسيار ناچيز است. وي از استانداران خواست پروژه‌هاي با پيشرفت فيزيكي بالا در اولويت باشد و اگر طرحي در زنجيره توليد بود و يا با تزريق مختصري نقدينگي قابليت بهره‌برداري داشت حتما در اولويت قرار گيرد . وزير صنعت افزود: در طرح نوسازي و بازسازي واحدهاي توليدي نيز كه از سال گذشته شروع كرديم، واحدها از سود 18 درصد بانكي استقبال نكردند و ما نيز درصدد كم كردن اين عدد هستيم و فعلا روي نرخ 12 درصد توافق كرده‌ايم. رحماني ادامه داد: اگر اين طرح جدي گرفته نشود، توليد محصول كيفي و صادراتي نخواهد بود.وزير صنعت گفت: در اين وزارتخانه پروژه ويژه‌اي تعريف شده است كه بر اساس آن معادل 10 ميليارد دلار واردات سال گذشته به تفكيك استان و رشته در داخل كشور ساخته شود.

 

985 واحد

به چرخه توليد بازگشتند

معاون برنامه‌ريزي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران گفت: از ابتداي سال تاكنون 985 واحد صنعتي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي سراسر كشور به چرخه توليد بازگشتند و براي 15 هزار و 500 نفر ايجاد شغل شده است.

«محمدعلي عزيزمحمدي» افزود: ميزان واگذاري زمين براي واحدهاي توليدي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي از ابتداي سال تاكنون به لحاظ تعداد قراردادهاي منعقده نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 50 درصد افزايش داشته است. وي ادامه داد: امسال بيش از 2 هزار و 756 قرارداد مبادله شده و در اين مدت 926 هكتار زمين براي استقرار واحدهاي صنعتي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي به سرمايه‌گذاران واگذار شده است. عزيزمحمدي واگذاري زمين براي واحدهاي توليدي را يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي بيانگر هدايت سرمايه‌ها براي سرمايه‌گذاري در امر توليد دانست و گفت: از ابتداي امسال بيش از يك‌هزار واحد صنعتي با اشتغال حدود 17 هزار نفر به صورت مستقيم در شهرك‌ها و نواحي صنعتي به بهره‌برداري رسيده است.معاون برنامه‌ريزي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي گفت: اكنون در 806 شهرك و ناحيه صنعتي زمين با امكانات زيربنايي براي استقرار واحدهاي صنعتي به متقاضيان در دست واگذاري است. وي افزود: با راه‌اندازي مجدد واحدهاي راكد و بهره‌برداري از واحدهاي جديد در مجموع براي بيش از 32 هزار نفر به صورت مستقيم شغل ايجاد شده است.

 

۱۲۵ درصد

افزايش درآمدهاي نفتي دولت در 6 ماهه 97

عضو كميسيون برنامه و بودجه از افزايش ۱۲۵ درصدي درآمدهاي نفتي دولت در ۶ ماهه اول سال ۹۷ خبر داد.

محمد حسيني نماينده مردم تفرش از افزايش ۱۲۵ درصدي درآمدهاي نفتي كشور در ۶ ماهه اول سال ۹۷ خبر داد و گفت: دولت از محل اين افزايش درآمدها پاداش پايان خدمت فرهنگيان و بدهي خود بابت خريد تضميني گندم را پرداخت كرد.وي همچنين از اختصاص بودجه ۲۱ هزار ميلياردي به پروژه‌هاي عمراني خبر داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون