• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4230 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ آبان

خبر كوتاه

موريكونه حرف‌هايش عليه تارانتينو را
تكذيب كرد

انيو موريكونه، آهنگساز بزرگ سينما مصاحبه مجله آلماني به نقل از وي كه در آن به تارانتينو تاخته و او را «خل وضع»، «كپي‌كار» و فيلم‌هايش را «آشغال» ناميده بود، تكذيب كرد. به گزارش ايندي واير در حالي كه روز يكشنبه ۱۱ نوامبر رسانه‌هاي متعددي گفت‌وگويي از انيو موريكونه، آهنگساز بزرگ سينما عليه كوينتين تارانتينو، كارگردان مشهور امريكايي منتشر كرده بودند ولي اكنون منابعي چون ايندي واير و هاليوود ريپورتر با حذف اين مطلب، تكذيبيه موريكونه را منتشر كردند.

موريكونه طي بيانيه‌اي كه صادر كرده ضمن تمجيد از تارانتينو گفته است كه از طريق وكيلش اقدام قانوني عليه مجله پلي بوي آلمان انجام خواهد داد. در متن تكذيبيه موريكونه آمده است: «متوجه شدم كه مجله پلي بوي آلماني مطلبي به نقل از من منتشر كرده كه در آن جملاتي منفي‌ عليه تارانتينو و فيلم‌هايش و آكادمي اسكار آمده است. در اينجا تاكيد مي‌كنم كه من هيچ‌گونه نظر درباره آكادمي، كوينتين و فيلم‌هايش نداده‌ام. من به هيچ‌وجه فيلم‌هاي او را «آشغال» خطاب نكرده‌ام و به وكيل خود در ايتاليا گفته‌ام كه اين موضوع را به طور قانوني پيگيري كند. من تارانتينو را به عنوان يك كارگردان بزرگ قبول دارم و خيلي به رابطه‌ و همكاري‌ام با او كه در طول ساليان شكل گرفته است، مي‌بالم. او فرد شجاعي است و شخصيت بزرگي دارد. اسكاري كه من كسب كرده‌ام كه يكي از افتخارات بزرگ كاري من است، نتيجه همكاري با اوست و من تا هميشه از اينكه فرصت ساخت موسيقي براي فيلم او را يافته‌ام به خود مي‌بالم. من يك بار در لندن در يك كنفرانس مطبوعاتي به طور شفاف در مقابل تارانتينو تاكيد كردم كه كوينتين را به عنوان يكي از بزرگ‌ترين كارگردانان همه دوران مي‌شناسم. من هيچگاه درباره اين چهره بزرگ اسكاري و كسي كه به من ۲ بار مهم‌ترين موقعيت‌هاي شغلي‌ام را داده است، اين‌گونه غيرمنصفانه صحبت نمي‌كنم.»

 

معتمدآريا روي صحنه تئاتر مي‌رود

فاطمه معتمدآريا قرار است در نمايش «خنكاي ختم خاطره» به نويسندگي و كارگرداني حميدرضا آذرنگ به ايفاي نقش بپردازد. حميدرضا آذرنگ در جديدترين تجربه كارگرداني خود در عرصه تئاتر «خنكاي ختم خاطره» را در سالن سمندريان تماشاخانه ايرانشهر روي صحنه مي‌برد كه در اجراي جديد اين اثر نمايشي فاطمه معتمدآريا به ايفاي نقش خواهد پرداخت. «خنكاي ختم خاطره» سال ۸۸ به كارگرداني نيما دهقان و با حضور آذرنگ به عنوان بازيگر در سالن سمندريان تماشاخانه ايرانشهر اجرا شد. معتمدآريا از بازيگران سينما و تئاتر ايران است كه پيش از اين در آثار نمايشي متعددي چون «ريچارد سوم» داود رشيدي، «ترمينال» و «نامه‌هايي به تب» سيامك احصايي و «ننه دلاور و فرزندان او» زهرا صبري به ايفاي نقش پرداخته است. آخرين كارگرداني آذرنگ نمايش «ترن» بود كه بهمن و اسفند ۹۵ در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر روي صحنه رفت.

 

كنسرت اركستر مجلسي ايران در برج ميلاد

اركستر مجلسي ايران به رهبري منوچهر صهبايي در مراسم اختتاميه سي و پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران به اجراي برنامه مي‌پردازد. اين اركستر روز سه‌شنبه 22 آبان در مراسم اختتاميه سي و پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران چهار اثر كوتاه از يوهان اشتراوس، «پيتزيكاتوپولكا» و «مارش راديسكي» از ديميتري شوستاكوويچ، «والس از سوئيت جاز شماره دو » و حسين دهلوي؛ بخشي از سوئيت «بيژن و منيژه» را اجرا مي‌كند. مراسم اختتاميه سي و پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران كه بخش‌هاي مختلف آن از روز جمعه هجدهم آبان در پرديس سينمايي ملت آغاز شده، ساعت 18 روز سه‌شنبه 22 آبان در مركز همايش‌هاي برج ميلاد تهران برگزار مي‌شود. اركستر مجلسي ايران به رهبري منوچهر صهبايي و مديريت منيژه صهبايي فروردين 96 با هدف ارايه موسيقي كلاسيك جهاني و ارتقاي فرهنگ شنيداري اعلام موجوديت كرد. اين مجموعه موسيقايي به منظور ارايه رپرتوار موسيقي ايراني و جهاني تشكيل شده و هدف آن اجراي موسيقي مجلسي در يك سطح نزديك به استاندارد جهاني است.

 

بازخواني «مرغ سحر» با شعري عاشقانه

علي شيرازي «ياد ما كن» را براساس ملودي «مرغ سحر» اما با شعري متفاوت خواند. به گزارش ايلنا، تصنيف جديد «ياد ما كن» با صداي علي شيرازي پس از كسب مجوزهاي لازم در كنداكتور پخش صداوسيما قرار گرفت. «ياد ما كن» براساس ملودي مشهور و قديمي «مرغ سحر» ساخته مرتضي ني‌داود شكل گرفته اما اين ‌بار با شعري متفاوت اجرا شده است. در حالي كه مضمون شعري تصنيف «مرغ سحر» سروده ملك‌الشعراي بهار كه بيشتر ايرانيان با آن آشنايند و آن را زمرمه مي‌كنند، سياسي و اجتماعي است اما رهي معيري براساس همين وزن و مختص ملودي همين تصنيف «ياد ما كن» را با حال و هوايي عاشقانه سروده و به يادگار گذاشته است. حال علي شيرازي(خواننده) با تنظيم مازيار عطاريان(كه خودش پيانوي اين اثر را هم نواخته است) به همراه كمانچه شهرام صارمي، ويولن عليرضا چراغچي، تار آرمان غزنوي، تار كاوه اسدي و ني علي عرب‌خوانساري در بازسازي اين اثر قديمي با حال و هواي كلامي و شعري تازه ايفاي نقش كرده‌اند. «ياد ما كن» در استوديو تهران ضبط شده و كار ميكس و مسترينگ آن نيز در همين استوديو توسط مازيار عطاريان انجام شده است.

 

«عاشقانه‌هاي بي مرز»، كنسرت مشترك كشورهاي فارسي‌زبان

حسام‌الدين سراج جزييات كنسرت مشترك خود با افغانستان و تاجيكستان را اعلام كرد. به گزارش ايلنا، كنسرت «عاشقانه‌هاي بي‌مرز» به عنوان اولين كنسرت مشترك كشورهاي فارسي‌زبان؛ ايران، افغانستان و تاجيكستان در تهران برگزار مي‌شود. در اين كنسرت كه قرار است 22 و 23 آذر در تالار وزارت كشور روي صحنه برود از ايران، هنرمنداني چون حسام‌الدين سراج و اردشير كامكار حضور دارند. حسام الدين سراج در مورد اين اجرا گفته است: «اين كنسرت با حضور جناب آقاي كامكار و فكر مي‌كنم آقاي حسين رضايي‌نيا به عنوان نوازنده سازهاي كوبه‌اي، همين طور نوازندگان سازهاي كوبه‌اي از كشور افغانستان و آقاي وحيد قاسمي استاد آواز از افغانستان و احتمالا يك نوازنده رباب روي صحنه مي‌رود و ممكن است در گروه ايراني يك، دو يا سه نفر ديگر اضافه شوند». به گفته‌ سراج ترانه‌هايي كه در اين كنسرت اجرا مي‌شوند، ترانه‌هاي مشترك بين كشورهاي مختلفِ ايران، افغانستان، تاجيكستان و كشورهاي آسياي صغير هستند كه از لحاظ موسيقيايي شباهت‌هايي با هم دارند. همچنين تصنيف‌هايي كه به عنوان ترانه‌هاي خاص اين كشورها سر زبان‌هاست نيز اجرا خواهد شد.

سراج اين روزها مشغول ضبط آلبومي است كه آن را اين‌گونه توصيف كرده است: «آلبومي كه در حال ضبط آن هستم از عاشقانه‌هاي متداول ايراني است. همچنين اثر ديگري در دست توليد داريم كه عنوان سابق آن «ايران من» بود اما به دليل تشابه اسمي، عنوانش تغيير خواهد كرد. البته بايد بگويم پيش از اينكه همايون و برادران پورناظري آلبوم‌شان را ضبط كنند، ما مشغول ضبط اين كار بوده‌ايم، اما متاسفانه در لابيرنت ارشاد دچار مشكل شده است و هنوز هم ارشاد مشكلاتي دارد كه بهتر است از اين مسائل بگذريم. ويديوي «ترانه‌هاي زمين» هم در حال تدوين است كه تا چند ماه ديگر آماده مي‌شود.»

 

افشاسازي خالق «بازي تاج ‌و تخت»

«جورج آر.آر مارتين» خالق مجموعه رمان‌هاي «ترانه يخ و آتش» گفته است در آغاز نگارش اين اثر گمان مي‌كرده در حال نوشتن داستاني كوتاه است.

به گزارش ايسنا، «جورج آر.آر مارتين» رمان‌نويس ۷۰ ساله امريكايي در گفت‌وگو با گاردين درباره خلق مجموعه رمان‌هاي «ترانه يخ و آتش» كه با نوشتن رمان «بازي تاج و تخت» آغاز شد، توضيح داد: «زماني كه نوشتن را آغاز كردم نمي‌دانستم چه كار كنم و فكر مي‌كردم اين احتمالا يك داستان كوتاه باشد و به تدريج شروع به خلق و كاوش چند خانواده كردم تا در نهايت جهاني كه شكل داده بودم، جان گرفت. همه اينها در ذهنم بود و نمي‌توانستم آنها را روي كاغذ بياورم بنابراين تصميمي منطقي نبود اما نويسندگان موجوداتي كاملا منطقي نيستند!»

وي همچنين فاش كرد كه علاوه بر نوشتن پنج داستان پسانگر درباره «بازي تاج وتخت»، مشغول نوشتن چندين داستان ديگر براي شبكه «HBO» است اما از اظهارنظر درباره آنها خودداري كرد.

جورج آر.آر. مارتين به عنوان نويسنده رمان‌هاي «ترانه يخ و آتش»، سال ۱۹۹۶ قرارداد نگارش سه‌ جلد از اين مجموعه را امضا كرد و حالا كه ۲۰ سال از آن زمان گذشته، او همچنان درگير نگارش هفت‌جلدي پرفروشش است. پنجمين قسمت از اين مجموعه رمان تخيلي سال ۲۰۱۱ به بازار آمد. بخش قابل توجهي از شهرت اين مجموعه وام‌دار اقتباس تلويزيوني‌ «بازي تاج و تخت» است.

«ديويد بنيوف» و «دي.بي. وايس» كارگردانان اين پروژه تلويزيوني هستند. اين سريال روايت‌كننده‌ چندين خط داستاني از مجموعه رمان «ترانه يخ و آتش» است كه داستان آن در قلمروي خيالي هفت پادشاه «وستروس» مي‌گذرد. «بازي تخت و تاج» راوي تاريخچه نبرد خشونت‌بار بين خانواده‌هاي اشرافي در آن سرزمين است كه براي به دست آوردن تخت آهنين تلاش مي‌كنند. تاكنون هفت فصل از سريال تلويزيوني «بازي تاج و تخت» بر اساس مجموعه رمان‌هاي نوشته «جورج آر.آر مارتين» ساخته و منتشر شده است و فصل هشتم و پاياني آن نيز قرار است در سال ۲۰۱۹ ميلادي عرضه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون