• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4228 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۰ آبان

در دربي امروز منچستر

دوئل جديد گوارديولا و مورينيو

علي ولي‌اللهي

 

 

دربي منچستر قطعا يكي از بزرگ‌ترين دربي‌هاي دنيا نبود. از سال 2008 كه شيخ منصور باشگاه منچسترسيتي را از تاكسين شيناواترا خريداري كرد و با تزريق پول و آوردن كلي ستاره، اعتباري دوباره به آبي‌هاي شهر منچستر بخشيد، بازي دو تيم يونايتد و سيتي براي همه مردم دنيا مهم شد. تا قبل از آمدن اماراتي‌ها، دربي منچستر حداكثر براي خود مردم شهر مهم بود و نهايتا طرفداران بين‌المللي يونايتد. سيتي كه طرفداري در خارج از مرزهاي منچستر نداشت، تيمي كه در طول حياتش هيچ‌گاه قهرماني اروپا نداشته و يكي در ميان فصل را در دسته يك و دو شروع مي‌كرده نمي‌توانست طرفدار خارجي داشته باشد. اگر هم داشت برمي‌گشت به دهه 1960 كه اين تيم براي خودش عددي بود. پس شايد بيراه نباشد كه بگوييم دربي منچستر را شيخ منصور و دلارهاي نفتي‌اش بين‌المللي كرده. مسابقه‌اي كه قرار است امروز براي صد و هفتاد و هفتمين بار برگزار شود. مسابقه‌اي كه امروزه چه بخواهيم چه نخواهيم صحنه تقابل بزرگ‌ترين سرمايه‌داران، مربيان و ستاره‌هاي دنياي فوتبال با يكديگر است و چشم تمام فوتبال‌دوستان دنيا را به خود خيره خواهد كرد.

جدا از پيشينه دو تيم و تغيير و تحولات صورت گرفته در قرن بيست و يكم، امروز طرفداران فوتبال هر آنچه از يك بازي جذاب مي‌خواهند، مي‌توانند در دربي منسچتر پيدا كنند. دو تيم در بالاترين سطح فوتبال جهان بازي مي‌كنند. از فوق ستاره‌هايي برخوردارند كه داشتن هر كدام‌شان آرزوي خيلي از تيم‌هاست و از همه جالب‌تر اينكه مربياني دو تيم را هدايت مي‌كنند كه خودشان به صورت جداگانه در يك رقابت فوق‌العاده شديد با هم قرار دارند. همه اينها يعني قرار است شاهد يك جنگ تمام‌عيار در ورزشگاه اتحاد باشيم؛ جنگي كه نمونه‌هاي فوق‌العاده‌اي مثل دربي سال 10-2009 دارد كه شاگردان فرگوسن موفق شدند با گل دقيقه 95 مايكل اوون بازي را 4 بر 3 برنده شوند. مسابقه‌اي كه با راي هواداران فوتبال انگليس جايزه جذاب‌ترين مسابقه 20 فصل اخير را مال خود كرد. ديدار دو تيم از لحاظ جدولي هم فوق‌العاده مهم است. منچسترسيتي بايد ببرد تا همچنان در صدر جدول بماند و يونايتد نيز بايد 3 امتياز را كسب كند تا به صورت كامل از باقيمانده ليگ نااميد نشود. در ادامه نگاهي گذرا داريم به آمار و ارقام جالب اين دربي جذاب.

آخرين تقابل دو تيم در حالي با كامبك رويايي شاگردان مورينيو به پايان رسيد كه سيتي با برد مي‌توانست قهرماني زودهنگام خودش را مقابل ديدگان رقيب سنتي جشن بگيرد. منچسترسيتي در نيمه اول با ارايه يك بازي سراسر تهاجمي با 2 گل از حريف پيش افتاد اما در نيمه دوم، درخشش پوگبا و سانچز باعث شد مورينيو بتواند رقيب ديرينه خودش را با نتيجه 3 بر 2 شكست دهد و قهرماني گوارديولا را يك هفته به تعويق بيندازد. با احتساب ديدار آخر دو تيم، در 176 بازي قبلي يونايتد موفق به كسب 73 پيروزي شده و سيتي هم 51 بار شياطين سرخ را شكست داده. 52 بازي دو تيم هم با نتيجه مساوي به اتمام رسيده. در اين 175 مسابقه يونايتد موفق به زدن 256 گل شده و در مقابل 246 بار دروازه‌اش باز شده. در رقابت‌هاي ليگ برتر نيز دو تيم 42 بار مقابل هم قرار گرفتند كه يونايتد 21 و سيتي 13 بار برنده از زمين خارج شدند و 8 بازي نيز به تساوي انجاميده. اين دربي نتايج پرگل هم كم نداشته. سيتي دو بار موفق شده در اولدترافورد يونايتد را شش تايي كند كه بار آخرش برمي‌گردد به سال 2011 و زمان حضور سر الكس فرگوسن روي نيمكت شياطين سرخ. در زمان جنگ جهاني دوم و در ورزشگاه اختصاصي سيتي به نام ماين رود هم يونايتد موفق شده بود با نتيجه 7 بر 1 به پيروزي دست يابد. ضمنا هر دو تيم يك برد 5 بر 0 مقابل رقيب را نيز در كارنامه دارند.

در صدر جدول برترين گلزنان دربي منچستر نام وين روني ستاره سابق يونايتدها مي‌درخشد. مهاجمي كه گل قيچي برگردان فوق‌العاده‌اش به حريف هميشه پاي ثابت تيزرهاي تبليغاتي اين بازي است. روني در مدت حضورش در جمع قرمزها موفق به زدن 11 گل براي تيمش شده. جو هي و فرانسيس لي از منچسترسيتي با 10 گل در رده دوم قرار دارند. بابي چارلتون، اسطوره شياطين سرخ نيز با 9 گل در رده سوم برترين گلزنان دربي جاي گرفته. موفق‌ترين گلزنان خارجي اين دربي نيز سرخيو آگوئرو آرژانتيني از سيتي و اريك كانتوناي فرانسوي از يونايتد هستند كه 8 گل به ثمر رسانده‌اند. البته آگوئرو با توجه به حضور احتمالي‌اش در بازي امشب، تنها كسي است كه شانس افزايش تعداد گل‌هايش را دارد.

دو تيم شهر منچستر در زمينه تبادل بازيكن هم سابقه‌اي طولاني دارند. اولين خيانت‌ها از نظر هواداران در همان سال‌هاي ابتدايي فعاليت دو باشگاه رقم خورد. وقتي تيم سيتي اصطلاحا دخل و خرجش با هم جور درنيامد و به مشكلات مالي برخورد، هفده نفر از بازيكنانش از اين تيم جدا شدند و از آن جمع 4 نفر راهي تيم رقيب شدند. بيلي مرديث، سندي ترنبول، هربرت برجيس و جيمي بنيستر نام اين چهار بازيكن بود. بعدها بازيكنان زيادي بين دو تيم ترنسفر شدند كه از معروف‌ترين آنها مي‌توان به پيتر اشمايكل و اندي كول و كارلوس توز اشاره كرد. تنها مربي‌اي كه هدايت هر دو تيم را بر عهده داشته نيز جيمز ارنست منگنال است كه در فاصله بين سال‌هاي 1903 تا 1912 هدايت منچستر و 1912 تا 1924 هدايت سيتي را به عهده داشته است.

همان‌طور كه گفته شد، جدا از تقابل‌هاي دو تيم، دربي امروز شهر منچستر در كنار زمين هم جريان دارد. تقابل دو نفر از بزرگ‌ترين مربيان قرن بيست و يكم يعني گوارديولا و مورينيو. مربياني كه جنگشان از دور گروهي ليگ قهرمانان فصل 2010-2009 و بازي اينتر و بارسلونا آغاز شد و در نيمه نهايي همان سال به اوج رسيد و بعدها كشيده شد به حضور مورينيو در رئال مادريد و ال‌كلاسيكو و حالا هم در ليگ جزيره در حال پيگيري است. اين دو مربي تاكنون 21 بار با هم روبه‌رو شده‌اند كه سهم گوارديولا10 برد و سهم برد مورينيو 5 برد بوده. اين دو مربي در زمينه كسب جام هم رقابت تنگاتنگي با هم دارند. گوارديولا تاكنون موفق به كسب 24 جام مختلف شده است و مورينيو 25 جام را بالاي سر برده. درصد برد گوارديولا در دوران مربيگري‌اش 75 درصد و مورينيو كمي بيشتر از 65 درصد است. جدا از اين آمار و ارقام اظهارنظرها و درگيري‌هاي لفظي گوارديولا و مورينيو هميشه جنجال‌هاي زيادي به همراه داشته. هر چند در اين اواخر از شدت آن كاسته شده كه يكي از دلايلش مي‌تواند ليگي باشد كه اين دو نفر در آن حضور دارند. ليگي كه مثل لاليگا دوقطبي نيست و آنها نمي‌توانند تمام‌وقت خدمت هم برسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون